Firmy MSP mają duży problem z raportowaniem
98 proc. mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych – wynika z badania przeprowadzonego przez platformę MobilneRaporty.pl. Co determinuje aż tak słabe noty?
Do obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu, a nierzadko – obejmują zbyt wąski zakres danych. Z obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.
Potwierdzają to badania przeprowadzone na zlecenie platformy MobilneRaporty.pl na grupie 1000 polskich mikro i małych firm. Zgodnie z wynikami, aż 98 proc. przedsiębiorców korzysta z systemów informatycznych zawierających moduły do raportowania, niemniej ich jakość i przystępność w obsłudze ocenia na zaledwie 1,7 pkt. (gdzie 1 oznacza bardzo źle, a 5 – bardzo dobrze). Przedsiębiorcy, zapytani czy chcieliby korzystać z prostego i taniego systemu raportowania danych online, odpowiedzieli „tak” w 74 proc. Dodatkowo, 93 proc. z nich potwierdziło, że narzędzie powinno być dostępne również na urządzenia mobilne. Okazali gotowość do płacenia za rozwiązanie, ale nie więcej niż 8-10 złotych brutto za użytkownika (przy założeniu modelu płatności, w którym opłata uzależniona jest od liczby osób, które mają uprawnienia do samodzielnego generowania raportów lub którym raporty są udostępniane).
Podobne odpowiedzi padły ze strony właścicieli biur rachunkowych. Mimo że na 200 przebadanych, aż 96 proc. nie korzystało z żadnego automatycznego systemu do raportowania, to ponad 93 proc. zadeklarowało chęć wdrożenia systemu, pod warunkiem że byłby tani i prosty w obsłudze. Zapytani, z jakich narzędzi do raportowania dotychczas korzystali, 84 proc. wskazało na pracę w dokumentach typu exel.
„Nie ma intuicyjnego systemu raportowania dla MSP”
Jak pokazują badania, wiele małych i średnich firm korzysta z niedrogich programów informatycznych wspomagających zarządzanie firmą, choć systemy te zwykle nie udostępniają modułów do raportowania. Jeżeli takie rozwiązania są dostępne, zwykle albo obejmują zbyt wąski zakres danych, albo ich zakup i wdrożenie okazują się być zbyt drogie. W tej sytuacji rozwiązaniem wydaje się być tworzenie własnych raportów, niemniej to czas, którego właściciele firm MSP nie mają, wykonując oprócz pracy często także inne czynności organizacyjne i finansowe. Poza tym, by generować własne raporty niezbędna jest wiedza specjalistyczna, której przedsiębiorcy mają prawo nie posiadać.
– Osobiście odwiedziłem 10 biur rachunkowych obsługujących od 20 do 200 klientów. Zapytałem ich właścicieli, co według nich brakuje w systemie business intelligence do zarządzania informacjami w firmie, z którego korzystają. Wszyscy zgodnie przyznali, że na rynku nie ma intuicyjnego systemu raportowania dla MSP, który pozwalałby przekazywać raporty klientom w sposób automatyczny. W rozmowach wyszło, że firmy te, mimo że posiadają narzędzia raportowe w ramach posiadanych systemów informatycznych, nie umieją z nich korzystać – mówi Piotr Jurasz, pomysłodawca i założyciel MobilneRaporty.pl, platformy do generowania raportów z poziomu urządzenia mobilnego.
Zarządzanie komunikacją 3.0
Multiplatformowe, działające w chmurze, niewymagające specjalistycznej wiedzy, analityczno-raportujące aplikacje na urządzenia mobilne, zgodne z trendem web 3.0 oraz kompatybilne z popularnymi programami informatycznymi: sprzedażowymi, magazynowymi, finansowymi, kadrowo-płacowymi i pakietami łączącymi wszystkie te systemy – to kierunek, w którym zmierza dzisiejsza analiza i wymiana informacji pomiędzy firmą, jej pracownikami i klientami.
