Mikroprzedsiębiorcy chętnie wynajmują wspólną przestrzeń biurową. W Polsce jest 145 takich miejsc

W Polsce działa 145 biur coworkingowych. Ze wspólnych nowoczesnych przestrzeni biurowych, które oferują nie tylko dostęp do biurek, lecz także m.in. do sal konferencyjnych czy internetu, coraz chętniej korzystają start-upy i freelancerzy. Przewagą są niskie koszty wynajmu i możliwość współpracy z innymi mikroprzedsiębiorcami.

Największy rozwój biur coworkingowych, zarówno w kraju, jak i na świecie, miał miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio.

Jak wynika z zestawienia Best2Invest, w całej Polsce funkcjonuje obecnie 145 biur coworkingowych wynajmujących na godziny miejsca pracy. Największym ich skupiskiem jest Warszawa i województwo mazowieckie (34). Następne w kolejności są województwa wielkopolskie (17), małopolskie (14) oraz pomorskie (13). Biura coworkingowe powstają zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych, takich jak Radom, Piła czy Częstochowa.

Polska jest stosunkowo małym rynkiem dla sektora coworkingowego. W samym Berlinie jest zarejestrowanych ponad 200 takich biur – mówi Doktór.

To jednak będzie się zmieniać. Tym bardziej że liczba pracujących na własny rachunek z roku na rok rośnie. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w ubiegłym roku przybyło 63 tys osób. Ten model prowadzenia działalności preferowany jest przez blisko 20 proc. wszystkich osób aktywnych zawodowo.

Trudno określić, ile z nich korzysta wyłącznie z tego rodzaju przestrzeni – zastrzega Wiktor Doktór. – Musimy popatrzeć, jaki rodzaj pracy jest wykonywany. Jeżeli myślimy o freelancerach, to od kilkunastu do kilkudziesięciu osób miesięcznie korzysta z tego rodzaju usług w jednym biurze. Gdy mówimy o przedsiębiorcach tworzących, np. wirtualne adresy, czyli rejestrujących w tych biurach działalność gospodarczą, to idzie to już w dziesiątki i setki w każdej placówce.

Biura coworkingowe to nowoczesne powierzchnie biurowe, które umożliwiają wspólną pracę. Użytkownicy mają możliwość wynajęcia na godziny biurka czy mikrobiura.

Za wynajem biurka trzeba zapłacić od 3 zł za godzinę. Miesięczny koszt poszczególnych pakietów zaczyna się od około 350-400 zł. W ramach takiej opłaty przedsiębiorca może korzystać z biurka przez określoną liczbę godzin, ma dostęp do internetu, serwisu kawowego, sal konferencyjnych i innych tego rodzaju udogodnień niezbędnych do prowadzenia biznesu.

Niektórzy już w ciągu pierwszego roku działalności budują biznes, który potem sprzedają za miliony – zauważa Wiktor Doktór. – Taki przypadek mieliśmy w tym roku. W jednym z warszawskich biur coworkingowych powstał start-up, który zaraz potem został sprzedany za przeszło milion euro. Natomiast część przedsiębiorców pracuje w takim środowisku przez dwa, trzy, a nawet pięć lat.

Sprzyja temu atmosfera kreatywności budowana m.in. poprzez pomysłową aranżację, projekt, kolor, układ i funkcjonalność pomieszczeń. Jak zauważa ekspert z Fundacji Pro Progressio biura coworkingowe posiadają specjalne przestrzenie do tzw. burzy mózgów oraz strefy relaksu.

Żeby postawić biznes przede wszystkim usługowy, ważna jest otwarta, nowoczesna przestrzeń – przekonuje Wiktor Doktór. –W tej chwili nie wybiera się już powierzchni, które są w zamkniętych biurach mających po 30-40 mkw. Preferowane są raczej open space’y w dobrze umiejscowionych logistycznie lokalizacjach, czyli centrach miast, albo na obrzeżach, jeśli tylko mają dobrze rozwiniętą sieć komunikacji miejskiej.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Pracownik nie ma obowiązku odbierania służbowych SMS-ów i e-maili podczas urlopu
Next Kontrola zwolnień lekarskich

Może to Ci się spodoba

Mała firma 0 Comments

Jak oddawać dokumenty na czas?

Praca zawodowa wiąże się z wieloma problemami i sporami do usunięcia. Sposobów oraz opcji radzenia sobie z kłopotami jest wiele i uzależnione są od jednostkowych cech osobowości. Dla jednych są

W ubiegłym roku upadło 750 firm

Przyczyną utraty płynności przez firmę często są zarówno zaległości w płatnościach kontrahentów, jak i ryzykowne decyzje inwestycyjne i operacyjne. Rozwiązaniem dla przedsiębiorcy mającego przejściowe problemy finansowe może być odroczenie przez ZUS terminu płatności składek. Urząd zobowiązuje

Kim jest rekruter?

Rekrutacja to proces, który większość osób przeżyła minimum raz w życiu. Stres przed tym wydarzeniem często jest potęgowany przez obawy przed spotkaniem z rekruterem. Ale czy zastanowiło Cię kiedyś, jak

Najważniejsze funkcje naklejek reklamowych — dlaczego warto zainwestować w naklejki drukowane na zamówienie?

Naklejki reklamowe można obecnie spotkać wszędzie — zarówno w sklepach czy restauracjach, jak i na zewnątrz. Popularność tej formy promocji od lat nie słabnie, co jest bez wątpienia związane z

Trudny początek roku dla Facebooka

Ostatnie tygodnie upłynęły pod znakiem kryzysów w mediach społecznościowych. Ucierpiały w nich zwłaszcza YouTube i Facebook. Ten pierwszy wciąż boryka się ze skutkami afery wizerunkowej z udziałem popularnego, amerykańskiego youtubera, który żartował z samobójcy. Z

Chiny chcą zacieśniać relacje biznesowe z Polakami

Rośnie wymiana handlowa z Chinami. Choć dominuje import, to tylko w I połowie 2017 r. eksport z Polski wzrósł o niemal 20 proc. Wyraźnie ożywiły się też chińskie inwestycje nad Wisłą. W ciągu roku

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź