Płeć przełożonego ma duży wpływ na pracę zespołu

Kobiety i mężczyźni różnią się w sposobie zarządzania podwładnymi – wynika z badań przeprowadzonych przez IQS i agencję monitorowania mediów Newspoint. Dlatego płeć szefa ma znaczenia dla pracy całego zespołu. Wadą kobiet szefów jest emocjonalny styl zarządzania, mężczyzn – wytykanie błędów i zorientowanie bardziej na wynik niż na relacje z podwładnymi. W internetowych dyskusjach na temat przełożonych częściej podejmowany jest temat szefa płci męskiej, natomiast o kobietach szefowych więcej jest publikacji o zabarwieniu negatywnym.

– Płeć przełożonego zdecydowanie wpływa na pracę zespołu, dlatego że kobiety i mężczyźni bardzo różnią się sposobem zarządzania podwładnymi. Te różnice często wynikają z dość stereotypowego podejścia do płci, my też kulturowo jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że szefem może być raczej mężczyzna, bo jest silniejszy, ma atrybuty władzy – mówi agencji informacyjnej Newseria Marta Rybicka z agencji badawczej IQS.

Badanie pokazało, że jako skojarzenie z szefem mężczyzną ankietowani najczęściej wskazują atrybut władzy (65 proc.), przy czym uwagę na to zwracają przede wszystkim kobiety (71 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się porządek i kontrola (44 proc.) – z tym, że tę cechę przypisują sobie raczej sami mężczyźni (51 proc.), wiedza (41 proc.), odwaga (35 proc.), zwycięstwo (33 proc.) i prostota (25 proc.).

– To są cechy typowo, powiedziałabym, samcze i to też się przejawia w tych atrybutach mężczyzny szefa. Natomiast jeżeli chodzi o błędy, jakie mężczyźni popełniają, to jest to trochę odwrotność ich zalet. Częściej dystansują się względem swoich podwładnych, częściej stosują nakazowy styl zarządzania, nie wspierają swoich podwładnych, nie traktują ich partnersko, nie nawiązują z nimi relacji, są mniej życzliwi – podkreśla Marta Rybicka.

Kobiety na stanowiskach kierowniczych kojarzą się przede wszystkim z wiedzą (37 proc.) – przy czym bardziej zauważają to same panie, pasją i zaangażowaniem (30 proc.), władzą/ statusem (29 proc.), pomysłowością i zaufaniem (27 proc.), odwagą (25 proc.) i opieką (21 proc.).

– Kobiety szefowe kojarzą się przede wszystkim z porządkiem i kontrolą. To wynika z tego, że one mają cechy związane z drobiazgowością. Mają też dużo cech „ciepłych”, potrafią być bardziej opiekuńcze, bardziej otwarte, bardziej empatyczne, zdecydowanie częściej wspierają swoich podwładnych – mówi Marta Rybicka.

Bez względu na płeć szefom zdarza się przedkładać pracę nad życie prywatne. Natomiast wszelkie błędy wskazywane względem kobiet częściej były wymieniane przez mężczyzn. Oni byli bardziej krytyczni wobec swoich przełożonych.

Kobiety są krytykowane przede wszystkim za zbyt emocjonalny styl zarządzania. To trochę się łączy z ich atutami, a jednocześnie właśnie może być też uznawane za wadę. Są zbyt empatyczne, zbyt często wchodzą w relacje z podwładnymi, zupełnie inaczej ich traktują. Kobiety budują swoją pozycję poprzez relacje, a nie poprzez władzę, nakazy i zakazy – tłumaczy Marta Rybicka.

Z badan wynika również, że pracownicy dosyć często używają internetu jako anonimowego narzędzia do wyrażania swoich opinii.

 Przeanalizowaliśmy ponad 45 tys. różnych wypowiedzi. 80 proc. wpisów na temat przełożonych to wypowiedzi na temat mężczyzn. Ale w tych 20 proc. wypowiedzi o kobietach szefach częściej pojawiają się wpisy negatywne – mówi Marta Rybicka.

Wydźwięk komunikacji w stosunku do obu płci jest w dużej mierze neutralny (w stosunku do mężczyzn 53 proc. komentarzy, w stosunku do kobiet – 48 proc.). Dodatkowo zaobserwować można, że częściej komentowane są w sieci sytuacje związane z przełożonym, jeśli jest on tej samej płci, co autor wpisu. To oznacza, że kobietom częściej towarzyszą w pracy nie do końca pozytywne emocje w stosunku do swojej przełożonej.

Previous Polskie start-upy mogą być bardziej innowacyjne
Next Uzależnienia we współczesnym świecie

Może to Ci się spodoba

Prawo autorskie 0 Comments

Prawa autorskie w zawodzie dziennikarza

Dziennikarz ze względu na charakter wykonywanej pracy jest często narażony na naruszenie praw autorskich. Osoba wykonująca ten zawód powinna dokładać wszelkich starań, by uniknąć takich oskarżeń. Prawa i obowiązki reportera

Wiadomości 0 Comments

W sieci kwitnie handel wrażliwymi informacjami. Większość cyberprzestępców pozostaje anonimowa

Szacuje się, że 4 proc. wszystkich danych znajduje się w szeroko dostępnym internecie. Pozostała część to Deep Web, w tym również Darknet, czyli anonimowa przestrzeń, która daje duże możliwości, również przestępcom. Można

Wiadomości 0 Comments

Jak mierzyć skuteczność działań Content Marketingu?

Content Marketing, jako reklama internetowa, wykazuje niezwykle wysoką skuteczność. Nie dziwi więc fakt, że ta forma działań promocyjnych zdobywa coraz większe uznanie wśród marketerów. Głównym założeniem Content Marketingu jest stworzenie

Wiadomości 2 komentarze

Rynek produktów ekologicznych w Polsce rośnie w tempie 20 proc

Polski rynek produktów ekologicznych wyceniany jest na 600-650 mln złotych. Mimo 20-proc. wzrostów jego udział w całym ryku spożywczym to zaledwie 0,3 proc. Na Zachodzie jest on dziesięciokrotnie większy, a dynamika

Wiadomości 0 Comments

Społeczne budownictwo czynszowe przyspiesza

W Polsce na tysiąc mieszkańców przypadają 381 mieszkania, czyli ponad 50 mniej niż średnio w Unii Europejskiej. Mniej więcej 40 proc. społeczeństwa nie może pozwolić sobie na kupno ani wynajem na komercyjnych

Wiadomości 0 Comments

Praca zdalna przyciąga najlepszych pracowników. 60 proc. firm oferuje taką możliwość

Rosnące możliwości pracy zdalnej to odpowiedź na zmieniające się potrzeby pracowników. Takie elastyczne formy świadczenia obowiązków zawodowych już w momencie rekrutacji oferuje ponad 60 proc. firm na całym świecie – wynika

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź