13. fala badania wartości wskaźnika Bibby MSP Index

13. fala badania wartości wskaźnika Bibby MSP Index

Dane zebrane w 13. fali badania Bibby MSP Index są optymistyczne – wiele wskazuje na to, że nastroje przedsiębiorców są coraz bardziej pozytywne. Ponad 25% ankietowanych przedsiębiorców z sektora MSP uważa, że pod względem ekonomicznym, kondycja ich firmy w najbliższym czasie ulegnie poprawie (wzrost o 1,6 pkt. proc), a więcej niż połowa (54,4 %) jest zdania, że ich sytuacja finansowa pozostanie bez zmian (wzrost o 2,4 pkt. proc.).

Na czym polega badanie?

Badanie przeprowadzone przez Bibby Financial Services – niezależną firmę faktoringową, specjalizującą się w obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw, ma na celu pozyskanie informacji na temat aktualnej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw, ich otoczenia zewnętrznego i klimatu ekonomicznego do prowadzenia biznesu w Polsce.

Wskaźnik Bibby MSP Index wyznaczany jest na podstawie danych zebranych
w badaniu, obrazuje kondycję on firm z grupy MSP. Sprzedaż, poziom zatrudnienia, inwestycje, płynność finansowa i zadłużenia przedsiębiorstw to czynniki, które brane są pod uwagę przy wyznaczaniu Bibby MSP Index.

Ocena i prognozy ogólnego Klimatu ekonomicznego

Analiza danych zebranych podczas badania wykazuje nieznaczną poprawę nastrojów wśród przedsiębiorców. Ponad 1/5 badanych jest zdania, że klimat ekonomiczny
w Polsce w ostatnim półroczu sprzyjał działaniom, w porównaniu z poprzednią edycją badania z października 2016 r.  jest to wzrost o 3,1 pkt. proc.

Głównymi czynnikami utrudniającymi dalszy rozwój firm zdaniem respondentów są: wysokie koszty pracy (62,7%), niepewność związana z nowymi regulacjami
prawno-podatkowymi (51,1%) oraz niejasność przepisów prawnych i handlowych związanych z prowadzoną działalnością (36,6%).

Spoglądając w przyszłość

Bibby Financial Services w swoim raporcie dostarcza również szacunkowych prognoz co do najbliższej (w perspektywie 6 miesięcy) przyszłości przedsiębiorstw.

Jak wynika z zebranych danych aż 30% przedsiębiorców, którzy wzięli udział  w badaniu spodziewa się, że ich sprzedaż wzrośnie (+0,4 pkt. proc.), choć ważniejsze jest, że blisko 45% przedsiębiorców przewiduje, że ich sprzedaż nie spadnie (+ 2,8 pkt. proc.).

Wzrósł również odsetek (o 2,1 pkt. proc.) przedsiębiorców, którzy uważają że ich płynność finansowa nie zmieni się (wynosi on obecnie 57,6%), a o 1,3 pkt. proc. zmniejszył się odsetek przedsiębiorców, którzy przewidują pogorszenie swojej płynności finansowej.

Najmniejszą różnicą pomiędzy obecną a poprzednią falą, zauważalna jest w kwestii zmian w zatrudnieniu. Branża handlowa w dalszym ciągu boi się wizji redukcji zatrudnienia powiązanego z ustawą zakazującą handlu w niedzielę, z kolei branże budowlana i usługowa tradycyjnie już, planują zwiększać liczbę pracowników w okresie wiosenno-letnim.

Wyniki 13. fali badania rysują się optymistycznie, czy w 14. fali nastroje przedsiębiorców będą jeszcze lepsze? Tego dowiemy się  za kilka miesięcy.

Previous Elektryk – na czym dokładnie polega ta praca?
Next Krajowy sektor finansowy otwarty na innowacje

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Rośnie sprzedaż mieszkań od deweloperów. Zapowiada się kolejny rekordowy rok

Ubiegły rok był kolejnym, w którym sprzedaż mieszkań na rynku pierwotnym rosła. Był to także okres stabilnych cen – wahnięcia w ciągu nie przekraczały 2–3 proc. W 2017 roku te tendencje będą się

Wiadomości 0 Comments

Coraz większe zainteresowanie nieruchomościami luksusowymi

Z roku na rok przybywa bogatych Polaków, czyli zarabiających ponad milion złotych rocznie. W 2016 roku było ich już ponad 20 tysięcy. W związku z tym rośnie też zapotrzebowanie na droższe

Wiadomości 0 Comments

Zmiany Prawa farmaceutycznego

Postulowane przez środowisko izb aptekarskich zmiany na rynku farmaceutycznym przybrały formę projektu nowelizacji ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Zdrowia. Zakłada on usunięcie de facto z krajowego rynku sieci aptecznych i wprowadzenie modelu zbliżonego do obowiązującego

Wiadomości 0 Comments

Większa rata to nie największy problem „frankowicza”

Decyzja szwajcarskiego banku centralnego (SNB) o uwolnieniu helweckiej waluty od kursu euro spadła jak grom z jasnego nieba na ponad 0,5 mln polskich kredytobiorców posiadających zadłużenie nominowane we franku szwajcarskim.

Wiadomości 0 Comments

Reklama w internecie wzmacnia świadomość marki

Jak wynika z danych opublikowanych przez Dom Mediowy Mecglobal, równoczesne prowadzenie kampanii reklamowej w telewizji i internecie jest o 13% skuteczniejsze, jeśli chodzi o budowanie świadomości marki, w porównaniu z

Wiadomości 0 Comments

Lata 2025–2030 mogą być trudne dla systemu emerytalnego

W 2060 roku na jednego emeryta będzie przypadać tylko dwóch pracujących. Zabezpieczyć emerytury po 2020 roku miał Fundusz Rezerwy Demograficznej. Choć wpływy do Funduszu są wyższe niż wydatki, to środki

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź