Według jakich kryteriów ocenia się ofertę przetargową?

Według jakich kryteriów ocenia się ofertę przetargową?

Prawo dotyczące zamówień publicznych często jest modyfikowane i dopasowywane do polskich realiów. Przede wszystkim dlatego, że przedsiębiorcy szukają sposobu na wyróżnienie i wygraną w przetargu bez większego wysiłku. Zazwyczaj przekonująca była bardzo niska cena i to ona wystarczyła, aby zainteresować zamawiającego i osiągnąć zamierzony cel. Czy rzeczywiście to kryterium jest najważniejsze? Co zatem znaczą wszystkie pozostałe?

biznes-praca1

Po pierwsze należy powiedzieć bardzo ważną rzecz, szczególnie dla małych i średnich właścicieli firm. Zgodnie z nowelizacją ustawy mają takie same szanse na realizację przetargu jak duże i renomowane korporacje. A to wszystko za sprawą zmian i udogodnień ustawowych, które ograniczą morderczą konkurencję tytanów rynkowych i zwiększą szanse na sukces również niewielkich działalności.

W dzisiejszych czasach każdy marzy o wielu zleceniach dla firm i utrzymaniu płynności finansowej. Nie zawsze jednak udaje się utrzymać wstępne założenia i szukać innych źródeł dochodu. Idealnym rozwiązaniem są właśnie przetargi, często stanowiące jedyny dochód i gwarantujące stabilną przyszłość.

Jest to możliwe dzięki zmianie kryteriów oceny oferty przetargowej. Nie jest tajemnicą, że wielu zamawiających zwracało uwagę jedynie na cenę. W dobie kryzysu to normalne, że każdy szuka oszczędności i nie może pozwolić sobie na duże wydatki. Warto jednak wiedzieć, że oprócz proponowanej ceny znaczenie ma jeszcze przynajmniej kilka aspektów. Wśród nich jest liczba zrealizowanych dotychczas projektów, uzyskane rekomendacje, liczebność kadry pracowniczej, doświadczenie na rynku i ewentualnie dopasowywane indywidualnie parametry (zastosowane materiały, termin realizacji, warunki środowiskowe, sytuacja pracowników i inne).

Oczywiście punktacja ustalana jest w specyfikacji i obliczana na podstawie średniej ważonej. O wadze każdego kryterium decyduje się w odniesieniu do konkretnego przetargu, specyfikacji i możliwości finansowych. Według przepisów wzór powinien być dopasowany do konkretnej sytuacji i nie faworyzować tylko na podstawie jednego kryterium.

Po zmianach w kodeksie niedopuszczalne jest stosowanie starych praktyk i sugerowanie się ceną. Jest to niezgodne z prawem i może być surowo karane. Jeśli potencjalni wykonawcy nie będą zadowoleni z uzasadnienia wyboru najlepszej oferty, wówczas mogą poprosić o dodatkowe wyjaśnienia lub przekazać sprawę do rozpatrzenia przez Urząd Zamówień Publicznych. Konsekwencje nieprawidłowych zachować są bardzo uciążliwe i obciążające. To nie tylko kary finansowe, ale również wykluczenie z organizacji przetargów w przyszłości.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Płacisz kartą? Kontroluj swoje wydatki
Next Zadbaj o swoje finanse osobiste i kontroluj wydatki

Może to Ci się spodoba

Jakie są metody prognozowania sprzedaży? Poznaj narzędzia od FlowDog

Prognozowanie sprzedaży to idealny sposób na to, by przewidywać przyszłe przychody i efektywnie zarządzać zasobami. To dzięki precyzyjnym prognozom możliwe jest podejmowanie świadomych decyzji strategicznych, które wpływają na rozwój firmy,

Cyberprzestępcy szukają nowych dróg ataku. Szczególnie zagrożone są urządzenia mobilne

Coraz więcej państw zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że główne zagrożenie dla ich bezpieczeństwa wiąże się z internetem i informatyką – podkreśla Moni Stern, dyrektor Checkmarx. Cyberprzestępcy szukają nowych dróg ataku. Eksperci podkreślają,

Polska trzeci rok z rzędu liderem eksportu stolarki okiennej w Unii

Łączna produkcja stolarki budowlanej w polskich zakładach wzrosła w 2017 roku o prawie 6 proc. i sięgnęła 23,4 mln sztuk. Natomiast w ciągu ostatnich czterech lat liczba okien i drzwi wyprodukowanych w polskich fabrykach zwiększyła się o 24

Czy warszawski rynek public relations różni się od pozostałych miast w Polsce?

Branża PR w Polsce ciągle znajduje się na etapie rozwoju. Wielu przedsiębiorców wciąż jeszcze nie docenia znaczenia public relations, niektórzy mylą te usługi z marketingiem, reklamą czy nawet doradztwem. Jednocześnie

Firmy szukają nowych sposobów na oszczędzanie energii

Zarówno Unia Europejska, jak i rządy poszczególnych państw dostrzegają konieczność zwiększania efektywności energetycznej, która wpływa na rozwój gospodarek. Wymaga to ścisłej współpracy z biznesem i firmami, które bardzo dobrze radzą sobie z wdrażaniem nowych

Przestrzenie magazynowe: Optymalizacja i wykorzystanie

Przedsiębiorstwa na całym świecie codziennie stają przed wyzwaniem efektywnego zarządzania swoimi zasobami. W tym kontekście kluczową rolę pełni właściwe zarządzanie przestrzenią magazynową. Często przedsiębiorcy decydują się na wynajem magazynu, który

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź