Rośnie popularność systemów informatycznych usprawniających zarządzanie firmą
Systemy informatyczne, które wspomagają zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa, to część cyfrowej transformacji biznesu. W oparciu o istotne dane dotyczące działalności firmy usprawniają jej funkcjonowanie, obniżają koszty i pomagają podejmować strategiczne decyzje. Ze względu na kluczowe znaczenie takich systemów przedsiębiorstwa muszą stale trzymać rękę na pulsie – wraz z rozwojem technologicznym część rozwiązań przestaje być aktualizowana i trzeba pomyśleć o przejściu na narzędzia nowej generacji.
– Transformacja cyfrowa obejmuje 360 stopni procesów biznesowych. Nie jest już tak, że tylko wybrane problemy są adresowane poprzez narzędzia i technologie. To moment, kiedy technologia i wszystkie procesy biznesowe łączą się w pewną całość. W tę stronę zmierza biznes, bo taka jest konieczność. To oznacza funkcjonowanie w czasie rzeczywistym – wszystko, co robię, każde najdrobniejsze zdarzenie gospodarcze, każda aktywność mojego klienta, przyszłego czy obecnego pracownika, dostawcy elementów w całym łańcuchu musi być analizowana i zbierana tu i teraz – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Guzek, prezes zarządu Hicron.
Jak wynika z ubiegłorocznego badania „Digital Transformation 2016” firmy doradczej Deloitte, polskie firmy obawiają się cyfrowej transformacji, ale rozumieją też, że nie ma od niej odwrotu. Bez tego nie będą w stanie konkurować na rynku. Aby utrzymać swoją pozycję, muszą inwestować w nowe technologie i narzędzia. Dotyczy to zresztą nie tylko polskich firm. Globalna firma doradcza IDC szacuje, że do końca tego roku technologie cyfrowe znajdą się już w centrum strategii biznesowej 2/3 największych firm na świecie.
Częścią cyfrowej transformacji biznesu są systemy ERP (ang. enterprise resources planning), które wspomagają zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa. W uproszczeniu jest to pakiet zintegrowanych narzędzi, które rejestrują dane z najważniejszych obszarów działalności firmy, na przykład finansów, księgowości, kadr, produkcji, obsługi klienta czy wsparcia sprzedaży, łącząc je w spójną bazę.
W połączeniu z analityką big data czy rozwiązaniami chmurowymi systemy ERP są obecnie kluczowym narzędziem, które wspomaga zarządzanie firmą i ułatwia podejmowanie strategicznych decyzji.
– Biznes oczekuje dzisiaj narzędzi elastycznych, przyjemnych, szybkich do wdrożenia, ale również takich, które bardzo łatwo się integrują. Oczekuje narzędzi informatycznych, które są zlepkiem różnych usług, a nie gotowym produktem. Firmy chcą korzystać z różnych produktów, usług i rozwiązań, składając je w jedną całość, która spełni ich potrzeby. Narzędzia zmieniają się diametralnie, jest to zmiana jakościowa. Nie możemy już mówić o jednym uniwersalnym narzędziu, które odpowie na wszystkie potrzeby – podkreśla Michał Guzek.
Z danych GUS wynika, że w 2015 zaledwie co piąta polska firma korzystała z systemów ERP, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych ten odsetek wynosi niemal sto procent. Jednak od kilku lat na polskim rynku widać wzrost zainteresowania tym narzędziem – zarówno w dużych firmach, jak i małych i średnich przedsiębiorstwach. Jego wdrożenie to dla firmy duże wyzwanie organizacyjne, obliczone na kilka miesięcy, dlatego zdecydowana większość przeprowadza go we współpracy z partnerem technologicznym. Tym bardziej że na rynku pojawiają się coraz nowsze i bardziej rozbudowane narzędzia. Przykładem może być SAP S/4HANA, nowa platforma wdrażana przez Hicron, która jest następcą funkcjonującego od 1992 roku SAP R/3.
– Firmy, które obecnie mają wdrożony system klasy ECC, będą dążyły do tego, aby przechodzić na nowy system S/4HANA z kilku względów: w pewnym momencie skończy się wsparcie dla platformy, jest to naturalna kolej rzeczy. Stare systemy wymierają, są nieopłacalne do utrzymywania przez producenta, nacisk jest kładziony na nowe technologie. W pewnym momencie firma może stanąć przed faktem, że jej system nie jest już wspierany. Im wcześniej organizacja na to zareaguje, tym lepiej dla niej, ponieważ będzie w stanie łagodnie i na spokojnie wdrożyć nowe rozwiązania – mówi Andrzej Januszewski, Logistics Solution Architect w Hicron.
