Jaki pomysł na małopolską gospodarkę ma Metropolia Krakowska?
Czym jest “Metropolia Krakowska 2030”?
“Metropolia Krakowska 2030” to nazwa strategii ponadlokalnej przyjętej w grudniu 2021 roku, przez Stowarzyszenie Metropolia Krakowska. To dokument wyznaczający cele współpracy między Krakowem a sąsiadującymi z nim 14 gminami, które wspólnie tworzą Krakowski Obszar Funkcjonalny. Jest to pionierska na skalę Polski inicjatywa, która w perspektywie kolejnych 8 lat ma zapewnić stabilny oraz zrównoważony wzrost obszaru metropolitalnego.
Dlaczego gminy Metropolii Krakowskiej zdecydowały się na uchwalenie Strategii?
Dotychczasowa współpraca pomiędzy członkowskimi gminami pokazała bardzo dobre efekty wspólnego działania oraz wymierne korzyści związane z sukcesywnym zwiększaniem potencjału obszaru, w tym jego potencjału gospodarczego. Sama potrzeba wyznaczenia nowych celów współpracy wynikała z wielu czynników związanych aktualną sytuacją oraz realiami panującymi zarówno na świecie jak i w ujęciu ściśle krajowym. Ciężkie do oszacowania skutki związane z pandemią koronawirusa czy też nowe możliwości związane z wdrażaniem perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027 to ogromne wyzwania stojące przed Metropolią Krakowską.
Na bazie tych relacji została opracowana przedmiotowa strategia “Metropolia Krakowska 2030” wyznaczająca główne cele w ramach siedmiu dziedzin współpracy. Wspomniane dziedziny mają definiować działania w zakresie wyznaczonych obszarów kluczowych a wśród wyznaczonych celów znajdujemy zapisy mówiące o inteligentnym zarządzaniu, neutralności klimatycznej oraz środowisku, ekologicznej i efektywnej mobilności, innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarce, kulturze czasu wolnego a także edukacji oraz usług społecznych.
Wnioski z diagnozy związane z gospodarką
Na podstawie analizy danych zgromadzonych w trakcie dwuletniego procesu opracowywania Strategii określono wyzwania, które wymagają podjęcia wspólnych strategicznych decyzji oraz realizacji ponadlokalnych przedsięwzięć przez gminy stowarzyszone w Metropolii Krakowskiej.
W ramach dziedziny gospodarka, obszary w których stwierdzono możliwości zwiększenia potencjału poprzez zacieśnianie współpracy można rozdzielić na:
– zwiększenie stopnia wykorzystania kapitału relacyjnego, pomiędzy partnerami z sektorów nauki, biznesu oraz samorządu a także pełne wykorzystanie potencjału intelektualnego oraz biznesowego w ramach danych obszarów,
– wyrównanie potencjałów gospodarczych pomiędzy poszczególnymi gminami a centrum Metropolii Krakowem a także wzmocnienie potencjału innowacyjnego w ramach Metropolii Krakowskiej,
– zwiększenie jakości, dostępności oraz ilości dużych terenów inwestycyjnych, których deficyt jest obecnie jednym z bardziej ograniczających potencjał gospodarczy czynników.
– wzrost aktywności gospodarczej w ujęciu lokalnego rynku pracy.
Jakie korzyści dla potencjalnych inwestorów niesie uchwalenie strategii?
Z punktu widzenia potencjalnego inwestora zarówno zagranicznego jak również i krajowego przedsiębiorcy dążenie do osiągnięcia wyznaczonych w Strategii celów daje praktycznie gwarancję uczynienia z Metropolii Krakowskiej innowacyjnego oraz mocno konkurencyjnego ośrodka gospodarczego nie tylko w kraju ale także na tle wiodących ośrodków europejskich. Spodziewane do uzyskania efekty pozwolą nie tylko na zrealizowanie założonych w ramach Strategii celów, ale dadzą także potencjalnym inwestorom konkretne narzędzia przydatne w procesie podejmowania decyzji o nowych inwestycjach
- Odpowiednie tereny inwestycyjne / Wzrost liczby Inwestorów / Wysoka jakość obsługi inwestora
W przypadku terenów inwestycyjnych nie tylko otrzymujemy zwiększenie oferty tych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, ale również poprawę ich dostępności oraz w dalszej perspektywie lepsze ich zarządzanie. Dodatkowo możemy liczyć na poprawioną obsługę inwestora w Metropolii Krakowskiej uwzględniająca nie tylko udzielenie wsparcia, ale również opiekę poinwestycyjną.
