Dyrektorzy finansowi wyznaczają kierunki cyfrowych zmian w firmach

Dyrektorzy finansowi odegrają kluczową rolę w cyfrowej transformacji przedsiębiorstw – wynika z globalnego badania Accenture. Już w tym momencie 76 proc. CFO ocenia, że rola i zakres ich obowiązków ulegają dużym przeobrażeniom. Oprócz nadzorowania finansów aktywnie uczestniczą w realizacji inwestycji w ich organizacjach z zakresu cyfryzacji. Dlatego w przyszłości funkcja dyrektora finansowego będzie w coraz większym stopniu wymagać zaawansowanych kompetencji cyfrowych, umiejętności współpracy i analizy danych w czasie rzeczywistym – podkreślają eksperci Accenture. 

 Transformacja cyfrowa stała się koniecznością dla większości przedsiębiorstw. Co może zaskakiwać, nowe technologie już teraz bardzo wyraźnie wpływają na sposób funkcjonowania działów finansowych, w tym na rolę dyrektorów finansowych. Według Accenture to właśnie dyrektorzy finansowi oraz ich zespoły odegrają istotną rolę w procesie transformacji cyfrowej – mówi agencji Newseria Biznes Dominik Wójcik, dyrektor w dziale transformacji biznesowej Accenture. – To właśnie pod nadzorem CFO będą przeprowadzane kluczowe inwestycje w nowe technologie oraz innowacyjne rozwiązania, które będą miały na celu np. podwyższenie przychodów, zwiększenie marży bądź poprawienie konkurencyjności firmy – dodaje.

Cyfrowa transformacja dotyczy zarówno procesów związanych z obsługą klienta, jak i wewnętrznego funkcjonowania organizacji. Oprócz wykorzystania nowych technologii wymaga adaptacji pracowników do nowego otoczenia – podwyższania ich kompetencji, szkoleń czy zmiany sposobu wykonywania pracy.

 Transformacja cyfrowa ma uzasadnienie w wielu przypadkach: gdy konieczne jest podwyższenie wartości przedsiębiorstwa, gdy organizacja wymaga redefinicji bądź poprawy pozycji rynkowej. Jest to jedyna droga dla przedsiębiorstw, które chcą uzyskać pozycję lidera w danej branży. Bez digitalizacji na dłuższą metę będzie to bardzo trudne do wykonania – mówi Dominik Wójcik.

Jak podkreśla, przedsiębiorstwa, które podejmą decyzję o przeprowadzeniu takiej ewolucji, muszą zadbać o to, żeby zmiany przenikały z góry do dołu organizacji, obejmując wszystkie elementy łańcucha wartości, wszystkie istniejące struktury i systemy.

– Wynikiem transformacji cyfrowej mogą być zupełnie nowe modele biznesowe. Polega ona nie tylko na wprowadzaniu zmian w sposobie funkcjonowania przedsiębiorstwa, lecz przede wszystkim ma na celu zmianę tego, czym faktycznie przedsiębiorstwo jest. Pociąga to za sobą zasadniczo inne podejście do planowania i organizacji biznesu – mówi Dominik Wójcik.

Wiodącą rolę dyrektorów finansowych w tym procesie potwierdziło badanie Accenture („The CFO Reimagined: From Driving Value to Building the Digital Enterprise”) przeprowadzone wśród ponad 700 dyrektorów finansowych oraz ok. 200 specjalistów od finansów w globalnych przedsiębiorstwach. Jednocześnie pokazało ono wyzwania związane z nową rolą CFO. Ponad połowa z nich obawia się, że ich działania są za bardzo reaktywne, a za mało proaktywne, zaś procesy dotyczące analityki są niewystarczająco efektywne i wymagają poprawy.

Obecnie około 34 proc. zadań wykonywanych przez działy finansowe jest zautomatyzowanych. Do roku 2021 prawie połowa (45 proc.) będzie już oparta na zaawansowanych technologiach. Wraz z postępującą automatyzacją rutynowych operacji księgowych standardowa lista obowiązków dyrektorów finansowych będzie coraz częściej obejmować działania związane z planowaniem strategicznym, doradztwem i analityką. Już w tej chwili większość CFO dostrzega, że z czasem wiedza stricte finansowa będzie w coraz mniejszym stopniu powiązana z ich zakresem obowiązków. 

 Dyrektor finansowy, aby sprostać nowej roli, będzie musiał ciągle podnosić swoje kompetencje, takie jak biegłość w znajomości nowoczesnych, przełomowych rozwiązań, które docelowo zrewolucjonizują jego branżę – podkreśla dyrektor w dziale transformacji biznesowej Accenture.

Dotyczy to także pozostałych członków działów finansowych. Potrzebne będą takie umiejętności, jak zdolności analityczne, prezentacja i interpretacja danych, dobra komunikacja i zdolność efektywnego porozumiewania się z biznesem tak, aby zbudować z nim odpowiedni dialog.

Jednym z największych wyzwań dla CFO będzie rekrutacja lub szkolenie pracowników w taki sposób, żeby rozumieli, jak zbierać dane w celu pozyskania z nich jak największej liczby informacji. W zakresie jego obowiązków będzie również zapewnienie odpowiednich narzędzi dla jego zespołów.

Previous Event marketing, czyli sposób na utrzymanie pozytywnych relacji z klientem
Next Jak dobrze napisać wniosek o dofinansowanie?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Nieterminowe płatności utrudniają ekspansję zagraniczną polskich firm

Rośnie skala opóźnień w płatnościach w krajach Europy Zachodniej, czyli u głównych partnerów handlowych Polski – wynika z danych firmy Atradius. Problem z nieterminowo opłacanymi fakturami ma 41 proc. przedsiębiorstw. Firmy muszą też coraz

Wiadomości 0 Comments

W centrach usług dla biznesu codziennie powstaje 90 nowych miejsc pracy

W ciągu dwóch lat w sektorze usług dla biznesu zatrudnienie wzrosło o 30 proc. do blisko 280 tys. osób. W 2020 roku może w nim pracować już 340 tys. – wynika z danych ABSL. Aby

Wiadomości 0 Comments

Motoryzacyjne nowinki a wypożyczalnie aut. Czego spodziewać się w najbliższych latach?

Motoryzacja stale się rozwija, a wraz z nią zmieniają się sposoby, w jaki operują związane z nią firmy, np. wypożyczalnie aut. Jakie trendy technologiczne mają szansę w najbliższych latach najbardziej

Wiadomości 0 Comments

Studia MBA – jak kształtują się wynagrodzenia absolwentów

Program MBA to nie tylko podnoszenie swoich kwalifikacji – to także sposób na lepsze zarobki. Nie ma w tym niczego dziwnego, zwłaszcza jeśli zwrócimy uwagę na koszt studiów i wysiłek,

Wiadomości 0 Comments

Czym jest WIBOR? – wyjaśniamy pojęcie!

Polscy kredytobiorcy z całą pewnością nie mają łatwo w ostatnim czasie. Wynika to z faktu, że stopy procentowe stale rosną, a zaciągnięte dotychczas kredyty stały się jedną, wielką niewiadomą. Jednocześnie

Wiadomości 0 Comments

Przyspiesza cyfrowa rewolucja w opiece medycznej

Transformacja cyfrowa służby zdrowia to lepsza opieka medyczna i większe zadowolenie pacjentów – przekonują eksperci. Większość Polaków ocenia, że system e-zdrowia jest za słabo rozwinięty i nie wykorzystuje potencjału, jaki drzemie w nowoczesnych

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź