Firma w mieszkaniu – zwiększenie zysku przez amortyzację
Spora grupa przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu. Takie rozwiązanie ma swoje liczne plusy, m.in. brak konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z wynajmowaniem lokalu, możliwość prowadzenia firmy o dowolnej porze dnia i nocy bez wychodzenia z domu, a także zaliczenie w koszty uzyskania przychodu przynajmniej części opłat za media, czy wreszcie amortyzacji nieruchomości.
Prowadzenie firmy w mieszkaniu wybierają przedsiębiorcy, którzy nie muszą organizować spotkań z kontrahentami, czy też prowadzą e-firmy. W takim przypadku warto skorzystać z możliwości, które daje ustawa podatkowa i odliczyć część kosztów utrzymania mieszkania od przychodów firmy.
Jak zarobić na amortyzacji?
Warunkiem skorzystania z odliczeń z tytułu amortyzacji jest wprowadzenie nieruchomości do majątku firmy. Koniecznością jest także rzeczywiste prowadzenie firmy w mieszkaniu.
Przede wszystkim należy określić wartość początkową nieruchomości, a następnie wykazać tę wartość w ewidencji środków trwałych. Nieruchomość przedsiębiorca może wycenić na dwa sposoby:
- według zasad ogólnych,
- uproszczoną.
Zgodnie z zasadami ogólnymi wartość nieruchomości ustala się w oparciu o cenę kupna powiększoną o poniesione koszty dodatkowe, np. opłaty notarialne, skarbowe, prowizja dla pośrednika.
Można też skorzystać z metody uproszczonej mnożąc metraż mieszkania przez ustawową stawkę 988 złotych. Ten sposób jest jednak raczej niekorzystny. Stawka 988zł za metr kw. mieszkania jest stosunkowo niska w porównaniu z cenami, które obowiązują na rynku, zwłaszcza w większych miejscowościach. Zatem amortyzacja obliczana procentowo od przyjętej w ten sposób wartości mieszkania również będzie mniej intratna dla przedsiębiorcy.
Wybór metody amortyzacji
Najpowszechniejszą metodą amortyzowania budynków i lokali mieszkalnych jest zastosowanie stawki 1,5% amortyzacji. Można ją stosować przez 60 kolejnych lat. W tym przypadku przedsiębiorca odliczy od przychodu rocznie równowartość 1,5% wartości mieszkania.
Można też skorzystać z wyższej niż 1,5% stawki amortyzacji i wyznaczyć nawet 10% stawkę. Jest to jednak obwarowane pewnymi warunkami. Jeden z nich to konieczność wykazania, że przed wprowadzeniem mieszkania do majątku firmy, było ono używane minimum 5 lat. Drugim warunkiem jest wykazanie, że na ulepszenie mieszkania (remont, rozbudowę, przebudowę) przedsiębiorca wydał co najmniej 30% wartości początkowej mieszkania.
Indywidualnie określoną stawkę amortyzacji można stosować przez 10 lat.
Firma w części mieszkania
Jeżeli przedsiębiorca wykorzystuje na potrzeby firmy tylko część swojego mieszkania, wówczas jego wartość początkową wykazuje się w wysokości proporcjonalnej do użytkowanej przez firmę części nieruchomości.
Od tej pomniejszonej wartości początkowej oblicza się amortyzację wg obowiązujących stawek.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
W ubiegłym roku co piąty pracodawca naruszył przepisy prawa pracy przy zawieraniu umów
W wakacje przy pracach sezonowych nieprawidłowości związane z zawieraniem umów lub ich brakiem zdarzają się częściej. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina, że każda praca, nawet na próbę, wymaga sporządzenia umowy na piśmie. Umowy cywilno-prawne
Największy od dekady spadek sprzedaży piwa. Główne przyczyny to pandemia, wzrost cen i podatków
Rok 2021 był trzecim z rzędu rokiem spadku konsumpcji piwa w Polsce, co więcej – najgłębszym od dekady. Rynek w tym okresie skurczył się aż o 5 mln hl. W ubiegłym roku spożycie było niższe
Aniołowie biznesu coraz aktywniejsi. Z ich wsparcia skorzystała już co trzecia młoda, innowacyjna firma
33 proc. start-upów pozyskało kapitał na rozwój od anioła biznesu – krajowego lub zagranicznego – wynika z raportu fundacji Startup Poland. Ta forma finansowania staje się w Polsce coraz popularniejsza, bo w poprzedniej
Czym jest kontrakt menedżerski?
Kontrakt menedżerski to umowa tak zwanego rzetelnego działania, funkcjonująca na podobnych regułach co standardowa umowa zlecenie. W obszarze kontraktu menedżerskiego istotne jest to, że jego przestrzegania nie reguluje Kodeks Cywilny.
Czy samochód musi pojawić się w likwidacyjnym spisie natury?
Większość właścicieli firm używa pojazdów mechanicznych, żeby wypełniać wszystkie zlecenia zawodowe, zobaczyć się z kontrahentem lub dostarczyć towar. Z chwilą likwidowania działalności gospodarczej trzeba przygotować likwidacyjny spis z natury. Czy
Rośnie znaczenie pozytywnych informacji finansowych o Polakach
Większość przedsiębiorstw finansowych równolegle z danymi o zadłużeniu firm lub osób sprawdza m.in. w biurach informacji gospodarczej informacje pozytywne o swoich klientach. Dla dostawców usług i produktów liczą się bowiem dane kompleksowe, przejrzyste, wiarygodne, udostępnione

5 komentarzy
Maria
14 sierpnia, 12:44Lukasz17
16 sierpnia, 23:40Maciej90
16 sierpnia, 23:41Lukasz17
16 sierpnia, 23:42Maciej90
16 sierpnia, 23:43