Polacy spędzają w internecie już 6 godzin dziennie

Na świecie 2,8 mld osób korzysta z serwisów społecznościowych. Dynamiczny rozwój social mediów stwarza dużo szans, ale też niesie zagrożenia. Z jednej strony poszerzają horyzonty, z drugiej zamykają użytkowników w kręgu przyjaznych mu informacji, odcinając o newsów o opiniach odmiennych niż mają użytkownik i jego znajomi. Choć serwisy społecznościowe ułatwiają komunikację, to jak zaznaczają eksperci, jest ona w dużej mierze zakłócona przez elementy autopromocji. To wnioski warsztatu Komitetu Dialogu Społecznego KIG zatytułowanego „Wpływ technologii informacyjnych na społeczną rzeczywistość”.

 Dla społeczeństwa obywatelskiego media społecznościowe oznaczają z jednej strony wolność i łatwość dostępu do ludzi, ale z drugiej zamknięcie się w bańkach informacyjnych. Każdy, kto widzi tylko pozytywy, choćby to, że dzięki mediom społecznościowym można się angażować i organizować manifestacje lub zbiórki, przesadza. A ci, którzy opowiadają tylko o tym, że podzieliliśmy się na zamknięte grupy wyznawców pewnych teorii czy idei, także są w błędzie – opisuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Mazur, prezes Klubu Jagiellońskiego.

Z raportu „Digital in 2017 Global Overview” przygotowanego przez We Are Social i Hootsuite wynika, że aktywnych użytkowników mediów społecznościowych na świecie jest już 2,8 mld. Social media pozwalają poszerzyć horyzonty, nawiązać kontakt z nowymi osobami, ułatwiają angażowanie się w różnego typu akcje społeczne. Jednocześnie jednak zamykają użytkowników w tzw. bańkach informacyjnych, które powodują, że otaczamy się treściami, które sami akceptujemy. To sprzyja dezinformacji i rozszerzaniu się fake newsów. Dzięki rosnącej popularności mediów społecznościowych coraz łatwiej tworzyć alternatywne wersje rzeczywistości, które trudno zweryfikować.

Media społecznościowe wpisują się też w rosnący trend spadku zaufania.

– Żyjemy w epoce kryzysu zaufania. Autorytety muszą zasłużyć na nasze zaufanie. Nie ufamy im tylko dlatego, że ktoś jest profesorem czy zajmuje jakąś pozycję społeczną, ale dopiero wtedy, gdy nas do siebie przekona – tłumaczy Krzysztof Mazur.

„Barometr zaufania” firmy Edelman wskazuje, że nigdy wskaźnik zaufania nie był na tak niskim poziomie. Nie ufamy prezesom korporacji, politykom, ale i przedstawicielom mediów. Nadszedł czas influencerów, blogerów i vlogerów. To oni narzucają trendy, jednak dla różnych grup społecznych będą to inne osoby. Coraz częściej o popularności decyduje liczba polubień czy udostępnień.

– Media społecznościowe żywią się potrzebą popularności młodych użytkowników nastawionych na poszukiwanie akceptacji, na budowanie grupy znajomych. To jednak oznacza, że w wielu sytuacjach kreują nieco fałszywy obraz człowieka – bardzo łatwo jest wrzucić wyreżyserowane zdjęcie, z nałożonym filtrem, długo wymyślonym wpisem, który uzyska sporo lajków czy komentarzy i na tej podstawie budować wirtualne idealne ja – przekonuje Jakub Kuś, psycholog z Uniwersytety SWPS.

Tylko część aktywnych użytkowników mediów społecznościowych publikuje w pełni prawdziwe informacje. Najczęściej upiększamy rzeczywistość: wrzucamy poprawione zdjęcia, kłamiemy na temat stanu posiadania czy statusu związku. Kłamiemy, by spodobać się innym, ale i zaspokoić własne potrzeby. Bezkrytyczne przyjmowanie tego, co pojawia się w mediach społecznościowych, może – zwłaszcza w przypadku młodych osób – doprowadzić do depresji, a nawet prób samobójczych, kiedy to prawdziwe życie nie wytrzymuje konfrontacji z wirtualnym życiem znajomych.

– Kiedy dojdzie do konfrontacji ja idealnego z rzeczywistością, to konsekwencje takiej rozbieżności mogą być bardzo dotkliwe. Wielu młodych użytkowników portali społecznościowych skarży się na problemy z depresją, bo obserwują sukcesy swoich znajomych  w dużej mierze wyreżyserowane, bardzo wycinkowe – i wydaje im się, że ich życie jest nieciekawe, bo oni takich rzeczy nie robią. Portale społecznościowe nie tyle są przestrzenią społeczną, co przestrzenią bardzo silnej autoprezentacji, co ma konsekwencje dla jakości komunikacji – podkreśla Jakub Kuś.

Previous Branżę zakupową czekają rewolucyjne zmiany
Next Europa ma szansę wyprzedzić USA w rozwoju internetu rzeczy

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Jak negocjować ceny nieruchomości?

Negocjowanie cen nieruchomości jest kluczowym elementem procesu zakupu, który może decydować o końcowym sukcesie transakcji. Właściwa strategia negocjacyjna nie tylko pozwala osiągnąć satysfakcjonującą cenę, ale również buduje podstawę do dobrych

Wiadomości 10 komentarzy

Ubezpieczenie mieszkania wraz z kredytem w banku, czy polisa na własną rękę?

Każda osoba decydująca się na zaciągnięcie kredytu hipotecznego,musi również zakupić ubezpieczenie dla danej nieruchomości. Jest to obowiązkowe. Który wybór będzie jednak najlepszy? Polisa z banku, czy wybrana samodzielnie? Ubezpieczenie w

Wiadomości 0 Comments

Jakie wybrać obrazy do hotelu

Obrazy malowane ręcznie stanowią doskonały element dekoracyjny, który może nadać hotelowi wyjątkowego charakteru i atmosfery. Są one nie tylko pięknym uzupełnieniem wystroju, ale również wyrazem artystycznej ekspresji i indywidualności. Obrazy

Wiadomości 0 Comments

Warszawa i Gdańsk z rekordowymi transakcjami na rynku nieruchomości

123 mln zł – na taką kwotę opiewała rekordowa ubiegłoroczna transakcja na rynku gruntów. Nowy właściciel musiał tyle zapłacić w sumie za działkę budowlaną na warszawskim Żoliborzu. Druga byłą transakcja na

Wiadomości 0 Comments

Szkolenia z zakresu prawa podatkowego – tylko u ekspertów

Prowadzenie biznesu wiąże się z wieloma regulacjami prawnymi. Poczynając od założenia firmy, przedsiębiorcy muszą na bieżąco aktualizować swoją wiedzę na temat wymaganych dokumentów, przepisów prawa, rozliczeń oraz innych spraw urzędowych.

Wiadomości 0 Comments

Omnichannel commerce – przyszłość handlu detalicznego.

Współczesny postęp i rozwój technologiczny w sposób zupełnie naturalny wymusza zmiany w różnych sektorach działalności. Przed nowymi wyzwaniami i koniecznością dopasowania się do zmieniających się wymogów rynku stanął również handel

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź