Czy da się oszacować rynek prezentów w Polsce?

Czy da się oszacować rynek prezentów w Polsce?

Ludzie uwielbiają otrzymywać prezenty. Co ciekawe, wiele z nich lubi też upominki dawać. A że okazji do przekazywania upominków nigdy nie zabraknie, siłą rzeczy „rynek prezentów” ma spore znaczenie biznesowe. Trudno się więc dziwić, że podejmowane są próby analizy jego potencjału.

Trudności metodologiczne

Problem z oceną branży „prezentowej” zaczyna się już na poziomie metodologii. Co w zasadzie mierzyć? W końcu trudno określić co jest kupowane w celu przekazania innej osobie.

Pewnym wyznacznikiem może być wzrost obrotów w sklepach w okresach przedświątecznych. Problem jednak w tym, że nie sposób ustalić, w jakim stopniu wynikają one z kupowania prezentów dla bliskich, a w jakim z korzystania z przecen przy zakupach na własne potrzeby.

Co więcej, pominięte tu zostają prezenty nabywane przy innych aniżeli święta okazjach, takich jak chociażby urodziny, czy komunia. Swego czasu ocenę rynku prezentów komunijnych publikował dziennik „Rzeczpospolita”, szacując jego wartość na ponad 3 miliardy złotych (dane z 2015 roku).

Karty upominkowe

Pewną próbą podejścia do tematu są badania sprzedaży bonów upominkowych. Co prawda nijak nie ukażą one realnej wielkości sprzedaży konkretnych produktów i usług, które mają posłużyć jako prezent, ale pozwalają ocenić pewne trendy. Przynajmniej teoretycznie, bo nikt nie jest w stanie zagwarantować, że wzrost popularności voucherów jest proporcjonalny do wzrostu wydatków na konkretne upominki.

Warto jednak zaznaczyć, iż karty upominkowe mają całkiem spory potencjał, chociażby jako prezenty oferowane pracownikom przy okazji imprez firmowych.

Coraz nowsze pomysły

Co prawda pragmatyzm nakazuje ocenę rynku na podstawie twardych liczb, jednak wyżej wspomniane problemy metodologiczne sprawiają, że warto pomyśleć o bardziej „miękkich” sposobach oceny sytuacji.

Pewnym wskaźnikiem może być to, jak wiele nowych pomysłów pojawia się w branży prezentowej, zwłaszcza w wyspecjalizowanych sklepach upominkowych. Pojawiają się coraz to nowsze wersje prezentów personalizowanych (przykłady można znaleźć na stronach tego portalu), nie tylko w formie „klasycznych” kubków oraz koszulek z nadrukami. Firmy produkujące śmieszne gadżety co roku zaskakują nowymi, interesującymi pomysłami.

Ponadto coraz częściej też obok fizycznych przedmiotów proponowane są usługi o charakterze eventowym, jak przygotowanie imprezy tematycznej, czy skorzystanie z escape roomu. Co ciekawe, coraz częściej konsumenci namawiani są do prezentowania swoim bliskim nie tylko uczestnictwa w wydarzeniach rozrywkowych, lecz również edukacyjnych, sportowych, bądź przygodowych, na przykład w formie wycieczki lub aktywności graniczącej z przeżyciami ekstremalnymi.

Skoro pomysłów jest coraz więcej i najwidoczniej znajdują one zainteresowanie wśród konsumentów, można powiedzieć, że rynek prezentów nadal ma spory potencjał wzrostu.

Previous Jakie materiały biurowe wybrać?
Next Inwestorzy zagraniczni pobudzają gospodarkę i eksport

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Branża ubezpieczeniowa inwestuje w nowe technologie

Aplikacje mobilne w ubezpieczeniach powoli stają się standardem w zachodniej Europie. Polski rynek ma wiele do nadrobienia. Wciąż tylko niewielki odsetek ubezpieczycieli udostępnia swoim klientom takie narzędzia. A przykłady z krajowego rynku pokazują,

Wiadomości 0 Comments

Handel internetowy napędza polski rynek przesyłek

Rynek przesyłek w Polsce wart jest 1,4 mld euro i wciąż rośnie. Co roku przesyłanych jest ponad 300 mln paczek. Jak wynika z raportu Gemius, ponad 40 proc. klientów wybiera dany sklep ze

Wiadomości 0 Comments

Zapowiada się rekordowy rok dla LOT-u. W 2019 roku liczba klientów może sięgnąć 10 mln

To może być wyjątkowo dobry rok dla Polskich Linii Lotniczych LOT. W 2019 roku liczba pasażerów może przekroczyć 10 mln. To w dużej mierze efekt zwiększenia siatki połączeń. W sezonie letnim polski

Wiadomości 0 Comments

Przeprowadzka kurierem za granicę

Podejmując decyzję o zmianie miejsca zamieszkania, stajemy przed zadaniem spakowania wszystkich swoich rzeczy. Zadanie nie jest łatwe i z pewnością Ci, którzy choć raz musieli cały swój dobytek umieścić w

Wiadomości 0 Comments

Rynek mieszkaniowy bije rekordy. Najpopularniejsze są małe mieszkania

Sytuacja na rynku sprzedaży mieszkań jest bardzo korzystna dla deweloperów, którzy prześcigają się we wprowadzaniu nowych projektów do sprzedaży. W efekcie, aby wyróżnić swoją ofertę, należy wykreować bardzo charakterystyczne produkty –

Wiadomości 0 Comments

Wybieramy uposażonych, czyli komu zostanie wypłacone świadczenie

Wykupienie ubezpieczenia na życia wiąże się z koniecznością wskazania uposażonego. To właśnie jemu ubezpieczyciel wypłaci świadczenie po śmierci ubezpieczonego. Kto może zostać uposażony? Ubezpieczenie na życie jest produktem ochronnym. Ponieważ

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź