Chmura może zastąpić tradycyjne biuro. Stawiają na nią przede wszystkim małe firmy

Coraz więcej firm w Polsce i na świecie korzysta z chmury. Przy niewielkim nakładzie finansowym rozwiązania chmurowe stwarzają szansę poprawy organizacji, zwiększenia efektywności i obniżenia wydatków przeznaczanych nie tylko na IT. Dziś małe firmy traktują chmurę jako środowisko pracy, które może zastąpić tradycyjne biuro, ale ma ona dużo większe możliwości – podkreśla Magdalena Dziewguć z Google Polska.

Praca w chmurze to przede wszystkim domena małych firm. Nie dysponują one dużymi pieniędzmi na inwestycje i muszą oglądać każdy inwestowany grosz, dlatego chmura przychodzi im z pomocą. Za dużo mniejsze nakłady finansowe osiągają dużo więcej i rosną szybciej. Duże firmy również powoli zaczynają zauważać tę przewagę i potencjał, który stwarza chmura obliczeniowa – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Dziewguć z Google Polska, szefowa Google for Work na Polskę i region Europy Środkowo-Wschodniej.

Dane dotyczące skali zastosowania chmury w przedsiębiorstwach są niejednoznaczne. Z ubiegłorocznego badania Ipsos na zlecenie Intela wynika, że 34 proc. rodzimych firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a największą popularnością cieszą się chmura prywatna i hybrydowa (łącząca tradycyjne serwery z cloudem). Badanie IDC dla Oracle Polska pokazuje, że ten wskaźnik jest nieco niższy i wynosi 18 proc.

Z kolei Onex Group podaje, że co druga mała i średnia firma (50 proc.) w Polsce korzysta przynajmniej z jednego rozwiązania chmurowego. Zdecydowana większość, bo 90 proc., pozytywnie ocenia przydatność technologii cloud computingu, doceniając przede wszystkim łatwość przechowywania i przetwarzania danych oraz możliwość szybkiego i prostego kontaktowania się ze współpracownikami.

Niezależnie od szacunków branżowi eksperci są zgodni co do tego, że chmura jest obecnie najważniejszym trendem w IT i stwarza przedsiębiorcom bardzo szerokie możliwości przy niewielkim nakładzie finansowym.

Chmura to przede wszystkim szybszy rozwój. Można osiągnąć dużo większą skalę wzrostu przy mniejszych nakładach i odciążyć pracowników. Mówiąc obrazowo, chmura to jest taka moc, którą można podpiąć każdemu pracownikowi. Dzięki temu może on więcej czasu poświęcić na czynności, które są trudne i wymagają jego zaangażowania, a chmura wykona za niego prostsze zadania. To jakby prywatny robot – wyjaśnia Magdalena Dziewguć.

Szefowa Google for Work na Polskę i Środkowo-Wschodnią Europę zaznacza, że chmura sama w sobie nie zastąpi dobrych pracowników. Może ich jednak odciążyć i umożliwić przeznaczenie czasu na inne, bardziej angażujące zajęcia. To z kolei przekłada się na efektywność całej firmy.

Chmura to tylko technologia, narzędzie, które pomaga pracownikom osiagnać lepsze wyniki. Ale żeby tak się mogło stać, trzeba mieć dobrych pracowników – podkreśla Magdalena Dziewguć.

Rosnące zainteresowanie przedsiębiorstw chmurą znajduje odbicie w nakładach finansowych przeznaczanych na tę technologię. Jak podaje Onex Group, powołując się na dane firmy CloudPassage, ponad połowa firm inwestuje w rozwiązania chmurowe 15 proc. całego swojego budżetu na IT. Co piąta przeznacza na ten cel 25 proc. środków.

W opublikowanym na początku tego roku raporcie międzynarodowy instytut badawczy Gartner prognozuje, że w 2017 roku ten rynek zanotuje 18-procentową dynamikę wzrostu, a jego wartość w skali globalnej wzrośnie z 209,2 do 246,8 miliardów dol.

Przetwarzanie danych i przenoszenie procesów do chmury zyskuje w biznesie coraz większą popularność. Również dlatego, że oferta rozwiązań chmurowych jest coraz szersza. Choć przedsiębiorcy mają opory związane z obawami o bezpieczeństwo danych w chmurze, to doceniają możliwość, które stwarza ta technologia: obniżenie kosztów i wydatków przeznaczanych na IT, elastyczność i ogólnodostępność.

Z uwagi na ten ostatni czynnik chmura jest technologię szczególnie przydatną firmom o rozproszonej strukturze, w których część pracowników jest zatrudniona w modelu zdalnym albo pracuje w zagranicznych oddziałach, w innych strefach czasowych.

– Chmura jest pewną formą przestrzeni biurowej, może przejąć część procesów zachodzących w tradycyjnym biurze, ale oferuje dużo więcej możliwości. Myślę, że nie zastąpi jednak spotkań, wymiany myśli, dyskusji, kłótni, wspólnego poszukiwania rozwiązań. Chmura może za to poprawić efektywność tych procesów – ocenia Magdalena Dziewguć w wywiadzie udzielonym podczas wydarzenia „Biznes z głową w chmurze. Nowe technologie a efektywność firm” organizowanego przez Executive Club.

Previous Jak pielęgnować skórzaną tapicerkę?
Next W tym roku coraz trudniej o własne mieszkanie. Droższa jest też budowa domu

Może to Ci się spodoba

Energetyka inwestuje w nowe technologie

Sektor energetyczny w Polsce przechodzi technologiczną transformację. Inwestycje w innowacje mają pomóc firmom utrzymać się na rynku, wygrać z konkurencją i sprostać coraz surowszym wymogom klimatycznym. Największe koncerny energetyczne stworzyły już osobne podmioty, które

Firma 1Comments

Czy warto założyć agencję banków?

Ze względu na ciągły rozwój rynku bankowego sieci franczyzowe rozbudowują się w zastraszającym tempie. Nowe placówki powstają w niewielkich miejscowościach i na peryferiach większych metropolii. Czy agencja banków jest w

Drutex chce w ciągu trzech lat podwoić sprzedaż i osiągnąć ponad 1 mld zł przychodów

Bytowski Drutex, lider rynku okien pionowych w Europie, zamierza w tym roku osiągnąć 750 mln zł sprzedaży, a w ciągu 2–3 lat przekroczyć 1 mld zł obrotów. Spółka przewiduje też konieczność dalszej rozbudowy

Biuro rachunkowe 0 Comments

Płatniku, bądź zawsze na bieżąco z przepisami i skorzystaj z programu e-pity Płatnik

Polskie prawo podatkowe charakteryzuje dość duża dynamika zmian. Najświeższa z nich, zacznie obowiązywać wraz z początkiem 2016 roku, a skierowana będzie do przedsiębiorców. Nie do wszystkich jednak, a do tych,

Zatrudnienie w centrach usług wspólnych rośnie skokowo

Do 2020 roku centra usług wspólnych, których jest już w Polsce ponad 1,2 tys., będą zatrudniać 340 tys. pracowników – wynika z prognoz ABSL. Tylko na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba nowych

Papier do pakowania zakupów – niezawodna reklama

Papier jest surowcem mającym szerokie zastosowanie. Dziś wykorzystuje się go niemal we wszystkich branżach. W przypadku pakowania produktów, warto zdecydować się na papier z nadrukiem, który stanowi nienachalną i skuteczną

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź