Coraz częściej to pracownicy wybierają pracodawcę

Najniższe od niemal 27 lat bezrobocie  w Polsce powoduje, że punkt ciężkości w relacjach między pracodawcami a zatrudnionymi przesuwa się w stronę pracowników. Ich oczekiwania rosną. Chcą nie tylko wyższych pensji i korzyści pozapłacowych. Oczekują też traktowania po partnersku, również wtedy, gdy dopiero aplikują na dane stanowisko. To dlatego firmy zmieniają proces rekrutacji. IKEA otworzyła Twoje Studio Pracy, w którym jeszcze przed rozpoczęciem pracy kandydaci będą mogli sprawdzić, na czym ona w rzeczywistości polega.

 W obecnej sytuacji, kiedy jest bardzo niski poziom bezrobocia, to kandydaci mogą decydować, wymagać i coraz bardziej uczestniczyć w decyzji o tym, jaką pracę i u jakiego pracodawcy podjąć – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Edyta Gradkowska, manager Twojego Studia Pracy. – Pracownicy szukają transparentności i autentyczności wśród pracodawców, szukają w pracy możliwości podnoszenia swoich kompetencji i wartości na rynku. Chcą realizować swoje pasje, mieć możliwość korzystania ze swoich talentów i być w otoczeniu sprzyjającym ich rozwojowi.

We wrześniu 2017 roku bezrobocie w Polsce mierzone przez Główny Urząd Statystyczny wyniosło 6,8 proc. – najmniej od lutego 1991 roku. Według Eurostatu, który posługuje się nieco odmienną metodą BAEL, stopa bezrobocia nad Wisłą wyniosła jedynie 4,6 proc. Stawia to Polskę w grupie sześciu krajów Unii Europejskiej o najniższym bezrobociu. Lepiej jest tylko w Czechach, Niemczech, na Malcie, Węgrzech i Wielkiej Brytanii (w tych dwóch ostatnich krajach dostępne są dane za poprzednie miesiące). Zjawisko jest jednak powszechne: w ciągu ostatniego roku wskaźnik spadł we wszystkich krajach wspólnoty poza Finlandią, gdzie się nie zmienił, i Litwą, gdzie minimalnie wzrósł.

W tej sytuacji pracodawcy starają się przyciągnąć pracowników nie tylko wynagrodzeniem czy pakietem socjalnym, ale także komfortem podczas stresującego etapu drogi zawodowej, jakim jest proces rekrutacji. IKEA zleciła przygotowanie badania na temat oczekiwań Polaków odnośnie do tego wydarzenia.

– Badanie „Polacy w rekrutacji – obawy, oczekiwania, potrzeby” wskazuje, że kandydaci potrzebują wiedzy, gdzie są w procesie rekrutacyjnym i jaki etap przed nimi – wylicza Edyta Gradkowska. – Oczekują partnerskich relacji w procesie rekrutacyjnym. Chcą, aby osoba, która z nimi rozmawia, wysłuchała ich ze skupieniem, a także udzieliła informacji zwrotnej o tym, czy dostaną zatrudnienie, czy nie.

Przejrzysty proces rekrutacji z bieżącymi informacjami zwrotnymi to postulat 61 proc. pytanych kandydatów. Dla 37 proc. ważny jest krótki czas rekrutacji, a 34 proc. życzyłoby sobie wiedzy na temat tego, ile aplikowanie potrwa. Partnerskie relacje z przyszłym bądź niedoszłym pracodawcą to czynnik istotny dla 23 proc. pytanych. Co czwartej osobie zależy na takim wyborze terminu rozmowy, który nie koliduje z jego aktualnymi obowiązkami zawodowymi, a 14 proc. rezygnuje ze spotkania, gdy okazuje się to niemożliwe.

