Do 2020 roku prawie połowa inwestycji samorządowych będzie realizowana we współpracy z prywatnymi firmami

W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego realizowanych jest co roku w Polsce kilkanaście projektów. Tymczasem współpraca biznesu i samorządów to klucz do rozwoju regionów i innowacyjności gospodarki. Prognozy Ministerstwa Rozwoju są jednak obiecujące i wskazują, że do 2020 roku wartość projektów realizowanych w formule PPP wzrośnie o 45 proc., z dotychczasowych 5,6 mld zł do 11,5 mld zł. Obecnie ważną rolę w realizacji zadań o strategicznym znaczeniu dla samorządów pełni Bank Gospodarstwa Krajowego.

– Partnerstwo biznesu i samorządu, aby było skuteczne, powinno wyglądać tak, jak BGK realizuje z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Polską Agencją Inwestycji i Handlu, Polskim Funduszem Rozwoju czy Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Razem tworzymy grupę instytucji wspierających rozwój Polski. Rola BGK w tym obszarze jest największa ze względu na skalę naszej działalności – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Włodzimierz Kocon, wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.

W Polsce partnerstwo publiczno-prywatne stopniowo cieszy się coraz większą popularnością, choć jeszcze dużo brakuje nam do europejskich potęg. Od 2009 roku w Polsce pojawiło się ponad 350 pomysłów na projekty PPP. Zawarto 113 umów, a ich łączna wartość przekracza 5,6 mld zł. Prognozy resortu rozwoju wskazują jednak, że ze względu na wprowadzone ułatwienia (np. nowelizacja ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi) do 2020 roku wartość projektów realizowanych w formule PPP zwiększy się o 45 proc. do ponad 11,5 mld zł. Obecnie istotną rolę w realizacji zadań o strategicznym znaczeniu dla samorządów pełni BGK.

 BGK nie ogranicza się tylko do oferowania instrumentów, lecz także zapewnia doradztwo, który z instrumentów jest najkorzystniejszy dla miasta przy danym projekcie czy potrzebie inwestycyjnej. Proponujemy klasyczne kredyty, finansujemy samorządy, zapewniając im środki na realizację różnego typu inwestycji w postaci instrumentów zwrotnych. BGK zarządza Funduszem Dopłat, który dofinansuje realizacje z zakresu budownictwa socjalnego i komunalnego. Z kredytów finansowane są zaś różne przedsięwzięcia samorządów, od bardzo małych np. związanych z remontem szkoły, po te o olbrzymiej skali – wymienia Kocon.

BGK udziela pomocy finansowej samorządom realizującym przedsięwzięcia termomodernizacyjne i remontowe, wspiera tworzenie lokali socjalnych, stosuje dopłaty ze środków budżetowych do oprocentowania kredytów udzielonych na usuwanie skutków powodzi czy huraganów, współfinansuje gminne inwestycje w obszarze nieruchomości i wspiera dynamikę inwestycji w projekty infrastrukturalne.

 Można tu wymienić choćby ostatnio podpisaną umowę z samorządem Krakowa, w której BGK współfinansuje budowę Trasy Łagiewnickiej – wskazuje Włodzimierz Kocon.

BGK zapewnia wsparcie w wysokości 298 mln zł (ok. 69,3 mln euro). Budowa Trasy Łagiewnickiej, dwujezdniowy odcinek obwodnicy o długości 3,7 km wraz z tunelami oraz nowa linia tramwajowa o długości 1,7 km, to kluczowa inwestycja, która wedle założenia ma zmniejszyć korki i poprawić bezpieczeństwo w Krakowie. Zakończenie budowy planowane jest na 2020 rok.

– Mamy też instrumenty kapitałowe. Bank utworzył kilka funduszy inwestycyjnych, co najmniej dwa z nich, czyli Fundusz Municypalny i Fundusz Inwestycji Samorządowych, powstały z myślą o współpracy z samorządami i zapewniają im kapitał na różne przedsięwzięcia – mówi Kocon.

W kręgu zainteresowania Funduszu Municypalnego znajdują się przede wszystkim projekty, które służą rozwojowi zasobów nieruchomości wykorzystywanych przez gminy w ramach realizacji zadań własnych. To przede wszystkim nieruchomości mieszkaniowe i obiekty użyteczności publicznej.

– Nie można też zapomnieć o kolejnej grupie instrumentów finansowych, które wykorzystujemy we współpracy z samorządami, czyli środkach europejskich. Przykładem może być program Jessica, w ramach którego w 3 województwach sfinansowaliśmy ponad 100 projektów rewitalizacji oraz projektów związanych z poprawą gospodarki energetycznej w miastach – podkreśla Włodzimierz Kocon.

W obszarze obsługi środków europejskich bank docelowo będzie współpracował z z samorządami 15 województw, które powierzą BGK 6,5 mld zł na wsparcie rozwoju przedsiębiorczości, rynku pracy i projektów rewitalizacyjnych. W tym roku rozpoczęła się też realizacja programów europejskich z perspektywy unijnej na lata 2014–2020. Na wsparcie rozwoju gospodarczego w tej sześciolatce trafi ok. 9 mld zł ze środków zarządzanych przez BGK (przy 2 mld zł w poprzedniej perspektywie).

Previous INCENTIVE Travel, czyli jak zjednać sobie przychylność kluczowych kontrahentów?
Next Obsługa gotówki w gospodarce kosztuje 17 mld zł

Może to Ci się spodoba

Coraz więcej firm i instytucji zbywa zobowiązania swoich dłużników

W 2018 roku rynek wierzytelności może być wart 40 mld zł, podczas gdy w ubiegłym roku było to o 8 mld zł mniej – wynika z szacunków Konrada Kąkolewskiego, prezesa GetBack SA. Zarząd

7 polskich firm rodzinnych, które warto znać

Przedsiębiorstwa familijne stanowią ważny element rodzimego rynku. Tego typu firmy wcale nie muszą być małymi podmiotami – wręcz przeciwnie. Rodzinne biznesy niekiedy stają się potentatami w różnych dziedzinach i sektorach

45 mln zł dla firm z Mazowsza na wsparcie innowacji, badań i rozwoju

Jesienią Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych planuje uruchomić kolejne konkursy dla firm z Mazowsza dotyczące wsparcia innowacji, badań i rozwoju. Do rozdysponowania będzie łącznie około 45 mln zł. Jednostka kończy właśnie opracowywanie dokumentacji

Zarobki programistów rosną szybciej niż innych specjalistów

Rośnie liczba firm IT, które w ogłoszeniu o pracę podają widełki wynagrodzeń. Tylko w ten sposób są w stanie przyciągnąć programistów, którzy mogą przebierać w ofertach pracy. W ciągu roku wynagrodzenia w tej branży wzrosły średnio

Dlaczego AVAST dla firm to dobre rozwiązanie?

Darmowe wersje programów antywirusowych nie gwarantują odpowiedniej ochrony dla firm. Zbyt ograniczone funkcje i brak zabezpieczenia przed zagrożeniami, z którymi spotykają się przedsiębiorstwa, to podstawowy argument za tym, by wybrać

Połączenie Orlenu i Lotosu może być niekorzystne dla rynku

PKN Orlen chce złożyć do Komisji Europejskiej wniosek dotyczący fuzji z Lotosem do końca 2018 roku lub na początku 2019 roku. Jak wynika z raportu Warsaw Enterprise Institute, połączenie obu firm jest

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź