Czy da się oszacować rynek prezentów w Polsce?

Czy da się oszacować rynek prezentów w Polsce?

Ludzie uwielbiają otrzymywać prezenty. Co ciekawe, wiele z nich lubi też upominki dawać. A że okazji do przekazywania upominków nigdy nie zabraknie, siłą rzeczy „rynek prezentów” ma spore znaczenie biznesowe. Trudno się więc dziwić, że podejmowane są próby analizy jego potencjału.

Trudności metodologiczne

Problem z oceną branży „prezentowej” zaczyna się już na poziomie metodologii. Co w zasadzie mierzyć? W końcu trudno określić co jest kupowane w celu przekazania innej osobie.

Pewnym wyznacznikiem może być wzrost obrotów w sklepach w okresach przedświątecznych. Problem jednak w tym, że nie sposób ustalić, w jakim stopniu wynikają one z kupowania prezentów dla bliskich, a w jakim z korzystania z przecen przy zakupach na własne potrzeby.

Co więcej, pominięte tu zostają prezenty nabywane przy innych aniżeli święta okazjach, takich jak chociażby urodziny, czy komunia. Swego czasu ocenę rynku prezentów komunijnych publikował dziennik „Rzeczpospolita”, szacując jego wartość na ponad 3 miliardy złotych (dane z 2015 roku).

Karty upominkowe

Pewną próbą podejścia do tematu są badania sprzedaży bonów upominkowych. Co prawda nijak nie ukażą one realnej wielkości sprzedaży konkretnych produktów i usług, które mają posłużyć jako prezent, ale pozwalają ocenić pewne trendy. Przynajmniej teoretycznie, bo nikt nie jest w stanie zagwarantować, że wzrost popularności voucherów jest proporcjonalny do wzrostu wydatków na konkretne upominki.

Warto jednak zaznaczyć, iż karty upominkowe mają całkiem spory potencjał, chociażby jako prezenty oferowane pracownikom przy okazji imprez firmowych.

Coraz nowsze pomysły

Co prawda pragmatyzm nakazuje ocenę rynku na podstawie twardych liczb, jednak wyżej wspomniane problemy metodologiczne sprawiają, że warto pomyśleć o bardziej „miękkich” sposobach oceny sytuacji.

Pewnym wskaźnikiem może być to, jak wiele nowych pomysłów pojawia się w branży prezentowej, zwłaszcza w wyspecjalizowanych sklepach upominkowych. Pojawiają się coraz to nowsze wersje prezentów personalizowanych (przykłady można znaleźć na stronach tego portalu), nie tylko w formie „klasycznych” kubków oraz koszulek z nadrukami. Firmy produkujące śmieszne gadżety co roku zaskakują nowymi, interesującymi pomysłami.

Ponadto coraz częściej też obok fizycznych przedmiotów proponowane są usługi o charakterze eventowym, jak przygotowanie imprezy tematycznej, czy skorzystanie z escape roomu. Co ciekawe, coraz częściej konsumenci namawiani są do prezentowania swoim bliskim nie tylko uczestnictwa w wydarzeniach rozrywkowych, lecz również edukacyjnych, sportowych, bądź przygodowych, na przykład w formie wycieczki lub aktywności graniczącej z przeżyciami ekstremalnymi.

Skoro pomysłów jest coraz więcej i najwidoczniej znajdują one zainteresowanie wśród konsumentów, można powiedzieć, że rynek prezentów nadal ma spory potencjał wzrostu.

Previous Jakie materiały biurowe wybrać?
Next Inwestorzy zagraniczni pobudzają gospodarkę i eksport

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Potencjalne kłopoty budżetowe mogą wpłynąć na obniżenie przez agencję Moody’s ratingu Polski

Powodów do obniżki ratingu Polski jest coraz więcej – ocenia Łukasz Wardyn, dyrektor CMC Markets. Decydujące znaczenie mogą mieć potencjalne kłopoty budżetowe – duże obciążenie w postaci kosztów programu 500+ w połączeniu

Wiadomości 0 Comments

iPhone Apple 14 Pro – czy warto kupić najnowszy model?

Coroczna premiera iPhone od Apple budzi wiele emocji. Fani marki nie mogą doczekać się nowości, które zaprezentuje amerykański producent. Dokładnie tak było w przypadku premiery najnowszego modelu – iPhone 14.

Wiadomości 0 Comments

W pierwszym kwartale 2015 r. mogą wystąpić wyjątkowe turbulencje na rynkach i w polityce pieniężnej

Świat wkracza w 2015 r. pod znakiem dramatycznych zmian w zakresie polityki gospodarczej i pieniężnej i będzie musiał stawić czoła bezprecedensowej liczbie czynników ryzyka geopolitycznego. Należy się spodziewać, że kulminacja

Wiadomości 0 Comments

Jak wybrać skutecznego partnera w handlu nieruchomościami?

Kiedy podejmujemy dedycję o kupnie lub sprzedaży lokalu, warto podjąć współpracę z doświadczonym biurem nieruchomości. Dzięki pomocy profesjonalistów mamy szansę nie tylko dotrzeć do większej ilości potencjalnych klientów oraz atrakcyjnych

Wiadomości 0 Comments

Czym są sloty casino Drops & Wins?

Jeśli grałeś wcześniej na automatach online, być może zauważyłeś, że niektóre gry są oznaczone małym logo „Drops & Wins”. Drops & Wins to koncepcja, która została zapoczątkowana w styczniu 2020

Wiadomości 0 Comments

Wydruk zdjęć z lobos.promo – czy warto?

W tej chwili coraz mniej osób decyduje się na wywoływanie zdjęć. W dobie druku cyfrowego możemy w każdej chwili odtworzyć wykonane zdjęcia i na bieżąco usuwać je czy dodawać nowe.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź