Czy da się oszacować rynek prezentów w Polsce?

Czy da się oszacować rynek prezentów w Polsce?

Ludzie uwielbiają otrzymywać prezenty. Co ciekawe, wiele z nich lubi też upominki dawać. A że okazji do przekazywania upominków nigdy nie zabraknie, siłą rzeczy „rynek prezentów” ma spore znaczenie biznesowe. Trudno się więc dziwić, że podejmowane są próby analizy jego potencjału.

Trudności metodologiczne

Problem z oceną branży „prezentowej” zaczyna się już na poziomie metodologii. Co w zasadzie mierzyć? W końcu trudno określić co jest kupowane w celu przekazania innej osobie.

Pewnym wyznacznikiem może być wzrost obrotów w sklepach w okresach przedświątecznych. Problem jednak w tym, że nie sposób ustalić, w jakim stopniu wynikają one z kupowania prezentów dla bliskich, a w jakim z korzystania z przecen przy zakupach na własne potrzeby.

Co więcej, pominięte tu zostają prezenty nabywane przy innych aniżeli święta okazjach, takich jak chociażby urodziny, czy komunia. Swego czasu ocenę rynku prezentów komunijnych publikował dziennik „Rzeczpospolita”, szacując jego wartość na ponad 3 miliardy złotych (dane z 2015 roku).

Karty upominkowe

Pewną próbą podejścia do tematu są badania sprzedaży bonów upominkowych. Co prawda nijak nie ukażą one realnej wielkości sprzedaży konkretnych produktów i usług, które mają posłużyć jako prezent, ale pozwalają ocenić pewne trendy. Przynajmniej teoretycznie, bo nikt nie jest w stanie zagwarantować, że wzrost popularności voucherów jest proporcjonalny do wzrostu wydatków na konkretne upominki.

Warto jednak zaznaczyć, iż karty upominkowe mają całkiem spory potencjał, chociażby jako prezenty oferowane pracownikom przy okazji imprez firmowych.

Coraz nowsze pomysły

Co prawda pragmatyzm nakazuje ocenę rynku na podstawie twardych liczb, jednak wyżej wspomniane problemy metodologiczne sprawiają, że warto pomyśleć o bardziej „miękkich” sposobach oceny sytuacji.

Pewnym wskaźnikiem może być to, jak wiele nowych pomysłów pojawia się w branży prezentowej, zwłaszcza w wyspecjalizowanych sklepach upominkowych. Pojawiają się coraz to nowsze wersje prezentów personalizowanych (przykłady można znaleźć na stronach tego portalu), nie tylko w formie „klasycznych” kubków oraz koszulek z nadrukami. Firmy produkujące śmieszne gadżety co roku zaskakują nowymi, interesującymi pomysłami.

Ponadto coraz częściej też obok fizycznych przedmiotów proponowane są usługi o charakterze eventowym, jak przygotowanie imprezy tematycznej, czy skorzystanie z escape roomu. Co ciekawe, coraz częściej konsumenci namawiani są do prezentowania swoim bliskim nie tylko uczestnictwa w wydarzeniach rozrywkowych, lecz również edukacyjnych, sportowych, bądź przygodowych, na przykład w formie wycieczki lub aktywności graniczącej z przeżyciami ekstremalnymi.

Skoro pomysłów jest coraz więcej i najwidoczniej znajdują one zainteresowanie wśród konsumentów, można powiedzieć, że rynek prezentów nadal ma spory potencjał wzrostu.

Previous Jakie materiały biurowe wybrać?
Next Inwestorzy zagraniczni pobudzają gospodarkę i eksport

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

System do zarządzania flotą z przypomnieniami – nigdy nie przegap ważnej daty!

Zarządzanie flotą pojazdów to wyzwanie, które wymaga precyzji i doskonałej organizacji. Od terminów przeglądów technicznych, przez ubezpieczenia, aż po monitorowanie bieżących kosztów eksploatacji – liczba obowiązków może być przytłaczająca. W

Wiadomości 0 Comments

Czy można wziąć pożyczkę nie mając stabilnego dochodu?

Dla wielu osób wzięcie pożyczki nie jest kwestią wyboru, a koniecznością, wynikającą z problemów finansowych. Problemy związane z zatrudnieniem, niespodziewane wydatki, konieczność spłaty innych zobowiązań to sytuacje, które niejako mogą

Wiadomości 0 Comments

Polacy wciąż rzadko inwestują swoje oszczędności

Inwestujących w funduszach inwestycyjnych jest około 2 milionów. Ich liczba dość dynamicznie się zmienia, co wskazuje na spekulacyjny, krótkoterminowy charakter inwestycji. Mimo niskich stóp procentowych i jeszcze niżej oprocentowanych lokat Polacy większość

Wiadomości 0 Comments

Kabel USB-C do szybkiego ładowania – jaki wybrać?

Współczesne życie nie istnieje bez technologii, a nasze urządzenia mobilne stały się nieodłączną częścią codzienności. Kiedy bateria zbliża się do zera i potrzebujemy szybkiego ładowania, zazwyczaj sięgamy po kabel USB-C.

Wiadomości 0 Comments

3 sposoby na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym

Nawet jeśli sprzedaż kształtuje się na dość satysfakcjonującym poziomie, to nie znaczy, że nie mogłaby być jeszcze wyższa. A co najważniejsze, naprawdę nie potrzeba wiele, aby przebić pewną barierę, która

Wiadomości 0 Comments

EAGLE liderem innowacji w dziedzinie wycinarek laserowych w Polsce

EAGLE to marka wycinarek laserowych, które produkowane są przez firmę Power – Tech. Po dekadzie działalności, badań, rozwoju i testów nowych technologi marka jest liderem na rynku pod względem innowacyjności.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź