Polscy przedsiębiorcy przekonują się do faktoringu

Polscy przedsiębiorcy przekonują się do faktoringu

Jak wynika z danych przedstawionych przez Polski Związek Faktorów, faktoring jest najszybciej rozwijającą się branżą sektora usług finansowych w Polsce. Wartość wierzytelności wykupionych w 2014 r. przez firmy zrzeszone w Związku była o 17,31 % wyższa niż w roku poprzednim.

Szczegółowe dane, opublikowane przez Polski Związek Faktorów podają, że dwadzieścia dwie firmy faktoringowe – członkowie Związku – sfinansowały łącznie 5,47 mln faktur, co daje wierzytelności o łącznej wartości 114 446,67 mln zł. W serwisowanych umowach było 127 196 kontrahentów, czyli dłużników.

Zmienna sytuacja gospodarcza szansą dla faktorów i faktorantów

Faktoring, obok kredytu bankowego, powoli staje się jedną z podstawowych form pozyskania środków finansowych w przedsiębiorstwach. Jest też zabezpieczeniem przed ryzykiem złych długów i utratą płynności finansowej przez przedsiębiorców– powiedział Stanisław Atanasow, Prezes Zarządu Credit Agricole Commercial Finance Polska SA. – Dlatego jest doskonałym narzędziem dla firm, które muszą funkcjonować w zmiennej i niepewnej sytuacji rynkowej. Moim zdaniem powyższe dane pokazują, że polscy przedsiębiorcy coraz bardziej przekonują się do tej usługi, która przecież jeszcze niedawno była na krajowym rynku nowością. Możliwość uniknięcia zatorów płatniczych przez firmę stanowi dla niej często kwestię „być, albo nie być” -dodał Prezes Atanasow.

Co z tymi płatnościami?

Sytuację w obszarze należności polskich firm, ze szczególnym uwzględnieniem problemów z terminowym otrzymywaniem przez nie należności, monitoruje Indeks Należności Przedsiębiorstw1. W październiku 2014 r. osiągnął on drugą najlepszą wartość w całej sześcioletniej historii badania. Jego wzrost był związany z poprawą oceny portfela należności przez przedsiębiorców, zmniejszeniem udziału przeterminowanych faktur w portfelach polskich firm oraz skróceniem okresu przeterminowania należności.

Nie oznacza to jednak, że problem zatorów płatniczych został rozwiązany, o czym dobrze wiedzą sami przedsiębiorcy – zauważył Stanisław Atanasow, Prezes Zarządu Credit Agricole Commercial Finance Polska SA. – To dlatego, mimo poprawy sytuacji z terminowością spływu należności, koszty ponoszone przez polskie firmy w związku z konieczności stosowania odroczonych terminów płatności. W ramach zabezpieczania się przed skutkami problemów związanych z należnościami od kontrahentów, przedsiębiorstwa korzystają właśnie z faktoringu, który chroni je przed takim ryzykiem prowadzenia działalności i zapewnia stały dopływ finansowania obrotowego. Łącznie w 2014 roku z tej formy zabezpieczenia skorzystało ponad 6 000 polskich firm -dodał Prezes Atanasow.

Faktoring na kłopoty

Faktor to podmiot, który zapewnia bieżące finansowanie przedsiębiorstwa. W tym celu nabywa jego wierzytelności handlowe i wypłaca finansowanie następnego dnia po wystawieniu faktur przez przedsiębiorstwo. Faktor na bieżąco weryfikuje kontrahentów klienta, monitorując ich zachowania płatnicze, tym samym dyscyplinując dłużników i pozwalając zbudować zdrowy portfel odbiorców.

Dodatkowo faktor zajmuje się dochodzeniem spłat, a w przypadku faktoringu pełnego – przejmuje na siebie ryzyko braku zapłaty należności. Dzięki temu faktoring zmniejsza ryzyko prowadzonej działalności handlowej i zapewnia płynność finansową przedsiębiorstwa, nie pogarszając tym samym jego wiarygodności kredytowej.

Źródło: Credit Agricole

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Raty kredytów w złotych też mogą znacznie wzrosnąć
Next Dowiedz się jak usprawnić transport maszynowy

Może to Ci się spodoba

Średni czas oczekiwania na zapłatę faktury spada

Średnio 3 miesiące wynosi okres przeterminowania należności. To 17 dni krócej niż w I kwartale – wynika z badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”. Odsetek przeterminowanych faktur spadł do 20,8 proc., wciąż jednak

Prowadzisz sklep online? Nawiąż współpracę z kurierem!

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i sprzedajesz fizyczne produkty, to potrzebujesz wysyłać  klientom zakupione przez nich przedmioty. Niezależnie od tego, czy wystawiasz asortyment na serwisach aukcyjnych, czy też rozbudowujesz własna e-sklep

Media społecznościowe rozwijają ofertę dla reklamodawców

Reklamodawcy mają coraz więcej narzędzi w media społecznościowych. Snapchat wprowadził we wrześniu nowy format, który bazuje na technologii rozszerzonej rzeczywistości. Nowy typ reklamy – kanwa – pojawił się także w Instagram Stories.

Firmy tworzą własne media społecznościowe

Coraz więcej polskich firm bierze przykład z zachodnich korporacji i tworzy własne social media. Wewnętrzna firmowa platforma komunikacyjna spełnia wiele funkcji. Buduje poczucie przynależności, integruje pracowników i ułatwia komunikację z kadrą zarządzającą. Takie rozwiązanie

Kiedy możliwe stosowanie kompensaty zobowiązań

Kiedy przedsiębiorca jest jednocześnie wierzycielem i dłużnikiem swojego kontrahenta, a ten nie reguluje swojego zobowiązania w terminie, można skorzystać z możliwości kompensacji. Kompensata pozwala na umniejszenie własnego zobowiązania wobec nieterminowego

Firma 1Comments

Tylko co dziesiąta firma korzysta z mediów społecznościowych

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w Polsce 8,4 proc. firm jest obecnych w social media. W porównaniu z 2014 rokiem to wzrost, ale niewielki. Wynik ten daje Polsce przedostatnie miejsce w UE. Średnia

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź