Polskie firmy coraz częściej padają ofiarą hakerów
Co czwarta polska firma zanotowała naruszenie bezpieczeństwa informatycznego w ostatnim półroczu. Mimo to nadal wielu menadżerów uważa, że cyberbezpieczeństwo to domena obszaru IT, a nie krytyczny czynnik funkcjonowania przedsiębiorstwa. Kluczem do skutecznej ochrony przed cyberatakami jest budowanie świadomości wśród pracowników i klientów firm.
– Jednym z najważniejszych wyzwań w zakresie cyberbezpieczeństwa jest budowanie świadomości i edukacja użytkowników zarówno po stronie biznesu, jak i klientów firm oraz konsumentów na temat możliwych zagrożeń w cyberprzestrzeni związanych ze zmieniającym się światem, z coraz większym i bardziej powszechnym dostępem do nowoczesnych technologii i prowadzeniem drugiego życia w świecie cyfrowym – mówi agencji informacyjnej Newseria Joanna Molik, digital advisor w Microsoft.
W jej ocenie jednym z błędów, jakie popełniają menadżerowie firm, jest traktowanie cyberbezpieczeństwa jako domeny działów IT. Według raportu „2015 KPMG CEO Outlook” 29 proc. prezesów firm wymienia cyberbezpieczeństwo jako problem, który ma największy wpływ na działanie ich firmy. Z kolei 20 proc. prezesów wskazuje, że kwestie cyberbezpieczeństwa są zagrożeniem, które budzi ich największy niepokój. Tymczasem 27 proc. firm w badaniu Intela przyznało, że zanotowało naruszenie bezpieczeństwa informatycznego w ciągu 6 ostatnich miesięcy. Co ciekawe, 62 proc. badanych zabezpiecza swoje cyberbezpieczeństwo tylko w jeden sposób i najczęściej jest to zabezpieczenie hasłem.
– Cyberbezpieczeństwo to problem prezesa i zarządu firmy. Brak świadomości na poziomie zarządu i na poziomie strategii całego przedsiębiorstwa to w mojej ocenie pierwszy błąd, który popełniają firmy – podkreśla Molik. – Myślę, że tutaj sporo przedsiębiorstw już reaguje na to podejście, wprowadzając elementy cyberbezpieczeństwa do strategii przedsiębiorstwa. Drugim błędem jest brak edukacji pracowników i klientów, bo to są dwa najsłabsze ogniwa, jeśli chodzi o cyberbezpieczeństwo polskich przedsiębiorstw.
Badanie Intela pokazuje, że 40 proc. dużych firm w Polsce nie ma przygotowanego scenariusza postępowania na wypadek incydentu naruszenia bezpieczeństwa informatycznego. Jednocześnie połowa firm chce zwiększyć wydatki na cyberbezpieczeństwo w ciągu najbliższych dwóch lat.
– Zagrożenia są podobne na całym rynku europejskim. Może większa niefrasobliwość występuje w Europie Południowej czy na Bałkanach, ale jeśli będziemy patrzeć ogólnie, to same zagrożenia są bardzo podobne – mówi ekspertka Microsoft. – Świat się coraz bardziej globalizuje i digitalizacja temu sprzyja. W tej chwili pewne rodzaje ataków, które mogą się zdarzyć w Stanach Zjednoczonych, za moment mogą wystąpić również w Polsce. Granice w świecie cyfrowym powoli przestają istnieć.
Microsoft ocenia, że jeżeli przedsiębiorcy chcą się bronić przed atakami, to muszą działać proaktywnie i tworzyć procedury pozwalające przewidzieć nowe zagrożenia, jakie mogą się pojawić. Według raportu Security Trends przygotowanego przez Microsoft, EY oraz Infotarget badani CSO (Chief Security Officer) doskonale rozumieją te wyzwania. W bieżącym roku 66 proc. z nich zamierza wdrożyć kompleksową strategię zarządzania cyberbezpieczeństwem, a 79 proc. położy większy nacisk na wczesne wykrywanie zagrożeń.
– To właśnie tutaj firmy technologiczne takie jak Microsoft odgrywają dużą rolę w przygotowywaniu firm i ich klientów na różnego typu zagrożenia. Można tu wymienić m.in. wprowadzenie elementów sztucznej inteligencji do analizy zachowań pracowników i klientów firmy, aby reagować z wyprzedzeniem na nieprawidłowe działania – uważa Molik. – Dla Microsoftu zapewnienie bezpieczeństwa cyfrowego swoim klientom przy wykorzystaniu najnowszych rozwiązań ma znaczenie strategiczne.
Może to Ci się spodoba
Koncesja na alkohol – jak ją zdobyć?
Sprzedaż alkoholu to dość dochodowy interes, dlatego wielu właścicieli sklepów z artykułami spożywczymi stara się wprowadzić wyskokowe napoje do swojej oferty. Stara się, lecz nie zawsze może to zrobić. Na
Zeszyty z nadrukiem firmowym, ale nie tylko. Gadżety reklamowe, na które warto postawić
Każda firma, niezależnie od branży, w której funkcjonuje, nie istniałby, gdyby nie odpowiednia promocja i reklama. Taką funkcją idealnie spełniają szeroko pojęte gadżety reklamowe. Pozwoli to na kształtowanie wizerunku firmy
Co drugie przedsiębiorstwo ma problem z zatorami płatniczymi
Średnio co drugie przedsiębiorstwo zgłasza problemy z terminowym uzyskiwaniem należności od swoich kontrahentów, a skala zatorów płatniczych sięga kwoty 26,6 mld zł – wynika z badania BIG InfoMonitor. W takich sytuacjach pomocny
Połączenie Orlenu i Lotosu może być niekorzystne dla rynku
PKN Orlen chce złożyć do Komisji Europejskiej wniosek dotyczący fuzji z Lotosem do końca 2018 roku lub na początku 2019 roku. Jak wynika z raportu Warsaw Enterprise Institute, połączenie obu firm jest
Biuro wirtualne – co to jest i jakie usługi może Ci zaoferować?
Biuro wirtualne to miejsce, w którym znajdziemy całą obsługę biurową. Umożliwia również organizacjom tworzenie i utrzymywanie obecności w pożądanej lokalizacji bez konieczności płacenia czynszu za rzeczywistą powierzchnię. Wirtualne biuro oferuję więc
Stacjonarny, mobilny, samoobsługowy – jaki terminal płatniczy wybrać?
Większość z nas posiada karty wystawione przez banki. Zarówno kartami kredytowymi, jak i płatniczymi (debetowymi) możemy wygodnie płacić w sklepach. W tym celu musimy skorzystać z terminali płatniczych. Sprzedawcy mają

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post