Firma w mieszkaniu – zwiększenie zysku przez amortyzację
Spora grupa przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu. Takie rozwiązanie ma swoje liczne plusy, m.in. brak konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z wynajmowaniem lokalu, możliwość prowadzenia firmy o dowolnej porze dnia i nocy bez wychodzenia z domu, a także zaliczenie w koszty uzyskania przychodu przynajmniej części opłat za media, czy wreszcie amortyzacji nieruchomości.
Prowadzenie firmy w mieszkaniu wybierają przedsiębiorcy, którzy nie muszą organizować spotkań z kontrahentami, czy też prowadzą e-firmy. W takim przypadku warto skorzystać z możliwości, które daje ustawa podatkowa i odliczyć część kosztów utrzymania mieszkania od przychodów firmy.
Jak zarobić na amortyzacji?
Warunkiem skorzystania z odliczeń z tytułu amortyzacji jest wprowadzenie nieruchomości do majątku firmy. Koniecznością jest także rzeczywiste prowadzenie firmy w mieszkaniu.
Przede wszystkim należy określić wartość początkową nieruchomości, a następnie wykazać tę wartość w ewidencji środków trwałych. Nieruchomość przedsiębiorca może wycenić na dwa sposoby:
- według zasad ogólnych,
- uproszczoną.
Zgodnie z zasadami ogólnymi wartość nieruchomości ustala się w oparciu o cenę kupna powiększoną o poniesione koszty dodatkowe, np. opłaty notarialne, skarbowe, prowizja dla pośrednika.
Można też skorzystać z metody uproszczonej mnożąc metraż mieszkania przez ustawową stawkę 988 złotych. Ten sposób jest jednak raczej niekorzystny. Stawka 988zł za metr kw. mieszkania jest stosunkowo niska w porównaniu z cenami, które obowiązują na rynku, zwłaszcza w większych miejscowościach. Zatem amortyzacja obliczana procentowo od przyjętej w ten sposób wartości mieszkania również będzie mniej intratna dla przedsiębiorcy.
Wybór metody amortyzacji
Najpowszechniejszą metodą amortyzowania budynków i lokali mieszkalnych jest zastosowanie stawki 1,5% amortyzacji. Można ją stosować przez 60 kolejnych lat. W tym przypadku przedsiębiorca odliczy od przychodu rocznie równowartość 1,5% wartości mieszkania.
Można też skorzystać z wyższej niż 1,5% stawki amortyzacji i wyznaczyć nawet 10% stawkę. Jest to jednak obwarowane pewnymi warunkami. Jeden z nich to konieczność wykazania, że przed wprowadzeniem mieszkania do majątku firmy, było ono używane minimum 5 lat. Drugim warunkiem jest wykazanie, że na ulepszenie mieszkania (remont, rozbudowę, przebudowę) przedsiębiorca wydał co najmniej 30% wartości początkowej mieszkania.
Indywidualnie określoną stawkę amortyzacji można stosować przez 10 lat.
Firma w części mieszkania
Jeżeli przedsiębiorca wykorzystuje na potrzeby firmy tylko część swojego mieszkania, wówczas jego wartość początkową wykazuje się w wysokości proporcjonalnej do użytkowanej przez firmę części nieruchomości.
Od tej pomniejszonej wartości początkowej oblicza się amortyzację wg obowiązujących stawek.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Jak zarobić na pustych domenach?
Puste domeny nie muszą generować tylko kosztów związanych z ich utrzymaniem. Przy odrobinie czasu i pracy, na niewykorzystanych domenach można zarabiać. Wystarczy stworzyć proste strony lub wizytówki, zapełnić je wartościowymi
Trwa hossa na rynku magazynów. W niektórych regionach Polski brakuje wolnych powierzchni do wynajęcia
Pierwsze półrocze tego roku było rekordowe dla rynku powierzchni magazynowych. Aktywni byli zarówno deweloperzy, którzy oddali do użytku ponad 740 tys. mkw. nowych magazynów, jak i najemcy – tradycyjnie z sektora logistycznego oraz e-commerce.
Czy owoce do biura to dobry benefit?
Owoce zamawiane do biur są chętnie wybieranym benefitem dla pracowników, a owocowe dni na stałe wpisały się w kalendarze wielu firm. Nic dziwnego – to nie tylko przejaw troski o
Na co zwrócić uwagę, wybierając biuro rachunkowe?
Każda firma, niezależnie od wielkości i branży, musi pilnować rozliczeń, terminów, kontaktować się z fiskusem czy ZUSem. I tu pałeczkę przejmuje księgowy. Jak wybrać odpowiedniego, kiedy w każdym mieście funkcjonuje
Deklaracja PIT 37 – co to jest i kto musi ją wypełnić w 2021 roku?
Co roku każdy podatnik musi rozliczyć się z urzędem skarbowym. Wiele osób, które po raz pierwszy przystępują do tego rodzaju rozliczenia, zastanawia się, jak to zrobić i który PIT należy
ZUS zapowiada dalszą rozbudowę Platformy Usług Elektronicznych i inwestycje w kanały internetowe
Administrację czeka podobna rewolucja, co banki – tradycyjne placówki będą znikać, a e-usługi zdobywać coraz większą popularność – ocenia Witold Tomaszewski, ekspert branży telekomunikacyjnej. Liczba świadczonych e-usług nie jest jeszcze znacząca,

5 komentarzy
Maria
14 sierpnia, 12:44Lukasz17
16 sierpnia, 23:40Maciej90
16 sierpnia, 23:41Lukasz17
16 sierpnia, 23:42Maciej90
16 sierpnia, 23:43