Polski eksport się rozwija

Rodzime firmy do wejścia na rynki zagraniczne zachęca możliwość pozyskania nowych klientów, zwiększenia sprzedaży i dochodów. Odstrasza je jednak niepewność i brak wystarczającej wiedzy o lokalnych rynkach. Analiza przestrzenna, która dostarcza firmie szeregu informacji i danych, pomaga w opracowaniu strategii rozwoju na zagranicznym rynku.

Największym wyzwaniem, przed którym stają polscy przedsiębiorcy w kontekście ekspansji zagranicznej, jest dostęp do rzetelnej wiedzy i informacji o nowych rynkach – mówi agencji Newseria Biznes Weronika Kuna, menadżer Esri Polska.

Polskie firmy do rozpoczęcia działalności na rynkach zagranicznych zachęca duży popyt, nowi klienci i wyższe ceny, co przekłada się na możliwość zwiększenia dochodów. Ponieważ krajowy rynek jest nasycony w wielu branżach, eksport stwarza też przedsiębiorstwom możliwość dalszego rozwoju.

Polski rynek jest już nasycony. Pojawiają się na nim nowe, zagraniczne marki, których łakną Polacy. Dlatego poszukiwanie nowych rynków zbytu za granicą to naturalna kolej rzeczy. Zwłaszcza że nie konkurujemy już wyłącznie ceną, polskie marki mają doskonałą jakość i ponadprzeciętny design – mówi Weronika Kuna.

Z drugiej strony największe obawy firm zainteresowanych zagraniczną ekspansją dotyczą odmiennego prawa i konieczności dokonania wysokich inwestycji. Nie bez znaczenia jest też sytuacja geopolityczna.

Jak zauważa Weronika Kuna, jednym z kluczowych czynników hamujących polskie firmy przed sprzedawaniem swoich produktów za granicę jest również nieznajomość specyfiki lokalnych rynków.

Potwierdzają to przeprowadzone w 2014 roku badania Fundacji Kronenberga. Ponad połowa (54 proc.) firm wskazała, że aby rozpocząć ekspansję za granicą, potrzebna jest duża wiedza o branży oraz duża wiedza o zagranicznym rynku (47 proc.). Dla 56 proc. przedsiębiorstw rozpoczęcie ekspansji rozpoczęło się od zdobycia wiedzy i informacji o wybranym rynku.

Ponad połowa firm uznaje przeanalizowanie danych o potencjalnych rynkach, którymi są zainteresowani, za podstawowe i niezbędne działanie. Dane dotyczące potencjału zakupowego, siły nabywczej, konkurencji, lokalizacji obecnych i planowanych centrów handlowych pozwalają na ogląd zagranicznego rynku. Na tej podstawie firma może zdecydować, czy wybrać naszych zachodnich sąsiadów, czy może lepiej rozpocząć działalność w krajach bałtyckich – tłumaczy Weronika Kuna.

Rozpoczęcie ekspansji ułatwia przedsiębiorstwom analityka przestrzenna, która dostarcza aktualnych danych dotyczących zagranicznego rynku. Baza danych łączy statystyki populacyjne, informacje o wydatkach, sile nabywczej, konkurencji i stopniu nasycenia rynku, dane socjodemograficzne i geograficzne oraz plany przestrzenne dotyczące planowanych inwestycji, infrastruktury i zagospodarowania przestrzennego. Dzięki temu firma wie, np. czy w okolicy planowane są nowe centra handlowe albo retail parki i może ocenić potencjał rynku.

Narzędzia, które otrzymują działy ekspansji i działy researchu, są niczym bez rzetelnej bazy danych. Dlatego pierwszym elementem jest zdobycie informacji dotyczących rynku. Repozytorium danych o rynku zagranicznym pozyskanych z różnych źródeł to narzędzie, które ułatwia ekspansję – mówi Weronika Kuna.

Ekspert Esri Polska podkreśla, że nowoczesne narzędzia bazujące na IT znacznie ułatwiają start na obcym rynku, ale nie zastąpią biznesowego wyczucia i doświadczenia. Analityka przestrzenna pozwala jednak połączyć te elementy i uniknąć kosztów związanych z podjęciem nietrafionej decyzji.

