Wynajem biura – bez pośrednika, przez agenta czy może z doradcą do spraw nieruchomości?

Wynajem biura – bez pośrednika, przez agenta czy może z doradcą do spraw nieruchomości?

Co rynek nieruchomości biurowych oferuje najemcom i jakie wsparcie pozwoli w pełni wykorzystać jego możliwości? Szukając biura dla firmy należy świadomie dokonywać wyboru nie tylko lokalu, ale przede wszystkim specjalistycznego wsparcia w tym procesie.

Sytuacja na rynku powierzchni biurowych w Polsce od pewnego czasu faworyzuje najemców. – Obecny współczynnik pustostanów biurowych w Polsce wzrasta, w chwili obecnej wynosi ok 15-16%, szacuje się że w niedługim czasie wzrośnie do 20%, podczas gdy dla równowagi rynku powinien wynosić mniej niż 10%. Duży wzrost transakcji wynika z obrotu powierzchni – wykorzystania przez firmy możliwości zmiany siedziby. – mówi Prezes Zarządu Commerson, polskiej marki oferującej kompleksową obsługę rynku nieruchomości biurowych, Nigel Wade – Wzrastająca liczba nowych inwestycji tworzy szeroką ofertę nieruchomości w coraz lepszych standardach, zwiększając możliwości wyboru i negocjacji przy wyborze biura. To wymarzona sytuacja dla najemców komercyjnych.

Największy błąd najemcy – postawa „zrób to sam”

Aby w pełni wykorzystać swoją pozycję na rynku, najemcy powierzchni biurowych muszą mieć świadomość, że wybór lokalu i jego najem to złożony proces. Konsekwencją błędów na tym polu, w najlepszym wypadku jest skazanie firmy na funkcjonowanie przez 5 lat w nieodpowiednim dla niej lokalu, a nierzadko też dodatkowe koszty.

Próba samodzielnego poszukiwania nowego biura jest przypadkiem coraz rzadszym, jednak wciąż zdarzającym się w polskich firmach. Tymczasem, nawet w niewielkiej organizacji, proces zmiany biura wykracza poza jej typowe działania, wymagając dodatkowego zaangażowania. W celu wykorzystania w pełni potencjału tego zadania potrzebna jest nie tylko znajomość potrzeb firmy, ale też gotowość do importu zewnętrznej wiedzy. Jednym słowem – chcąc znaleźć nowe biuro, którego powierzchnia i aranżacja będzie podnosić efektywność pracy, a koszty najmu będą zoptymalizowane, należy zwrócić się do specjalisty.

Agencja nieruchomości, pośrednik czy specjalistyczne doradztwo?

Większość firm, poszukując przestrzeni dla swojej działalności, myśli o tym procesie jedynie jako o wyborze lokalizacji i metrażu. Wychodząc z takiego założenia, rolę zewnętrznego wsparcia również redukuje jedynie do pośrednictwa.

Szukające nowego biura firmy często podejmują współpracę z wieloma pośrednikami jednocześnie, licząc w ten sposób na lepsze oferty. W praktyce nie chodzi jednak o to, żeby najemca otrzymał ich jak najwięcej, ale żeby przedstawione nieruchomości były faktyczną odpowiedzią na jego potrzeby.

Pułapką może być też promowanie przez pośrednika biur, na które agencja ma wyłączność. Monopol na wynajem danego budynku jest dla niej zobowiązaniem wobec właściciela i może skutkować promowaniem takiej oferty, bez względu na jej faktyczne dopasowanie do potrzeb danego klienta.

Niestety przedsiębiorcy rzadko mają w ogóle świadomość różnicy między usługami doradczymi a brokerskimi. – Wynagrodzenie pośrednika pracującego na zasadzie brokerskiej wypłacane jest przez dewelopera i zależy od wielkości wynajętej powierzchni. Tymczasem praca doradcy polega na reprezentowaniu interesów najemcy i wykracza poza finalizacje transakcji.-tłumaczy Nigel Wade, działający na polskim rynku nieruchomości komercyjnych od lat 90-tych. Kompleksowa obsługa doradcza doświadczonego specjalisty, zajmującego się także przygotowaniem planów adaptacji nieruchomości, pozwala skutecznie ocenić docelowy koszt najmu i wynegocjować odpowiednie warunki po stronie dewelopera.