- Marka gospodarcza Metropolii Krakowskiej / Wzrost liczby podmiotów gospodarczych / Dostępność wykwalifikowanych kadr
Dzięki odpowiednio prowadzonej polityce inwestycyjnej chcemy sprawić by Metropolia Krakowska była postrzegana jako ugruntowany oraz konkurencyjny ośrodek gospodarczy w skali europejskiej oraz światowej. Rozwijanie potencjału będzie wymagało stale zwiększającej się dostępności wykwalifikowanych i kompetentnych kadr a także lepszej dostępności kapitału ludzkiego. Jednocześnie aby zachować odpowiednio wysoką konkurencyjność gospodarczą będzie następował rozwój lokalnych specjalizacji a także sektora mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw.
- Współpraca Samorząd-Uczelnie-Biznes / Wzrost projektów B+R
Zapewniona ścisła współpraca pomiędzy samorządem, nauką oraz biznesem bez której rozwój gospodarki w oparciu o lokalne zasoby i potencjały nie będzie możliwy. W konsekwencji gwarantuje to skuteczną współpracę międzysektorową oraz odpowiednio szybkie reakcje na problemy oraz zjawiska gospodarcze występujące na terenie Metropolii Krakowskiej.
To wszystko sprawia, że warto już teraz pomyśleć o inwestycji w Metropolii Krakowskiej. Chcesz dowiedzieć się więcej. Wejdź na stronę: https://kma4business.metropoliakrakowska.pl/
Artykuł powstał w ramach projektu: Kraków Metropolitan Area for Business, finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020, Oś priorytetowa 3 „Przedsiębiorcza Małopolska”, Działanie 3.3 „Umiędzynarodowienie małopolskiej gospodarki”, Poddziałanie 3.3.1 „Promocja gospodarcza Małopolski”
Może to Ci się spodoba
Składki na pracownicze plany kapitałowe to nie tylko koszt dla firm
Dzięki pracowniczym planom kapitałowym wypłacana w przyszłości emerytura może wynieść nie 25–30 proc. ostatniej pensji, tylko ok. połowy. Rząd zakłada, że do programu przystąpi 75 proc. uprawnionych, czyli ok. 8,5 mln Polaków.
Polska umacnia swoją pozycję lidera stolarki okiennej w Europie
Polska od trzech lat jest liderem eksportu stolarki okiennej w Europie. DOVISTA Polska, należąca do tej samej grupy kapitałowej co producent okien dachowych VELUX – zakończyła właśnie rozbudowę, która ma umocnić
Jak dobrze napisać wniosek o dofinansowanie?
Podstawą wniosku o dofinansowanie jest biznesplan, który zawiera informacje na podstawie których prywatni inwestorzy,banki oraz instytucje przyznające dotacje oraz dofinansowania oceniają szansę przedsięwzięcia. Dobry biznesplan: Zachęci potencjalnych inwestorów oraz pokaże,
Dlaczego warto skorzystać z usług telemarketingowych
Prowadzisz firmę i chcesz sprzedawać więcej? Pragniesz szybko dotrzeć do swoich klientów lub pozyskać nowych? Szukasz skutecznej formy marketingu i utrzymania kontaktów? Jeśli tak, to pomyśl o skorzystaniu z usług
250 mln zł gwarancji na rozwój innowacyjnych technologii dla mikro-, małych i średnich firm
Do końca grudnia mikro-, małe i średnie firmy mogą się ubiegać o gwarancje kredytowe na wdrażanie innowacji. Budżet programu wynosi 250 mln zł, co pozwoli na uruchomienie kredytów w wysokości blisko 420 mln
Doradztwo prawne dla e-biznesu
E-biznes obejmuje swoim zakresem wiele rodzajów i form działalności gospodarczej, które mogą być wykonywane drogą elektroniczną. Jedną z najbardziej popularnych jest prowadzenie e-sklepów – jako akcesoryjny kanał sprzedażowy, obok sklepów
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post