Cyfryzacja pozwala firmom rosnąć o blisko 30 proc. szybciej i zwiększać zatrudnienie

Cyfryzacja pozwala usprawnić procesy wewnętrzne w firmie i ułatwia dostęp do danych. W Polsce digitalizują się jednak tylko największe przedsiębiorstwa w branżach o dużej konkurencyjności. Według badań Boston Consulting Group firmy, które aktywnie biorą udział w procesie cyfryzacji, rosną o 26 proc. rocznie i zwiększają zatrudnienie o 8 proc., a te, które opierają się temu procesowi – rozwijają się kilkukrotnie wolniej. