Firma w mieszkaniu – zwiększenie zysku przez amortyzację
Spora grupa przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu. Takie rozwiązanie ma swoje liczne plusy, m.in. brak konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z wynajmowaniem lokalu, możliwość prowadzenia firmy o dowolnej porze dnia i nocy bez wychodzenia z domu, a także zaliczenie w koszty uzyskania przychodu przynajmniej części opłat za media, czy wreszcie amortyzacji nieruchomości.
Prowadzenie firmy w mieszkaniu wybierają przedsiębiorcy, którzy nie muszą organizować spotkań z kontrahentami, czy też prowadzą e-firmy. W takim przypadku warto skorzystać z możliwości, które daje ustawa podatkowa i odliczyć część kosztów utrzymania mieszkania od przychodów firmy.
Jak zarobić na amortyzacji?
Warunkiem skorzystania z odliczeń z tytułu amortyzacji jest wprowadzenie nieruchomości do majątku firmy. Koniecznością jest także rzeczywiste prowadzenie firmy w mieszkaniu.
Przede wszystkim należy określić wartość początkową nieruchomości, a następnie wykazać tę wartość w ewidencji środków trwałych. Nieruchomość przedsiębiorca może wycenić na dwa sposoby:
- według zasad ogólnych,
- uproszczoną.
Zgodnie z zasadami ogólnymi wartość nieruchomości ustala się w oparciu o cenę kupna powiększoną o poniesione koszty dodatkowe, np. opłaty notarialne, skarbowe, prowizja dla pośrednika.
Można też skorzystać z metody uproszczonej mnożąc metraż mieszkania przez ustawową stawkę 988 złotych. Ten sposób jest jednak raczej niekorzystny. Stawka 988zł za metr kw. mieszkania jest stosunkowo niska w porównaniu z cenami, które obowiązują na rynku, zwłaszcza w większych miejscowościach. Zatem amortyzacja obliczana procentowo od przyjętej w ten sposób wartości mieszkania również będzie mniej intratna dla przedsiębiorcy.
Wybór metody amortyzacji
Najpowszechniejszą metodą amortyzowania budynków i lokali mieszkalnych jest zastosowanie stawki 1,5% amortyzacji. Można ją stosować przez 60 kolejnych lat. W tym przypadku przedsiębiorca odliczy od przychodu rocznie równowartość 1,5% wartości mieszkania.
Można też skorzystać z wyższej niż 1,5% stawki amortyzacji i wyznaczyć nawet 10% stawkę. Jest to jednak obwarowane pewnymi warunkami. Jeden z nich to konieczność wykazania, że przed wprowadzeniem mieszkania do majątku firmy, było ono używane minimum 5 lat. Drugim warunkiem jest wykazanie, że na ulepszenie mieszkania (remont, rozbudowę, przebudowę) przedsiębiorca wydał co najmniej 30% wartości początkowej mieszkania.
Indywidualnie określoną stawkę amortyzacji można stosować przez 10 lat.
Firma w części mieszkania
Jeżeli przedsiębiorca wykorzystuje na potrzeby firmy tylko część swojego mieszkania, wówczas jego wartość początkową wykazuje się w wysokości proporcjonalnej do użytkowanej przez firmę części nieruchomości.
Od tej pomniejszonej wartości początkowej oblicza się amortyzację wg obowiązujących stawek.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Na rynku pracy brakuje co najmniej 500 tys. specjalistów
Od 2008 roku liczba zasadniczych szkół zawodowych i techników spadła w Polsce o 20 proc. Licząc od 2000 roku, spadek sięgnął 50 proc. Stworzenie sprawnego modelu kształcenia zawodowego ma kluczowe znaczenie, zwłaszcza w obecnej
Polskie firmy produkcyjne z sukcesem konkurują na zagranicznych rynkach
Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne są w większości oparte na polskim kapitale, a zaledwie co dziesiąta firma korzysta z zagranicznego finansowania. Mimo to skutecznie konkurują na międzynarodowych rynkach. Są też otwarte na
Obowiązki pracodawcy w zakresie zaspokajania socjalnych potrzeb zatrudnionego
W obrębie obowiązków pracodawcy zamieszczone jest zaspokajanie potrzeb bytowych, socjalnych i kulturalnych pracownika w stopniu, na jaki udostępniają to jego możliwości i warunki finansowe. Zobowiązanie to jest zdefiniowane przepisem, jednak
Czy faktury elektroniczne mają przyszłość w Polsce?
Podany do wiadomości publicznej jakiś czas temu projekt resortu finansów dotyczy dostarczania faktur elektronicznych, zasad ich katalogowania oraz dostępu do nich przez podmioty kontroli skarbowej i organy podatkowe. Celem tego
Czy urządzenia wielofunkcyjne są efektywne?
Biura działające na terenie przedsiębiorstw generują około 5% ogólnych kosztów działalności gospodarczej. Nie dziwi fakt, iż działacze gospodarczy szukają sposobów na minimalizację tych wydatków. Jednym z nich jest odpowiedni zakup
Co warto wiedzieć na temat umowy zlecenia?
W dzisiejszych czasach zdobywanie zatrudnienia wymaga ogromnej cierpliwości i kreatywności w poszukiwaniach (atrakcyjne CV, przekonujący list motywacyjny, dobre portfolio). Problemy ekonomiczne oraz gospodarcze spowodowały, że na rynku pracy brakuje ciekawych

5 komentarzy
Maria
14 sierpnia, 12:44Lukasz17
16 sierpnia, 23:40Maciej90
16 sierpnia, 23:41Lukasz17
16 sierpnia, 23:42Maciej90
16 sierpnia, 23:43