 Zmieniają się też trendy związane z digitalizacją naszego życia w różnych obszarach – dzisiejsze dzieci w przyszłości będą wykonywać zawody i obejmować stanowiska, których dzisiaj nie ma, potrzebne jest zupełnie inne podejście do kompetencji, umiejętności, także do innowacyjnego myślenia – dodaje manager Twojego Studia Pracy. – Kandydaci są coraz bardziej otwarci na nowe wyzwania i nową pracę. Są bardziej elastyczni w poszukiwaniu pracy i oczekują, że proces ten będzie bardziej bazował na ich potrzebach, będzie odpowiadał na ich zindywidualizowane potrzeby.

Dlatego IKEA zdecydowała się na uruchomienie pierwszego w Polsce i – jak zapewnia – pierwszego w całej grupie miejsca, w którym proces rekrutacji będzie skrojony na miarę kandydata. Twoje Studio Pracy, które uruchomiono w Warszawie 7 listopada to miejsce, w którym kandydat, nawet nie umawiając się na rozmowę, może przyjść i zobaczyć, jak wygląda praca w IKEA. Studio dostosowane jest do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także rodziców z dziećmi.

 Olbrzymią inspiracją dla IKEA było przełożenie procesu zakupowego i doświadczenia klienta, jego zadowolenia z zakupów w IKEA na proces rekrutacyjny, czyli pomyślenie o kandydacie w ten sposób, że to on decyduje o tym, w jaki sposób chce aplikować do firmy, jak chciałby, aby ten proces przebiegał, że jest on współtwórcą tego procesu. Jeszcze przed rozpoczęciem pracy w IKEA może on zobaczyć, jak ta praca wygląda – wyjaśnia Edyta Gradkowska. – Chcemy, aby nawet sposób aplikowania był wybrany przez kandydatów. Dla nas jako rekruterów nie jest ważne, w jakiej formie przesłana jest aplikacja, ważne jest, żeby zobaczyć, że za tą aplikacją stoi człowiek. 

Previous Samozatrudnieni chętniej korzystają z ubezpieczeń niż pracownicy na etacie
Next Bitcoin – nowe perspektywy inwestowania. Opinie specjalisty od kontraktów CFD na BTC TeleTrade - Zbigniew Grutkowski

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 3 komentarze

Czwarta rewolucja przemysłowa powoli staje się faktem

Koncepcja Fabryka 4.0 zakłada, że przed powstaniem fizycznego produktu, możliwe będzie wytworzenie jego modelu w świecie wirtualnym. Pozwoli to zoptymalizować proces produkcji i znacznie ograniczyć koszty. Choć czwarta rewolucja przemysłowa, jak do

Wiadomości 1Comments

Etyczność – podstawa działalności firmy

Z roku na rok przybywa na rynku coraz więcej firm, a każda z nich ma do zaoferowania swoje usługi. Potencjalni klienci mają nie lada problem podczas wyboru odpowiedniej firmy, dlatego

Wiadomości 0 Comments

Jak wygląda i ile czasu zajmuje produkcja folii LDPE?

Folia LDPE, znana również jako folia z polietylenu o niskiej gęstości, to produkt, który spełnia wymogi materiałów opakowaniowych dla różnych branż i środowisk komercyjnych. Z folii nawiniętej na rolce często

Wiadomości 1Comments

Doha – okno na cały świat

Jest na świecie kraj, którego mieszkańcy nie muszą martwić się o pracę, godziwe wynagrodzenie i dach nad głową. Gdzie blisko 80% ludzi to emigranci zarobkowi, tworzący prawdziwy gospodarczy raj, wybudowany

Wiadomości 0 Comments

Co trzeci Polak nie ma żadnych oszczędności

Łączne oszczędności Polaków wynoszą już przeszło 1,2 bln zł i rosną. Jak jednak wynika z badania firmy Lindorff co najmniej jedna trzecia społeczeństwa w ogóle nie ma odłożonych pieniędzy na przyszłość. Blisko 60 proc.

Wiadomości 0 Comments

Jak wybrać skutecznego partnera w handlu nieruchomościami?

Kiedy podejmujemy dedycję o kupnie lub sprzedaży lokalu, warto podjąć współpracę z doświadczonym biurem nieruchomości. Dzięki pomocy profesjonalistów mamy szansę nie tylko dotrzeć do większej ilości potencjalnych klientów oraz atrakcyjnych

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź