BHP w firmie: 6 najczęstszych pytań
Bezpieczeństwo i higiena pracy to bardzo rozległy temat. Podstawowe przepisy BHP określone są w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Każdy pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia swoim pracownikom odpowiednich i bezpiecznych warunków pracy oraz przynajmniej raz na 6 lat – do szkoleń BHP (np. w porozumieniu z zewnętrzną firmą zajmującą się usługami BHP)
Jakie są najczęstsze pytania dotyczące zasad BHP w firmie? Oto najważniejsze kwestie, o których należy pamiętać:
1. Jaka jest dopuszczalna temperatura w biurze?
Polskie przepisy określają minimalną temperaturę, jaka może panować w biurze – jest to 18 stopni Celsjusza. Ustawa nie określa maksymalnej temperatury, natomiast mówi o obowiązku przeciwdziałania niekontrolowanej emisji ciepła w drodze promieniowania, konwekcji lub przewodzenia.
W bardzo wielu firmach, by uzyskać optymalne warunki cieplne, zakładana jest klimatyzacja. Ona również musi spełniać określone normy – np. nie może być skierowana bezpośrednio na stanowisko pracy, a hałas i drgania, jakie może wywołać mechanizm, muszą zostać odpowiednio zniwelowane.
2. Jakie są dopuszczalne normy dźwigania?
Ile kilogramów może zgodnie z prawem przenosić pracownik? Czynność dźwigania i przenoszenia przedmiotów określona jest w przepisach jako „ręczne prace transportowe”. W przepisach istnieje także termin pracy dorywczej – przenoszenia ciężarów w częstotliwości nie większej niż 4 razy na godzinę, gdzie łączny czas tej pracy nie może przekraczać 4 godzin roboczych. Ciężar, który może przenieść pracownik zależy, czy jest to praca stała, czy też dorywcza. W przypadku pracy stałej jest to 30 kg., a przy pracy dorywczej – 50 kg. Oczywiście waga przedmiotów to nie wszystko – ważne jest także, na jaką wysokość oraz odległość pracownik przenosi ciężar. Przepisy BHP zabraniają unoszenia przedmiotów cięższych niż 30 kg. na wysokość powyżej 4 metrów lub przenoszenia dalej niż 25 metrów.
Osobną kwestią jest przetaczanie towarów – jeden pracownik może przetaczać po płaskiej powierzchni przedmioty ważące do 300 kg. Przetaczanie pod górę obwarowane jest natomiast normą 50 kg.
3. Jaka jest dopuszczalna norma hałasu?
Stała ekspozycja na hałas w pracy może doprowadzić do poważnego uszczerbku na zdrowiu. Hałas nie tylko szkodzi narządom słuchu – wpływa także na układ nerwowy i pośrednio na inne narządy (zwłaszcza, jeśli towarzyszą mu drgania). Prawo precyzyjnie określa wartości poziomu hałasu w zakładzie pracy. Wartość najwyższych dopuszczalnych natężeń dla poziomu ekspozycji na hałas w odniesieniu do 8-godzinnego czasu pracy to 85 dB. W przypadku zatrudnienia w wysokich natężeniach hałasu, wymiar godzinowy pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę.
Przepisy dotyczące hałasu są bardzo rozbudowane – pracodawca, który zastanawia się nad tym, czy jego przedsiębiorstwo spełnia normy prawne, powinien bezwzględnie zainwestować w profesjonalne usługi BHP.
4. Jakie są czynniki szkodliwe dla zdrowia w miejscu pracy?
Prawo określa szkodliwe czynniki, które mogą wpływać na zdrowie pracowników. Co warte podkreślenia, pracodawca jest zobowiązany prowadzić w firmie ewidencję czynników szkodliwych – w celu udostępnienia organom kontrolnym lub pracownikom.
Czynniki szkodliwe dzielą się na trzy podstawowe grupy: fizyczne, chemiczne i biologiczne.
Do fizycznych zaliczamy:
- Drgania i hałas
- Pyły
- Promieniowanie
- Temperatura – zimne lub ciepłe warunki panujące w miejscu pracy
Chemiczne czynniki:
- Substancje drażniące, uczulające, rakotwórcze, toksyczne
Biologiczne:
- Bakterie
- Grzyby
- Wirusy
5. Jak powinna wyglądać organizacja stanowiska pracy w biurze?
Jak wygląda stanowisko pacy w biurze? Zazwyczaj jest to biurko, krzesło i oczywiście komputer. Również, wydawać by się mogło, tak proste stanowisko posiada swoje własne normy. Długotrwała praca przy komputerze może z czasem odbić się na zdrowiu – zwłaszcza oczu oraz kręgosłupa.
