Utrata firmowych danych – jak jej uniknąć?
Utrata cyfrowych danych może pociągnąć za sobą wymierne straty finansowe. W jakich okolicznościach najczęściej dochodzi do usunięcia ważnych plików? W jaki sposób można się zabezpieczyć przed takimi sytuacjami?
Ludzkie błędy i awarie
Do usunięcia czy uszkodzenia firmowych danych może dojść w różnych okoliczności. Bardzo często przyczyną jest po prostu ludzki błąd czy niedopatrzenie. Wystarczy chwila nieuwagi i kilka kliknięć, by ważny plik został bezpowrotnie usunięty. Do utraty danych może dojść także w wyniku niefortunnych zdarzeń, takich jak zalanie firmowego laptopa kawą czy zgubienie przenośnej pamięci (np. pendrive’a albo karty pamięci), na której znajdowała się jedyna kopia ważnego pliku. Często przyczyną jest również niewłaściwe użytkowanie firmowego sprzętu. Dyski HDD, w które wyposażone są starsze laptopy i komputery stacjonarne, są bardzo podatne na fizyczne uszkodzenia. Nawet lekkie uderzenie może spowodować nieodwracalne uszkodzenia obracającego się talerza, na którym zapisane są pliki. Nowsze dyski SSD wykazują dużo większą odporność na uszkodzenia fizyczne, jednak jest to stosunkowo nowe rozwiązanie, które na rynku pojawiło się dopiero kilka lat temu. Do nieodwracalnej utraty cennych plików może dojść również wyniku awarii oprogramowania czy nagłej przerwy w dostawie prądu. Bardzo poważne zagrożenie dla firmowych danych stanowi również złośliwe oprogramowanie typu ransomware. Rozprzestrzenia się ono w za pośrednictwem fałszywych wiadomości e-mail oraz podmienionych stron internetowych. Po zainfekowaniu urządzenia szyfruje ono znajdujące się na nim pliki – by odzyskać do nich dostęp, użytkownik musi przelać cyberprzestępcom określoną sumę pieniędzy.
Jak się zabezpieczyć?
Utrata ważnych dokumentów może sparaliżować działanie całej firmy. Odzyskiwanie danych jest czasochłonne i nie zawsze kończy się sukcesem – zdarzają się bowiem sytuacje, w których przywrócenie skasowanych plików jest po prostu niemożliwe. Dlatego warto zawczasu podjąć działania, które zminimalizują ryzyko utracenia ważnych danych. Warto zadbać o systematyczne serwisowanie firmowego sprzętu oraz zapoznać pracowników z zasadami bezpiecznego korzystania ze służbowych komputerów. Aby uniknąć szkód, które mogą zostać spowodowane działaniem szkodliwego oprogramowania, warto zadbać o to, by na wszystkich komputerach zainstalowane było oprogramowanie antywirusowe i poprawnie skonfigurowany firewall. Warto również pamiętać o regularnym aktualizowaniu systemu operacyjnego oraz programów, z których korzystają pracownicy. Aby zwiększyć bezpieczeństwo firmowych danych, można również zainwestować w zasilacze wyposażone w funkcję awaryjnego podtrzymania zasilania – dzięki tym urządzeniom w przypadku nagłej przerwy w dostawie prądu użytkownicy zyskają czas na zapisanie projektów, nad którymi pracują. Jednak podstawowym zabezpieczeniem, które powinno być stosowane w każdej firmie, jest tworzenie kopii zapasowych danych. Utworzenie duplikatu pliku stanowi najskuteczniejszy sposób jego ochrony przed usunięciem czy uszkodzeniem. Jeszcze większy poziom bezpieczeństwa gwarantuje metoda, polegająca na tworzeniu dwóch kopii zapasowych pliku. Jedna z nich może być umieszczona w chmurze, a druga – na dysku zewnętrznym lub firmowym serwerze. Skuteczność tej metody uzależniona jest od tego, czy kopie zapasowe tworzone są systematycznie i obejmują wszystkie ważne dane. W przypadku utraty danych nieaktualna czy niekompletna kopie zapasowa nie pozwoli na skuteczne odtworzenie firmowych archiwów.
Profesjonalny serwer – gwarancja bezpieczeństwa danych
Przechowywanie kopii zapasowych firmowych danych na serwerze jest jedną z częściej wykorzystywanych zabezpieczeń. Zakup i utrzymanie firmowego serwera jest jednak rozwiązaniem mało ekonomicznym. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na usługi profesjonalnych firm hostingowych, które udostępniają własne serwery i odpowiadają za ich obsługę. Kompleksowe rozwiązania dla firm przygotowała nazwa.pl. W ofercie tego hostingodawcy znajdują się serwery oparte o wydajne i stabilne dyski SSD. Pliki umieszczane na serwerach są automatycznie replikowane i kopiowane do zapasowej lokalizacji. Zwiększa to bezpieczeństwo danych. Klienci mają możliwość zamówienia kopii serwera z ostatnich 48 godzin. Korzystając z usług nazwa.pl, otrzymasz profesjonalne wsparcie w zakresie konfiguracji i optymalizacji usług działających w ramach serwerów dedykowanych. Co ważne, serwery nazwa.pl umieszczone są Polcom Data Center – jest to nowoczesny obiekt, wyposażony w zaawansowane systemy zabezpieczeń. Urządzenia znajdujące się w Polcom Data Center zasilane są z kilku niezależnych źródeł energii, dzięki czemu dane pozostają bezpieczne nawet w przypadku poważnych awarii sieci elektrycznej.
Artykuł sponsorowany.
Może to Ci się spodoba
Comarch IBARD – sposób na udostępnianie szyfrowanych plików w Internecie
Szyfrowanie udostępnianych plików w sieci, to gwarancja, że zawarte w nich dane wrażliwe nie trafią w niepowołane ręce. Zobacz, jakie możliwości W zakresie udostępniania i szyfrowania dokumentów w pracy zdalnej
W ciągu dekady może upaść nawet połowa prywatnych uczelni w Polsce
W ciągu najbliższych 5-10 lat nawet połowa prywatnych szkół wyższych może zostać zamknięta z powodu braku studentów – przekonuje dr Pradeep Kumar, założyciel Indo European Education Foundation. Ratunkiem dla uczelni mogą być
Warto porównać ceny OC
Dostępne w Internecie kalkulatory czy porównywarki OC to świetna propozycja dla wszystkich, którzy chcą zaoszczędzić na swojej polisie. Wykupienie OC jest obowiązkowe dla każdego kierowcy, ale obowiązkowe wcale nie jest
Zarobki programistów rosną szybciej niż innych specjalistów
Rośnie liczba firm IT, które w ogłoszeniu o pracę podają widełki wynagrodzeń. Tylko w ten sposób są w stanie przyciągnąć programistów, którzy mogą przebierać w ofertach pracy. W ciągu roku wynagrodzenia w tej branży wzrosły średnio
Dlaczego warto sprawdzić swój PIT w nowej usłudze Twój e-PIT
Choć zeznania podatkowe udostępnione w usłudze Twój e-PIT zostały przygotowane na podstawie danych zgromadzonych przez administrację skarbową, to nierzadko zawierają błędy lub wyliczenia w nich zawarte, są niekorzystne dla podatnika.
Pisma procesowe będzie można składać przez internet. To przyspieszy i ułatwi postępowania sądowe
Od września 2016 roku składanie pism procesowych będzie możliwe przez internet, a postępowanie dowodowe będzie mogło być przeprowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość. Umożliwią to zmiany w Kodeksie postępowania cywilnego. Pozwolą one
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post