Pośrednictwo po deregulacji – kogo warto obdarzyć zaufaniem?

Ustawa znosząca obowiązek posiadania licencji przez pośredników na rynku nieruchomości otworzyła go niestety także dla niekompetentnych agentów. Zachwianie poziomu zaufania do tej branży każe firmom ostrożnie dobierać partnerów.

Duże organizacje czy zagraniczne korporacje, związane globalnymi umowami zazwyczaj wybierają do współpracy największych graczy, którzy mogą pochwalić się rekordowymi transakcjami.

Wybierając agencję do współpracy nie warto się specjalnie kierować liczbą wynajętych metrów. Takie dane nie gwarantują jeszcze poziomu obsługi. Zawsze należy sprawdzić faktyczne doświadczenie osoby, z którą współpracujemy. Jej dodatkowym atutem może być np. znajomość procesów wynajmu od strony klienta. – zaznacza Wade.

Przy braku ustawowego licencjonowania działalności warto też poszukać specjalistów legitymizujących się alternatywnym poświadczeniem jakości usług. – Na straży branżowych standardów i etyki działania stoją różnorodne instytucje takie jak np. Corporate Facility Advisors International (CORFAC) i Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS), których weryfikacji się poddajemy.– mówi Nigel Wade z Commerson- Usługi doradcze bazują na budowaniu partnerskich relacji z klientem. Staramy się zapewnić ich najwyższy poziom i transparentność, potwierdzone także certyfikacją zewnętrznych autorytetów.

Obecny rynek biurowy w Polsce daje najemcom duże możliwości wsparcia działalności biznesowej odpowiednio dopasowaną siedzibą. Ważne jest odpowiednie zrozumienie potencjału zmiany biura i świadomy wybór partnera, który przeprowadzi firmę przez ten wielopłaszczyznowy proces.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Dostęp do martwych rachunków będzie łatwiejszy
Next Bezpieczeństwo finansowe twojej firmy zależy od Ciebie

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

5 sposobów wyjścia z kłopotów z kredytem hipotecznym

Banki coraz częściej sprzedają duże portfele wierzytelności zabezpieczonych hipotecznie. Wbrew pozorom, informacja o zmianie wierzyciela nie musi być złą nowiną. Wyjaśniamy dlaczego i za ile banki sprzedają swoje długi. Podpowiadamy

Wiadomości 0 Comments

Wartość polskiego eksportu może w tym roku wzrosnąć do 197 mld euro

197 mld euro – do takiego poziomu może wzrosnąć w tym roku polski eksport – prognozuje PKO Bank Polski. Ekspansja zagraniczna to już domena nie tylko dużych firm, lecz także małych i średnich

Wiadomości 4 komentarze

Ile trzeba zainwestować w punkt wielousługowy?

Wielu pracowników ucieka z dużych korporacji, rezygnuje z etatowej pracy i planuje otwarcie własnej działalności gospodarczej. Najczęściej wybór pada na punkt usługowy, ponieważ gwarantuje przyzwoite zyski i bardzo niskie ryzyko.

Wiadomości 0 Comments

Dobre wieści dla frankowiczów

Jeszcze pół roku temu za franka szwajcarskiego trzeba było zapłacić 30 gr więcej niż obecnie. Od niemal dwóch i pół roku, czyli od czasu uwolnienia kursu franka do euro, oscylował on

Wiadomości 0 Comments

Pozytywna historia płatnicza poprawia zdolność kredytową

Polacy coraz częściej dbają o swoją pozytywną historię płatniczą. Na koniec I kwartału br. liczba informacji pozytywnych w Rejestrze Dłużników ERIF Biurze Informacji Gospodarczej przekroczyła 2 mln. Świadomość konsumencka w zakresie wiarygodności płatniczej

Wiadomości 0 Comments

Wiele odcieni wsparcia. Łódzkie dla biznesu

Częste zmiany przepisów, konieczność nadążenia za zmieniającym się i wciąż coraz bardziej konkurencyjnym rynkiem, brak pieniędzy na innowacje czy badania, stała potrzeba doskonalenia kadr. Przedsiębiorcy i ich zespoły menedżerskie na

1 Comment

  1. milena
    05 lutego, 15:10 Reply
    Osobiście sama bym się udała, żeby wynająć biuro bez pośrednika. Lepsze to bo bez prowizji i bez nacisku.

Zostaw odpowiedź