Jak więc powinno wyglądać stanowisko pracy w zgodzie z normami BHP?
Niewiele osób wie, że przepisy sporo miejsca poświęcają komputerom oraz monitorom. Oczywiście w dobie szybkiego postępu technologicznego, pewne punkty (jak na przykład obowiązek zapewnienia pracownikowi stacji dyskietek) mogły się zdezaktualizować. W razie wątpliwości co do wyposażenia stanowiska biurowego warto skontaktować się z firmą świadczącą usługi BHP – jej pracownicy na pewno rozwieją wszystkie wątpliwości.
Zarówno konstrukcja stołu, krzesła, a nawet rodzaj klawiatury i monitora nie mogą być dowolne. W skrócie rzecz ujmując, stanowisko pracy w biurze powinno być urządzone tak, by zadania wykonywane podczas codziennych aktywności zawodowych nie powodowały obciążeń układu mieśniowo-szkieletowego i narządu wzroku.
6. Gdzie szukać odpowiedzi na pozostałe pyta tania?
Zagadnień związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy jest mnóstwo. Chociaż oczywiście istnieją podstawowe i ogólne normy, które znaleźć możemy w rozporządzeniu z roku 1997, to jednak każde przedsiębiorstwo ma własną specyfikę. Inne kwestie będą interesowały właściciela agencji reklamowej, inne natomiast – szefa ośrodka szkolenia kierowców. Niezależnie od branży, każdy pracownik jest zobowiązany do przebycia kursu BHP. Aby mieć pewność, że wszystkie normy w naszym przedsiębiorstwie zostały spełnione czasem niezbędne jest skorzystanie z usług BHP świadczonych przez inne firmy. Dotyczy to przede wszystkim kwestii kursów i szkoleń BHP dla pracowników oraz oceny stanowisk pracy pod kątem zgodności z przepisami.
Może to Ci się spodoba
Dzięki audytowi energetycznemu firmy mogą zaoszczędzić 10 proc. kosztów energii
Dostosowanie się do zaleceń po audycie energetycznym może przynieść firmom oszczędność zużycia energii na poziomie 5–10 proc. – wynika z obserwacji firmy Enetech. Co więcej, zwykle nie wiąże się to ze znacznymi
Wsparcie dla start-upów priorytetem resortu przedsiębiorczości
Rozwój programu wsparcia dla start-upów, prace nad strategią produktywności i krajowych inteligentnych specjalizacji, a także fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości – to wspierające przedsiębiorczość inicjatywy, na których koncentruje się Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Resort
Rekordowy debiut na warszawskiej giełdzie. Play z największą ofertą publiczną prywatnej firmy w historii GPW
Kolejny operator telekomunikacyjny wchodzi na warszawską giełdę. Dzisiejszy debiut firmy Play na głównym parkiecie jest największą pierwszą ofertą publiczną prywatnej firmy w całej historii GPW i największą w Europie w ciągu ostatnich 2 lat.
Europejskie i polskie firmy rzadko pozyskują finansowanie z rynków kapitałowych
Utworzenie jednolitego rynku kapitałowego ma pobudzić inwestycje firm poprzez większy dostęp do finansowania. Dziś w Europie 20 proc. finansowania pochodzi z rynku kapitałowego, a pozostała część z banków. W USA proporcje są odwrotne.
Do Warszawy przyjechało kilka tysięcy inwestorów i globalnych koncernów
Polski ekosystem wspierający start-upy i innowacyjne przedsięwzięcia wciąż się rozwija. Kluczowa jest dla niego wymiana doświadczeń z dojrzałymi rynkami jak USA czy Izrael, czerpanie z tamtejszych wzorców i dostosowywanie ich do wschodnioeuropejskich realiów. Temu służy
Tylko 16 proc. małych firm oferuje swoim pracownikom prywatną opiekę medyczną
Nawet 60 proc. małych i średnich przedsiębiorstw ma problemy z rekrutacją. Przy dużej konkurencji na rynku czynnikami, które mogą przyciągnąć najlepszych kandydatów, są pozapłacowe benefity, przede wszystkim prywatna opieka medyczne. Obecnie zaledwie
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post