Coraz więcej chętnych na wynajem biur i powierzchni handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej
Według prezesa spółki deweloperskiej GTC w Polsce najlepsze perspektywy ma obecnie rynek nieruchomości handlowych, podczas gdy rynek powierzchni biurowych nieco zwolnił. Spośród stolic państw Europy Środkowo-Wschodniej na biura najwyższy popyt jest natomiast w Budapeszcie. W połowie września deweloper uruchomi w Warszawie centrum handlowe Galeria Północna. Do końca przyszłego roku firma odda niemal 174 tys. mkw. powierzchni handlowej i biurowej.
– Jesteśmy w bardzo dobrym momencie, bo we wszystkich sześciu krajach, począwszy od Serbii, przez Rumunię, Chorwację, Węgry, Bułgarię po Polskę notujemy silny wzrost PKB, który skutkuje zwiększonym popytem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Thomas Kurzmann, prezes zarządu GTC Group. – W stolicach tych państw mamy dużo gruntów kupionych przed kryzysem, ale również w ostatnich latach. Będziemy dzięki temu mogli budować nowe powierzchnie biurowe i centra handlowe.
Polska gospodarka rozwijała się w I kwartale 2017 roku w tempie 4 proc., a w II kwartale – z prędkością 3,9 proc. rok do roku, co jest poziomem niewidzianym od końca 2015 roku. Szybciej rozwija się Rumunia (5,7 proc.), a niewiele wolniej – po 3,6 proc. – Węgry i Bułgaria.
– W Polsce najbardziej dynamicznie rozwija się sektor handlowy – ocenia Thomas Kurzmann. – Natomiast rynek powierzchni biurowych nieco zwalnia, ale cały czas jest bardzo stabilny. W tej chwili najlepsze miejsca do inwestowania w tym sektorze to duże miasta poza stolicą, takie jak Kraków, Katowice, Poznań i Trójmiasto.
W Polsce znajduje się 11,2 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej i 9,3 mln mkw. biur – wynika z raportu Colliers International. Na koniec II kwartału w budowie znajdowało się 750 tys. mkw. powierzchni w obiektach handlowych i 1,7 mln mkw. w biurowcach, przy czym 40 proc. tej ostatniej przypada na stolicę. Jednak w ocenie Thomasa Kurzmanna to nie Warszawa ma najlepsze perspektywy rozwoju w tym segmencie w Europie Środkowo-Wschodniej.
– Rynek powierzchni biurowych najszybciej rozwija się w Budapeszcie. Za nim są Belgrad i Bukareszt. Widzimy jednak również stabilny wzrost w Sofii i w Zagrzebiu. Polska jest bardzo stabilna, nie spodziewamy się tutaj wielkiego wzrostu – ocenia prezes Grupy GTC.
W Warszawie stawki za powierzchnię biurową wynosiły od 12 do 22 euro z mkw. na miesiąc, natomiast w miastach regionalnych od 10 do 16,5 euro – pisze Colliers, komentując sytuację na rynku w I półroczu 2017 roku. Natomiast według JLL w przypadku czynszów za lokale handlowe w najlepszych lokalizacjach w Warszawie stawki wynoszą ok. 130 euro za mkw. miesięcznie. Natomiast w mniejszych miejscowościach jest to przedział 45–60 euro i w kolejnych okresach poziomy te mają się dalej utrzymywać.
– W tej chwili inwestujemy tylko w najważniejszych ośrodkach. W stolicach państw regionu oferujemy tylko produkty z najwyższej półki, czy to centra handlowe, czy biurowce: wszystkie w najwyższym standardzie, ze wszystkimi certyfikatami ekologicznymi – deklaruje Kurzmann. – Dobra architektura, atrakcyjne lokalizacje, blisko sieci transportu publicznego. To jest klucz.
Jak piszą analitycy Domu Maklerskiego BDM, GTC ma ambitne plany rozbudowy portfolio. Do końca 2018 roku zamierza oddać 174 tys. mkw. powierzchni handlowej i biurowej, z czego ponad połowę już lada moment, w połowie września 2017 roku. Wtedy nastąpi inauguracja Galerii Północnej na warszawskiej Białołęce. To centrum handlowe ma powierzchnię 65 tys. mkw. Następnie w planach jest uruchomienie kompleksu handlowego Ada Mall w Serbii (34 tys. mkw.). Natomiast w fazie planowania jest 239 tys. mkw. powierzchni handlowej i biurowej, która będzie realizowana w latach 2018–2020.
Może to Ci się spodoba
20- i 30-latkowie chętnie zakładają własne firmy
Do 2025 roku milenialsi mają stanowić już ponad trzy czwarte wszystkich zatrudnionych na rynku pracy. Generacja Y to pokolenie z „żyłką do biznesu”, dlatego część z nich zatrudnia się sama, zakładając własną
Leasing operacyjny samochodu – jakie korzyści dla przedsiębiorcy?
Decydując się na zakup firmowego samochodu, przedsiębiorcy mogą korzystać z kilku rodzajów finansowania . Jednym z nich jest leasing operacyjny, który w ostatnich latach zyskuje na popularności. Jak działa i
Koniec ze skomplikowanym językiem w zgodach na przetwarzanie danych osobowych
RODO, czyli nowe prawo o ochronie danych osobowych, które wejdzie w życie za pięć miesięcy, znacznie rozszerza obowiązki informacyjne firm wobec klientów. To oznacza konieczność wymiany wszystkich klauzul, zgód i papierowych formularzy dotyczących
2/3 firm obawia się cyberzagrożeń
Liczba ataków hakerskich na firmy w ciągu ostatnich pięciu lat podwoiła się. Do 2022 roku będą one kosztować biznes w sumie ponad 8 bln dol. – prognozują eksperci Marsh w tegorocznym raporcie Global
Szkoła Biznesu – zaktualizuj swoją wiedzę i postaw na swój rozwój
Zarówno cyfrowa transformacja firm, jak i dynamiczny rozwój nowych technologii sprawia, że menedżerowie muszą nieustannie się kształcić. Studia biznesowe pozwalają uzupełnić wiedzę, a także rozwinąć praktyczne umiejętności. Executive MBA w
Pięć najpopularniejszych sposobów na promocje firmy. Znasz je?
Budowanie wizerunku firmy i utrwalanie go w świadomości odbiorców to zadanie, z którym codziennie mierzy się wiele zespołów marketingowych zarówno dużych przedsiębiorstw jak i małych startupów. Czy zatem jest to
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post