Ekspansja zagraniczna i podejmowanie decyzji dotyczących lokalizacji nowych placówek na rynkach zagranicznych są obarczone pewnymi błędami, niedoskonałościami. Nie chcę powiedzieć, że analityka przestrzenna, dane i nowoczesne narzędzia mają zastąpić wiedzę, doświadczenie i pewne wyczucie, ale pomogą firmie stać się bardziej świadomymi tych rynków. Rzetelna baza danych stwarza możliwość dokonania wstępnej selekcji i zadecydowania, czy dany rynek ma potencjał, czy warto posłać w teren pracownika albo skorzystać z pomocy pośrednika czy firmy partnerskiej w danym regionie – mówi Weronika Kuna.

GUS podaje, że w ubiegłym roku działalność na rynkach zagranicznych prowadziło nieco ponad 15 tys. polskich przedsiębiorstw. Wartość ubiegłorocznego eksportu była wyższa o 6,3 proc. i sięgnęła 798,2 mld zł. Według prognoz Ministerstwa Rozwoju w tym roku dynamika wzrostu wartości eksportu z Polski ma sięgnąć 5 proc. Jak stwierdza Ministerstwo Rozwoju, prognoza ta jest obarczona pewnym ryzykiem ze względu na panującą na rynkach niepewność. Wpływają na nią m.in. brexit, wybory w państwach europejskich i niedawna zmiana w fotelu prezydenckim w USA oraz związana z tym nowa polityka.

Rodzime firmy do wejścia na rynki zagraniczne zachęca możliwość pozyskania nowych klientów, zwiększenia sprzedaży i dochodów. Odstrasza je jednak niepewność i brak wystarczającej wiedzy o lokalnych rynkach. Analiza przestrzenna, która dostarcza firmie szeregu informacji i danych, pomaga w opracowaniu strategii rozwoju na zagranicznym rynku.

Największym wyzwaniem, przed którym stają polscy przedsiębiorcy w kontekście ekspansji zagranicznej, jest dostęp do rzetelnej wiedzy i informacji o nowych rynkach – mówi agencji Newseria Biznes Weronika Kuna, menadżer Esri Polska.

Polskie firmy do rozpoczęcia działalności na rynkach zagranicznych zachęca duży popyt, nowi klienci i wyższe ceny, co przekłada się na możliwość zwiększenia dochodów. Ponieważ krajowy rynek jest nasycony w wielu branżach, eksport stwarza też przedsiębiorstwom możliwość dalszego rozwoju.

Polski rynek jest już nasycony. Pojawiają się na nim nowe, zagraniczne marki, których łakną Polacy. Dlatego poszukiwanie nowych rynków zbytu za granicą to naturalna kolej rzeczy. Zwłaszcza że nie konkurujemy już wyłącznie ceną, polskie marki mają doskonałą jakość i ponadprzeciętny design – mówi Weronika Kuna.

Z drugiej strony największe obawy firm zainteresowanych zagraniczną ekspansją dotyczą odmiennego prawa i konieczności dokonania wysokich inwestycji. Nie bez znaczenia jest też sytuacja geopolityczna.

Jak zauważa Weronika Kuna, jednym z kluczowych czynników hamujących polskie firmy przed sprzedawaniem swoich produktów za granicę jest również nieznajomość specyfiki lokalnych rynków.

Potwierdzają to przeprowadzone w 2014 roku badania Fundacji Kronenberga. Ponad połowa (54 proc.) firm wskazała, że aby rozpocząć ekspansję za granicą, potrzebna jest duża wiedza o branży oraz duża wiedza o zagranicznym rynku (47 proc.). Dla 56 proc. przedsiębiorstw rozpoczęcie ekspansji rozpoczęło się od zdobycia wiedzy i informacji o wybranym rynku.

Ponad połowa firm uznaje przeanalizowanie danych o potencjalnych rynkach, którymi są zainteresowani, za podstawowe i niezbędne działanie. Dane dotyczące potencjału zakupowego, siły nabywczej, konkurencji, lokalizacji obecnych i planowanych centrów handlowych pozwalają na ogląd zagranicznego rynku. Na tej podstawie firma może zdecydować, czy wybrać naszych zachodnich sąsiadów, czy może lepiej rozpocząć działalność w krajach bałtyckich – tłumaczy Weronika Kuna.

Rozpoczęcie ekspansji ułatwia przedsiębiorstwom analityka przestrzenna, która dostarcza aktualnych danych dotyczących zagranicznego rynku. Baza danych łączy statystyki populacyjne, informacje o wydatkach, sile nabywczej, konkurencji i stopniu nasycenia rynku, dane socjodemograficzne i geograficzne oraz plany przestrzenne dotyczące planowanych inwestycji, infrastruktury i zagospodarowania przestrzennego. Dzięki temu firma wie, np. czy w okolicy planowane są nowe centra handlowe albo retail parki i może ocenić potencjał rynku.