Już badanie przeprowadzone przez IDG Research Services na zlecenie Sage pokazało, że przedsiębiorstwa, które aktywnie i efektywnie przetwarzają oraz wykorzystują informacje biznesowe, rozwijają się o 35 proc. szybciej, zwiększając jednocześnie swoją produktywność. Wykazano przy tym, że firmom posiadającym mobilny dostęp do danych, zdecydowanie łatwiej jest sprzedawać nowo wprowadzane produkty i usługi, a także docierać do nowych klientów.
Standaryzacja procesu raportowania w firmach, szczególnie małych i średnich, to dziś krok konieczny. W końcu bez stałego, mobilnego dostępu do zbiorczych informacji mówiących o najważniejszych procesach w firmie, rozwój przedsiębiorstwa stoi pod znakiem zapytania. Tymczasem tanie, nowoczesne usługi działające w chmurze, pozwalające na automatyczne, bieżące lub cykliczne generowanie raportów podsumowujących procesy, to baza wiedzy dla każdej ze stron. Z jednej to informacja dla właściciela o stanie przedsiębiorstwa, dzięki czemu może podejmować szybkie i racjonalne decyzje na poziomie operacyjnym oraz strategicznym. Z drugiej strony – wiedza dla pracownika, który generując raport na urządzeniu mobilnym może w każdej chwili sprawdzić np. swoje wyniki sprzedażowe, z trzeciej – ułatwiona komunikacja z klientem, który generując raport otrzymany np. od biura rachunkowego ma stały dostęp do danych finansowych i podatkowych. Zatem czy rozwiązania mobilne rozwiążą problemy z raportowaniem w polskich firmach MSP? Czas pokaże.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Działania 8.1: Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej.
Dotacje na innowacje – Inwestujemy w Waszą przyszłość.
Może to Ci się spodoba
Pożyczki pozabankowe – za ile i dla kogo. Wady i zalety ofert serwisów pożyczkowych
Jeśli szukasz pożyczki, na pewno sprawdzałeś w Internecie, dowiadywałeś się w bankach więc wiesz, jakie są dziś oferty. Zależnie od tego ile potrzebujesz pożyczyć i na jak długi okres, możesz
Efektywny organizer na biurko
Ergonomia pracy to skomplikowane słowo, którym lubią posługiwać się osoby odpowiedzialne za przygotowanie warunków pracy czy po prostu urządzanie pomieszczeń. Jest to jak najbardziej odniesienie do konkretów, ponieważ ergonomia to
Quo Vadis Banking? Współpraca banków i spółek z branży Fintech
Czy spółki fintechowe, które wykorzystują nowoczesne technologie w oferowaniu usług finansowych są szansą czy zagrożeniem dla branży bankowej? Od dłuższego czasu to pytanie jest tematem dyskusji. Współpraca pomiędzy bankami a
Wzrost gospodarczy na świecie i w UE nabiera tempa
Dane płynące zarówno z gospodarki strefy euro, jak i amerykańskiej są wyższe od oczekiwań. To jednak nie przekłada się na szybszy wzrost płac, a więc i cen. Jak podkreśla analityk Templeton Asset Management TFI,
Producenci ekstraktów z konopi walczą o ich zatwierdzenie przez UE
W Polsce i Unii Europejskiej bez żadnych obostrzeń można wprowadzać do obrotu produkty pochodzące z nasion konopi siewnych i ich pochodne, takie jak mąka i olej z nasion. Problemem są natomiast inne części rośliny, tzn.
Naucz się analizy technicznej
Analiza techniczna spędza sen z powiek wielu inwestorom. To umiejętność, którą wielu chciałoby posiadać, gdyż daje możliwości sprawnego prognozowania i dobierania strategii inwestycyjnej do sytuacji. Nie tylko brokerzy znają analizę

1 Comment
zenek
15 grudnia, 19:17