Według jakich kryteriów ocenia się ofertę przetargową?
Prawo dotyczące zamówień publicznych często jest modyfikowane i dopasowywane do polskich realiów. Przede wszystkim dlatego, że przedsiębiorcy szukają sposobu na wyróżnienie i wygraną w przetargu bez większego wysiłku. Zazwyczaj przekonująca była bardzo niska cena i to ona wystarczyła, aby zainteresować zamawiającego i osiągnąć zamierzony cel. Czy rzeczywiście to kryterium jest najważniejsze? Co zatem znaczą wszystkie pozostałe?
Po pierwsze należy powiedzieć bardzo ważną rzecz, szczególnie dla małych i średnich właścicieli firm. Zgodnie z nowelizacją ustawy mają takie same szanse na realizację przetargu jak duże i renomowane korporacje. A to wszystko za sprawą zmian i udogodnień ustawowych, które ograniczą morderczą konkurencję tytanów rynkowych i zwiększą szanse na sukces również niewielkich działalności.
W dzisiejszych czasach każdy marzy o wielu zleceniach dla firm i utrzymaniu płynności finansowej. Nie zawsze jednak udaje się utrzymać wstępne założenia i szukać innych źródeł dochodu. Idealnym rozwiązaniem są właśnie przetargi, często stanowiące jedyny dochód i gwarantujące stabilną przyszłość.
Jest to możliwe dzięki zmianie kryteriów oceny oferty przetargowej. Nie jest tajemnicą, że wielu zamawiających zwracało uwagę jedynie na cenę. W dobie kryzysu to normalne, że każdy szuka oszczędności i nie może pozwolić sobie na duże wydatki. Warto jednak wiedzieć, że oprócz proponowanej ceny znaczenie ma jeszcze przynajmniej kilka aspektów. Wśród nich jest liczba zrealizowanych dotychczas projektów, uzyskane rekomendacje, liczebność kadry pracowniczej, doświadczenie na rynku i ewentualnie dopasowywane indywidualnie parametry (zastosowane materiały, termin realizacji, warunki środowiskowe, sytuacja pracowników i inne).
Oczywiście punktacja ustalana jest w specyfikacji i obliczana na podstawie średniej ważonej. O wadze każdego kryterium decyduje się w odniesieniu do konkretnego przetargu, specyfikacji i możliwości finansowych. Według przepisów wzór powinien być dopasowany do konkretnej sytuacji i nie faworyzować tylko na podstawie jednego kryterium.
Po zmianach w kodeksie niedopuszczalne jest stosowanie starych praktyk i sugerowanie się ceną. Jest to niezgodne z prawem i może być surowo karane. Jeśli potencjalni wykonawcy nie będą zadowoleni z uzasadnienia wyboru najlepszej oferty, wówczas mogą poprosić o dodatkowe wyjaśnienia lub przekazać sprawę do rozpatrzenia przez Urząd Zamówień Publicznych. Konsekwencje nieprawidłowych zachować są bardzo uciążliwe i obciążające. To nie tylko kary finansowe, ale również wykluczenie z organizacji przetargów w przyszłości.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Początek 2016 roku przyniósł spowolnienie przychodów największych firm Europy Środkowej
W ubiegłym roku przychody 500 największych firm Europy Środkowej wzrosły o 3,5 proc., co oznacza, że rozwijały się one szybciej niż gospodarki regionu – wynika z badania Deloitte. Początek 2016 roku przyniósł jednak
Czy warszawski rynek public relations różni się od pozostałych miast w Polsce?
Branża PR w Polsce ciągle znajduje się na etapie rozwoju. Wielu przedsiębiorców wciąż jeszcze nie docenia znaczenia public relations, niektórzy mylą te usługi z marketingiem, reklamą czy nawet doradztwem. Jednocześnie
W tym roku 10 proc. więcej firm ogłosi bankructwo. To często indywidualny dramat dla przedsiębiorcy
Mimo stosunkowo dobrej koniunktury i wprowadzanych przez rząd ułatwień dla biznesu, po III kwartałach br. dynamika wzrostu niewypłacalności polskich firm wyniosła 7 proc. rok do roku, a bankructwo ogłosiły 723 przedsiębiorstwa – wynika
Debiut Play umocni pozycję GPW i przyciągnie na warszawski parkiet nowych inwestorów
Spółka Play Communications zadebiutowała w czwartek na warszawskim parkiecie. To jeden z największych debiutów ostatnich lat. Oferta publiczna Play ma dla GPW kolosalne znaczenie, bo umacnia pozycję polskiego rynku w Europie i może przyciągnąć nowych
Blisko połowa firm daje pracownikom prezenty z okazji świąt wielkanocnych
Przy rekordowo niskim bezrobociu w firmach rośnie znaczenie działań motywacyjnych. Wcześniej pracodawcy dawali pracownikom prezenty niemal wyłącznie z okazji Bożego Narodzenia. Obecnie prawie połowa wykorzystuje do tego także Wielkanoc – wynika z badań
Polska jednym z liderów branży call contact center
Rynek usług call i contact center w Polsce rośnie w tempie 30 proc. Działające na nim firmy świadczą coraz bardziej wyspecjalizowane usługi dla większości sektorów. To już nie są zwykłe infolinie czy akwizycja przez telefon. Coraz


0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post