Jak zaznaczają eksperci Hicron, już za kilka lat ma zakończyć się wsparcie dla systemu SAP ECC 6.0. Wszystkie firmy, które obecnie korzystają ze standardowej wersji oprogramowania, będą musiały zmienić je na S/4HANA. Będzie to dla nich dużym i skomplikowanym, choć opłacalnym przedsięwzięciem.
– Przewidujemy, że do roku 2025 rynek zmieni się tak bardzo, że nieodzownym stanie się przejście na nową platformę. S/4HANA to wykorzystanie zupełnie innej technologii. To zmiana nie tylko samej platformy i narzędzi, lecz także całego podejścia do biznesu. Użytkownicy systemu S/4HANA skupiają się na funkcjach, które pełnią w danej organizacji, na rolach, które są im powierzone, i na zadaniach, które mają zrealizować. Liczba informacji i okienek do uzupełnienia jest ograniczona tylko do tych treści, które są niezbędne z punktu widzenia obsługi danego procesu – mówi Andrzej Januszewski, Logistics Solution Architect w Hicron.
SAP S/4HANA to inteligentny pakiet ERP nowej generacji, który pozwala prowadzić biznes w czasie rzeczywistym. Dane są przetwarzane w pamięci RAM (in-memory database), przez co narzędzie działa znacznie szybciej.
– S/4HANA to technologia, która upraszcza. Jest gotowa na bardzo szybkie przetwarzanie niesamowicie dużej liczby danych, a jednocześnie ma bardzo przyjemny, lekki i uniwersalny interfejs użytkownika – wylicza Michał Guzek.
Może to Ci się spodoba
Chcesz zmienić auto, ale nie potrzebujesz modelu prosto z salonu? Zastanów się nad samochodem poleasingowym
Planujesz zmianę auta? Szukasz nowego pojazdu w atrakcyjnej cenie? Być może najlepszym pomysłem okaże się kupno samochodu poleasingowego. Podpowiemy, jakie są zalety takiego rozwiązania i na co warto zwrócić uwagę
Zakończono rozbudowę fabryki VELUX w Gnieźnie. Powstało blisko 100 nowych miejsc pracy
Grupa VELUX zainwestowała w zaplecze produkcyjne w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat już blisko 600 mln zł. Niedawno zakończyła trwającą dwa lata rozbudowę zakładu w Gnieźnie, największego na świecie producenta metalowych i plastikowych komponentów
T-Mobile chce dotrzeć do klientów pozbawionych dostępu do stacjonarnego łącza dobrej jakości
Z mapy Polski stopniowo znikają białe plamy, czyli miejsca bez dostępu do internetu. Spada liczba miejscowości, gdzie żaden operator nie zadeklarował dostępu do sieci stacjonarnych i radiowych. W rankingu dostępu do stacjonarnego
Przedsiębiorcy chcą ograniczyć koszty podróży służbowych, ale nie zamierzają zmniejszać ich częstotliwości
Co trzecia polska firma zamierza w tym roku obniżyć koszty delegacji. Nie chcą one jednak zmniejszać częstotliwości podróży służbowych, ale lepiej nimi zarządzać. Wprawdzie 61 proc. firm ma politykę podróży służbowych,
Branża motoryzacyjna zabiega o ręce do pracy
Lipiec był kolejnym miesiącem wzrostów rejestracji nowych samochodów. Od początku roku zarejestrowano o ponad 12 proc. więcej aut osobowych i dostawczych niż w analogicznym okresie 2017 roku. Wzrosty notują też producenci części i akcesoriów,
Polska ma za mało globalnych marek. Ekspansję zagraniczną firm ożywić ma pomoc rządu
Polski Fundusz Rozwoju realizuje zakrojony na szeroką skalę program wsparcia eksportu, który ma ośmielić rodzime firmy do podbijania zagranicznych rynków. Po ubiegłorocznym nieznacznym wzroście teraz ma nastąpić odbicie. Mają się
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post