Narzędzia, które otrzymują działy ekspansji i działy researchu, są niczym bez rzetelnej bazy danych. Dlatego pierwszym elementem jest zdobycie informacji dotyczących rynku. Repozytorium danych o rynku zagranicznym pozyskanych z różnych źródeł to narzędzie, które ułatwia ekspansję – mówi Weronika Kuna.

Ekspert Esri Polska podkreśla, że nowoczesne narzędzia bazujące na IT znacznie ułatwiają start na obcym rynku, ale nie zastąpią biznesowego wyczucia i doświadczenia. Analityka przestrzenna pozwala jednak połączyć te elementy i uniknąć kosztów związanych z podjęciem nietrafionej decyzji.

Ekspansja zagraniczna i podejmowanie decyzji dotyczących lokalizacji nowych placówek na rynkach zagranicznych są obarczone pewnymi błędami, niedoskonałościami. Nie chcę powiedzieć, że analityka przestrzenna, dane i nowoczesne narzędzia mają zastąpić wiedzę, doświadczenie i pewne wyczucie, ale pomogą firmie stać się bardziej świadomymi tych rynków. Rzetelna baza danych stwarza możliwość dokonania wstępnej selekcji i zadecydowania, czy dany rynek ma potencjał, czy warto posłać w teren pracownika albo skorzystać z pomocy pośrednika czy firmy partnerskiej w danym regionie – mówi Weronika Kuna.

GUS podaje, że w ubiegłym roku działalność na rynkach zagranicznych prowadziło nieco ponad 15 tys. polskich przedsiębiorstw. Wartość ubiegłorocznego eksportu była wyższa o 6,3 proc. i sięgnęła 798,2 mld zł. Według prognoz Ministerstwa Rozwoju w tym roku dynamika wzrostu wartości eksportu z Polski ma sięgnąć 5 proc. Jak stwierdza Ministerstwo Rozwoju, prognoza ta jest obarczona pewnym ryzykiem ze względu na panującą na rynkach niepewność. Wpływają na nią m.in. brexit, wybory w państwach europejskich i niedawna zmiana w fotelu prezydenckim w USA oraz związana z tym nowa polityka.

Previous Prawie 40 proc. Polaków korzysta aktywnie z serwisów społecznościowych
Next Jak zrobić przelew za granicę z jednego rachunku w różnych walutach?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Poliuretanowe warstwy ochronne w motoryzacji

Motoryzacja: Poliuretanowe warstwy ochronne w trakcie ich aplikowania łączą się z powierzchnią ładunkową pojazdu (zobacz: izosolux.pl). Warstwa jest nanoszona pod ciśnieniem dzięki temu każde miejsce jest tam bardzo dobrze, szczelnie

Wiadomości 0 Comments

Czym są ETF-y?

Fundusze ETF (ang. Exchange Traded Fund) to produkt inwestycyjny, który jest otwartym funduszem inwestycyjnym. ETF-y odwzorowują wskaźniki wybranych indeksów, natomiast tytuły uczestnictwa uprawniające do udziału w aktywach są notowane na

Wiadomości 0 Comments

Prawo nie nadąża za technologią. Konieczne przepisy regulujące prace nad sztuczną inteligencją

Na rozwój sztucznej inteligencji Europa będzie przeznaczać 20 mld euro rocznie. Wszystko po to, by dogonić potentatów w tym obszarze, czyli Stany Zjednoczone i Chiny. SI w przyszłości może stanowić o przewadze gospodarczej poszczególnych

Wiadomości 0 Comments

Zakupy online – jak ułatwić proces klientom?

Zakupy online z roku na rok zyskują coraz większą popularność. Klienci doceniają ich liczne zalety. Świadczy o tym rosnąca liczba sklepów internetowych. Decydując się na założenie sklepu internetowego przyjmującego płatności

Wiadomości 0 Comments

Bezmięsny grill w stylu wege i wegan

Sezon na grilla to czas, na który długo wyczekują nie tylko prawdziwi fani dań mięsnych, ale również weganie i wegetarianie. Wbrew pozorom, wegetariański grill to nie tylko cukinia z marynaty

Wiadomości 0 Comments

Czy posiadanie AC na starszy samochód się opłaca?

Masz świadomość, jak korzystne może być ubezpieczenie AC. Ty jednak jesteś właścicielem starszego pojazdu, dlatego zastanawiasz się nad zasadnością polisy. Sprawdź, czy taka dodatkowa polisa jest rzeczywiście korzystna. Jako właściciel

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź