Kontrola Sanepidu – uprawnienia, przebieg, kary
Firmy, które rozpoczynają swoją działalność nie mają obowiązku zgłaszania tego faktu do Sanepidu, jednak nie oznacza to, że nie podlegają one kontroli prowadzonej przez tę instytucję.
Kto nadal zgłasza swoją działalność do Sanepidu?
Obowiązek zgłaszania pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przez rozpoczynających działalność gospodarczą przedsiębiorców w Sanepidzie, został zniesiony ponad dwa lata temu. Nadal jednak czynność ta jest koniecznością dla zakładów, w których wymogi sanitarne są bardzo ważne. Zgodnie z przepisami obligatoryjnie zgłoszenia muszą dokonywać m.in. zakłady kosmetyczne i fryzjerskie, wszelkie firmy prowadzące działalność w branży gastronomicznej, czyli restauracje, bary, czy stołówki. Tego rodzaju działalność wymaga kontaktu z Sanepidem już przed otwarciem „interesu”. Wówczas wydawana jest decyzja, co do spełnienia wymagań lokalowych.
Obowiązek zgłoszenia działalności został zniesiony, nie znaczy to jednak, że Sanepid (podobnie jak Państwowa Inspekcja Pracy) nie jest świadomy, że nasza firma funkcjonuje i zatrudnia pracowników. Informacje te uzyskuje z rejestrów prowadzonych przez GUS oraz ZUS.
Choć zatrudnienie przez większość firm, w związku z nowelizacją Kodeksu pracy, nie jest zgłaszane i wydawać by się mogło, że Sanepid nie będzie instytucją zainteresowaną sposobem funkcjonowania tych przedsiębiorstw, trzeba być przygotowanym na kontrolę ze strony tej instytucji.
Kontrola Sanepidu – uprawnienia
Inspektorzy sanitarni mają prawo przeprowadzenia kontroli i czynią to, chociażby w zakresie wypełniania obowiązków pracodawcy w zakresie przepisów BHP. Kontroli mogą spodziewać się nie tylko podmioty prowadzące zwykłą działalność gospodarczą, ale również:
- obiekty użyteczności publicznej, obiekty handlowe, ogródki działkowe i nieruchomości,
- środki transportu i obiekty z nimi związane (na przykład przystanki autobusowe), w tym również na statki morskie, powietrzne i żeglugi śródlądowej,
- obiekty będące w trakcie budowy.
Sanepid ma obowiązek powiadomić przedsiębiorcę o zamiarze przeprowadzenia kontroli nie później niż na 7 dni przed jej rozpoczęciem. Wyjątek stanowią przypadki, gdy istnieje podejrzenie:
- zagrożenia życia lub zdrowia,
- zagrożenia dla środowiska naturalnego,
- popełnienia przestępstwa.
W takiej sytuacji Sanepid może rozpocząć przeprowadzenie kontroli bez uprzedzenia.
Co może sprawdzić Inspektor Sanitarny?
W trakcie kontroli należy zapewnić inspektorowi dostęp do wszystkich pomieszczeń i urządzeń mieszczących się w zakładzie. Inspektor może też żądać okazania dokumentów firmy, a także przesłuchiwać pracowników, czy też pobierać próbki do badań laboratoryjnych.
Sprawdzeniu podlega stan sanitarno – higieniczny zakładu, a także:
- zaświadczenia o braku przeciwwskazań do wykonywania obowiązków przez pracownika (badania lekarskie),
- zaświadczenia o przejściu szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz pełną dokumentację BHP,
- rejestr czynników szkodliwych (biologicznych, rakotwórczych, mutagennych)
- sprawozdania z pomiarów środowiska pracy,
- książkę kontroli pracodawcy.
Co po zakończeniu kontroli?
Kiedy inspektor zakończy czynności sprawdzające, sporządza protokół kontroli w 2 egzemplarzach. Protokół zawiera dane kontrolowanego podmiotu, opis stanu faktycznego, opis stwierdzonych nieprawidłowości oraz ustalenia pokontrolne. Przedsiębiorca ma 7 dni na wniesienie zastrzeżeń do protokołu.
W razie zastrzeżeń, wykrytych nieprawidłowości, Sanepid może nakazać wykonanie czynności naprawczych bez wymierzania kar (w przypadku drobnych uchybień ), może też ukarać przedsiębiorcę mandatem, który zazwyczaj jest niewysoki (kilkaset złotych), grzywną (tu kwoty sięgają nawet kilku tysięcy złotych), lub w skrajnych przypadkach skierować pozew do sądu lub zawiadomić prokuraturę.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Od 2020 roku prawo będzie bardziej przyjazne dla najmniejszych firm
Przygotowany przez MPiT pakiet Przyjazne Prawo ma ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie biznesu. Obejmuje kilkadziesiąt ułatwień, zwłaszcza dla małych i średnich firm, wśród których główne to m.in. prawo do błędu przez pierwszy rok prowadzenia działalności gospodarczej
Firmy nie są gotowe na zmianę prawa w zakresie ochrony danych osobowych
Regulacja unijna o ochronie danych osobowych GDPR wejdzie w życie już za 14 miesięcy. Wiele polskich firm wciąż nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, jakie niesie ona konsekwencje dla zarządzania danymi ich klientów czy
Wniosek o uznanie kwalifikacji zawodowych przez internet
Niebawem wniosek o uznanie kwalifikacji zawodowych będzie można składać drogą elektroniczną. Takie rozwiązanie narzuca państwom członkowskim dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z listopada 2013 roku o uznawaniu kwalifikacji zawodowych. Termin
Liczba upadłości likwidacyjnych najniższa od 2009 roku
Rok temu weszło w życie nowe prawo restrukturyzacyjne, które umożliwiło przedsiębiorstwom borykającym się z problemami finansowymi skorzystanie z uproszczonych i przyspieszonych ścieżek oddłużenia i naprawy. Z drugiej strony ułatwiło też dochodzenie roszczeń wierzycielom. Zdaniem ekspertów
Founders agreement, co to jest i kiedy podpisywać
Founders agreement, czyli umowa założycielska to nic innego jak pierwsze, oficjalne sformalizowanie powstającego startupu i jego założeń. Choć istnieje wiele typów i rodzajów umów bardziej rozbudowanych i o wiele bardziej
Duże zmiany w urzędach pracy. Ministerstwo szykuje projekt reformy
Resort pracy przygotowuje dużą reformę rynku pracy. Zgodnie z założeniami urzędy pracy mają zostać scentralizowane i przejść pod kontrolę administracji rządowej, dzięki czemu zyskają większą elastyczność i zwiększą skuteczność. Nowe przepisy zniosą też
3 komentarze
Andrzej
11 sierpnia, 19:47aner
09 stycznia, 09:55kasiw373773
29 listopada, 08:47