Będzie łatwiej wnioskować o unijne dofinansowanie
Nowelizacja ustawy wdrożeniowej ma ułatwić korzystanie z unijnych dotacji. Nowe przepisy upraszczają proces ubiegania się o dofinansowanie i ograniczają biurokrację. Tworzą też instytucję Rzecznika Funduszy Europejskich, który będzie dbał o interesy beneficjentów środków unijnych. Na zmianach skorzystają głównie samorządy i przedsiębiorcy, którzy w największym stopniu wykorzystują fundusze z UE.
– Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności z aktualnej perspektywy finansowej 2014–2020 to pozytywny sygnał. Wprowadza ona kilka ważnych uproszczeń dla beneficjentów. Są to uproszczenia w zakresie kontrolnym, a także w zakresie procedury odwoławczej, możliwości dochodzenia swoich praw w trakcie realizacji ubiegania się o środki –mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Arkadiusz Lewicki, dyrektor Zespołu ds. Programów Publicznych i Środowisk Gospodarczych przy Związku Banków Polskich.
Pod koniec maja rząd przyjął nowelizację tzw. ustawy wdrożeniowej, która dotyczy zasad realizacji programów w zakresie polityki spójności do 2020 roku. To część Konstytucji Biznesu, czyli pakietu ustaw, które mają gruntownie zreformować prawo gospodarcze. Nowela, którą w lipcu podpisał prezydent, ma znacznie uprościć procedury związane z wykorzystaniem funduszy UE. Skorzystają na niej głównie przedsiębiorcy i samorządy, czyli głównie beneficjenci unijnych środków.
– Z naszego punktu widzenia, jako środowiska finansowego, najważniejszym uproszczeniem, które wprowadza ta ustawa, jest ułatwienie dostępu do kredytu pomostowego. To kredyt, który ułatwia beneficjentowi pozyskanie finansowania na okres, kiedy prowadzi projekt, który jeszcze nie otrzymał refundacji – mówi Arkadiusz Lewicki.
Dotychczas przepisy blokowały przedsiębiorcom możliwość finansowego zabezpieczenia się dzięki aktywom pozyskanym z projektu unijnego. To powodowało liczne przypadki odrzucania wniosków kredytowych przez banki.
– Otrzymywaliśmy liczne sygnały z rynku bankowego dotyczące takich przypadków. Dzięki nowelizacji ustawy wdrożeniowej udało się zażegnać to ryzyko – mówi Arkadiusz Lewicki.
Nowelizacja ograniczyła również liczbę dokumentów stosowanych przy realizacji projektu. Do tej pory wnioskodawcy musieli się stosować do zapisów około stu różnych dokumentów (wytyczne, zalecenia, instrukcje, szczegółowe opisy osi priorytetowych). To obciążenie zniknęło – od teraz po podpisaniu umowy beneficjent musi się stosować tylko do wytycznych Ministra Rozwoju i Finansów, bez konieczności analizowania stosu dokumentów.
Wnioskodawcy zostali też zwolnieni z obowiązku dostarczania dokumentów, które instytucja może pozyskać we własnym zakresie, np. zaświadczeń z KRS, ZUS czy skarbówki. Co istotne, nowelizacja umożliwia poprawienie wniosku o dofinansowanie, jeśli nie spełnia on formalnych kryteriów (zamiast automatycznie go odrzucać).
Istotną zmianą jest też powołanie Rzecznika Funduszy Europejskich, który będzie dbał o interesy beneficjentów środków unijnych. To stworzy dodatkową możliwość rozstrzygania spornych spraw i uzyskania wsparcia instytucjonalnego w dialogu z instytucją dystrybuującą środki publiczne.
Nowelizacja ustawy wdrożeniowej wprowadziła też podział konkursów związanych z ubieganiem się o dofinansowanie na etapy, tzw. rundy. Podmiot, który nie zdąży złożyć wniosku konkursowego w terminie, będzie mógł to nadrobić w kolejnej rundzie
– W tej chwili rusza gros projektów inwestycyjnych, finansowanych ze środków unijnych z udziałem przedsiębiorców, a banki są ważnym partnerem w tym procesie. Dzięki tej nowelizacji będzie można korzystać z finansowania zewnętrznego na dużo łatwiejszych warunkach niż zwykłe, komercyjne. Zmiany wynikające z ustawy wdrożeniowej w naszej opinii powinny być dostrzegalne w najbliższych miesiącach – ocenia Arkadiusz Lewicki.
Może to Ci się spodoba
Zaostrza się walka o klienta na rynku telekomunikacyjnym. O wyborze operatora decyduje głównie cena
W Polsce działa już prawie 60 mln kart SIM, ale o klientów konkuruje stosunkowo duża liczba operatorów. Z tego powodu cenniki ofert już od dłuższego czasu znajdują się pod presją. Telekomy
Panna Cotta Voucher Group oraz Global Leads Group połączyły siły jako Savings United GmbH
10/10/2016 Hamburg i Berlin – Panna Cotta Vocher Group i Global Leads Group informują o swoim połączeniu. Fuzja ma na celu wzmocnienie pozycji obu firm na prężnie rozwijającym się rynku
Bankowość internetowa pod ostrzałem. Jak się bronić przed cyberprzestępcami?
Robisz przelewy przez Internet? Możesz nawet nie wiedzieć, że twoje przelewy trafiają na konto cyberprzestępców. Jak się przed tym bronić? Dostajesz e-mailem fakturę. Jak zwykle, kopiujesz numer konta i robisz
Polacy wolą kupować własne mieszkania, niż je wynajmować
Niespełna 5 proc. Polaków wynajmuje mieszkanie na rynkowych zasadach. Ponad 80 proc. mieszkań stanowi własność prywatną. Polacy zdecydowanie wolą kupować własne lokum, nawet jeśli muszą się posiłkować długoterminowym kredytem hipotecznym.
Praca zdalna przyciąga najlepszych pracowników. 60 proc. firm oferuje taką możliwość
Rosnące możliwości pracy zdalnej to odpowiedź na zmieniające się potrzeby pracowników. Takie elastyczne formy świadczenia obowiązków zawodowych już w momencie rekrutacji oferuje ponad 60 proc. firm na całym świecie – wynika
Agile Project Management – jak dobrze zarządzać projektami?
Każdy projekt wiąże się z koniecznością planowania, koordynowania i delegowania zadań, a także czuwania nad przebiegiem ich realizacji. Jedną z koncepcji, która pozwala efektywnie wykorzystać w tym zakresie potencjał i
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post