Firma w mieszkaniu – zwiększenie zysku przez amortyzację

Firma w mieszkaniu – zwiększenie zysku przez amortyzację

Spora grupa przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu. Takie rozwiązanie ma swoje liczne plusy, m.in. brak konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z wynajmowaniem lokalu, możliwość prowadzenia firmy o dowolnej porze dnia i nocy bez wychodzenia z domu, a także zaliczenie w koszty uzyskania przychodu przynajmniej części opłat za media, czy wreszcie amortyzacji nieruchomości.

Prowadzenie firmy w mieszkaniu wybierają przedsiębiorcy, którzy nie muszą organizować spotkań z kontrahentami, czy też prowadzą e-firmy. W takim przypadku warto skorzystać z możliwości, które daje ustawa podatkowa i odliczyć część kosztów utrzymania mieszkania od przychodów firmy.

Jak zarobić na amortyzacji?

Warunkiem skorzystania z odliczeń z tytułu amortyzacji jest wprowadzenie nieruchomości do majątku firmy. Koniecznością jest także rzeczywiste prowadzenie firmy w mieszkaniu.

Przede wszystkim należy określić wartość początkową nieruchomości, a następnie wykazać tę wartość w ewidencji środków trwałych. Nieruchomość przedsiębiorca może wycenić na dwa sposoby:

  • według zasad ogólnych,
  • uproszczoną.

Zgodnie z zasadami ogólnymi wartość nieruchomości ustala się w oparciu o cenę kupna powiększoną o poniesione koszty dodatkowe, np. opłaty notarialne, skarbowe, prowizja dla pośrednika.

Można też skorzystać z metody uproszczonej mnożąc metraż mieszkania przez ustawową stawkę 988 złotych. Ten sposób jest jednak raczej niekorzystny. Stawka 988zł za metr kw. mieszkania jest stosunkowo niska w porównaniu z cenami, które obowiązują na rynku, zwłaszcza w większych miejscowościach. Zatem amortyzacja obliczana procentowo od przyjętej w ten sposób wartości mieszkania również będzie mniej intratna dla przedsiębiorcy.

Wybór metody amortyzacji

Najpowszechniejszą metodą amortyzowania budynków i lokali mieszkalnych jest zastosowanie stawki 1,5% amortyzacji. Można ją stosować przez 60 kolejnych lat. W tym przypadku przedsiębiorca odliczy od przychodu rocznie równowartość 1,5% wartości mieszkania.

Można też skorzystać z wyższej niż 1,5% stawki amortyzacji i wyznaczyć nawet 10% stawkę. Jest to jednak obwarowane pewnymi warunkami. Jeden z nich to konieczność wykazania, że przed wprowadzeniem mieszkania do majątku firmy, było ono używane minimum 5 lat. Drugim warunkiem jest wykazanie, że na ulepszenie mieszkania (remont, rozbudowę, przebudowę) przedsiębiorca wydał co najmniej 30% wartości początkowej mieszkania.

Indywidualnie określoną stawkę amortyzacji można stosować przez 10 lat.

Firma w części mieszkania

Jeżeli przedsiębiorca wykorzystuje na potrzeby firmy tylko część swojego mieszkania, wówczas jego wartość początkową wykazuje się w wysokości proporcjonalnej do użytkowanej przez firmę części nieruchomości.

Od tej pomniejszonej wartości początkowej oblicza się amortyzację wg obowiązujących stawek.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Obiad z kontrahentem może być kosztem uzyskania przychodu
Next Inkubatory przedsiębiorczości

Może to Ci się spodoba

Mała firma 0 Comments

Więcej kobiet na kierowniczych stanowiskach

W ostatnim czasie Unia Europejska zaciekawiła się sytuacją kobiet w większych spółkach. Okazało się bowiem, że głownie mężczyźni obejmują kierownicze stanowiska, a udział kobiet nie przewyższa 10%. Komisja Europejska postanowiła

Mała firma 0 Comments

Jak radzić sobie z tremą przed przemówieniem?

Mnóstwo osób ma kłopot z przezwyciężeniem tremy i stresu w trakcie występów przed szerszą publicznością. Nabranie pewności siebie i wyćwiczenia wymaga bardzo dużo wysiłku i często trwa niezwykle długo. Jak

Mała firma 1Comments

Wszystko o prezentach świątecznych dla pracowników

Według badań połowa rodzimych firm i korporacji przyznaje prezenty świąteczne dla swoich pracowników. W każdym przedsiębiorstwie funkcjonują inne zasady, dlatego propozycji na paczki jest naprawdę wiele. Czy warto dawać prezenty

Odszkodowanie z tytułu wypadku w pracy

Świadczenie każdej pracy niesie za sobą zagrożenie dla zdrowia czy nawet życia pracownika. Osoby, które uległy wypadkowi w trakcie wykonywania zadań służbowych, mogą liczyć na odszkodowanie. Żmudne dochodzenie roszczeń warto

Podatki 0 Comments

Polski system podatkowy nie przyciąga zagranicznych inwestorów

Polski system podatkowy nie tworzy klimatu, który mógłby zachęcić inwestorów zagranicznych do inwestycji – przekonuje Andre Helin, prezes BDO Polska. Międzynarodowe badania i rankingi wskazują, że polski system fiskalny stanowi jedną z głównych przeszkód w prowadzeniu

Buty i ubrania robocze dla pracownika – postaw na jakość!

Odzież robocza i ochronna jest powszechnie wykorzystywana na większości stanowisk pracy. Jej noszenie wynika nie tylko z potrzeby pracownika, ale też z obowiązku, jaki nakładają przepisy technologiczne, sanitarne oraz te

5 komentarzy

  1. Maria
    14 sierpnia, 12:44 Reply
    Wydaje się to wszystko bardzo skomplikowane, ale mimo wszystko pozwala bardzo zaoszczędzić. Tak samo jak w przypadku ulokowania biura w domu, był tutaj artykuł na ten temat, polecam przeczytać.
    • Lukasz17
      16 sierpnia, 23:40 Reply
      Pozwala zaoszczędzić, a taki jest przede wszystkim główny cel tego przedsięwzięcia. Spełnia więc swoje zadanie.
      • Maciej90
        16 sierpnia, 23:41 Reply
        No ale ty w ogóle nie zwracasz uwagi na to, jak dużo formalności się z tym wiąże. Czy nie zastanawia Cię to w ogóle?
        • Lukasz17
          16 sierpnia, 23:42 Reply
          Formalności nie jest aż tak wiele, naprawdę. A nawet gdyby było ich dużo, to warto je zrobić dla takiego zysku.
          • Maciej90
            16 sierpnia, 23:43
            No zgoda, ale musimy podkreślić, że warto sobie najpierw obliczyć potencjalny zysk, zanim zaczniemy się w to bawić.

Zostaw odpowiedź