Czy da się oszacować rynek prezentów w Polsce?
Ludzie uwielbiają otrzymywać prezenty. Co ciekawe, wiele z nich lubi też upominki dawać. A że okazji do przekazywania upominków nigdy nie zabraknie, siłą rzeczy „rynek prezentów” ma spore znaczenie biznesowe. Trudno się więc dziwić, że podejmowane są próby analizy jego potencjału.
Trudności metodologiczne
Problem z oceną branży „prezentowej” zaczyna się już na poziomie metodologii. Co w zasadzie mierzyć? W końcu trudno określić co jest kupowane w celu przekazania innej osobie.
Pewnym wyznacznikiem może być wzrost obrotów w sklepach w okresach przedświątecznych. Problem jednak w tym, że nie sposób ustalić, w jakim stopniu wynikają one z kupowania prezentów dla bliskich, a w jakim z korzystania z przecen przy zakupach na własne potrzeby.
Co więcej, pominięte tu zostają prezenty nabywane przy innych aniżeli święta okazjach, takich jak chociażby urodziny, czy komunia. Swego czasu ocenę rynku prezentów komunijnych publikował dziennik „Rzeczpospolita”, szacując jego wartość na ponad 3 miliardy złotych (dane z 2015 roku).
Karty upominkowe
Pewną próbą podejścia do tematu są badania sprzedaży bonów upominkowych. Co prawda nijak nie ukażą one realnej wielkości sprzedaży konkretnych produktów i usług, które mają posłużyć jako prezent, ale pozwalają ocenić pewne trendy. Przynajmniej teoretycznie, bo nikt nie jest w stanie zagwarantować, że wzrost popularności voucherów jest proporcjonalny do wzrostu wydatków na konkretne upominki.
Warto jednak zaznaczyć, iż karty upominkowe mają całkiem spory potencjał, chociażby jako prezenty oferowane pracownikom przy okazji imprez firmowych.
Coraz nowsze pomysły
Co prawda pragmatyzm nakazuje ocenę rynku na podstawie twardych liczb, jednak wyżej wspomniane problemy metodologiczne sprawiają, że warto pomyśleć o bardziej „miękkich” sposobach oceny sytuacji.
Pewnym wskaźnikiem może być to, jak wiele nowych pomysłów pojawia się w branży prezentowej, zwłaszcza w wyspecjalizowanych sklepach upominkowych. Pojawiają się coraz to nowsze wersje prezentów personalizowanych (przykłady można znaleźć na stronach tego portalu), nie tylko w formie „klasycznych” kubków oraz koszulek z nadrukami. Firmy produkujące śmieszne gadżety co roku zaskakują nowymi, interesującymi pomysłami.
Ponadto coraz częściej też obok fizycznych przedmiotów proponowane są usługi o charakterze eventowym, jak przygotowanie imprezy tematycznej, czy skorzystanie z escape roomu. Co ciekawe, coraz częściej konsumenci namawiani są do prezentowania swoim bliskim nie tylko uczestnictwa w wydarzeniach rozrywkowych, lecz również edukacyjnych, sportowych, bądź przygodowych, na przykład w formie wycieczki lub aktywności graniczącej z przeżyciami ekstremalnymi.
Skoro pomysłów jest coraz więcej i najwidoczniej znajdują one zainteresowanie wśród konsumentów, można powiedzieć, że rynek prezentów nadal ma spory potencjał wzrostu.
Może to Ci się spodoba
Poczta Polska testuje aplikację rekrutującą osoby głuche i niedosłyszące
Bezrobocie wśród osób głuchych i niedosłyszących w Polsce przekracza 70 proc. Dla pracodawców, którzy borykają się z trudną sytuacją na rynku pracy i niedoborem kadr, to atrakcyjna grupa potencjalnych pracowników. Poczta Polska testuje platformę,
Ponad połowa Polaków trzyma oszczędności w skarpecie
Polacy bardzo ostrożnie podchodzą do inwestowania – tylko niewielki odsetek decyduje się na oszczędzanie w jednostkach funduszy inwestycyjnych, inwestycje w akcje i obligacje czy odkładanie pieniędzy w ramach IKZE lub IKE. Zdecydowana większość gospodarstw
Stać Cię na więcej, czyli jak otworzyć nowy rozdział w swojej karierze
Decyzja o całkowitej bądź częściowej zmianie ścieżki kariery dotyczy praktycznie każdego pracownika. Bardzo często motywacją do niej jest mało satysfakcjonująca praca, niewłaściwy szef, czy też chęć sprostania nowym wyzwaniom. Nie
Bankowość internetowa pod ostrzałem. Jak się bronić przed cyberprzestępcami?
Robisz przelewy przez Internet? Możesz nawet nie wiedzieć, że twoje przelewy trafiają na konto cyberprzestępców. Jak się przed tym bronić? Dostajesz e-mailem fakturę. Jak zwykle, kopiujesz numer konta i robisz
Badanie Vendor Due Diligence – jakie przynosi korzyści?
Część funkcjonujących na rynku spółek będzie w przyszłości miała nowych właścicieli lub inwestorów. Każda tak duża inwestycja wiąże się z potencjalnym ryzykiem. Dobre przygotowanie całej transakcji sprzedaży pozwala je zminimalizować
Auto z USA – czy sprowadzić?
Od kilku dekad najpopularniejszym źródłem handlu samochodami, zarówno nowymi, jak i używanymi jest rynek zachodniej Europy, a w szczególności rynek niemiecki. W ostatnich latach co raz bardziej popularne stało się

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post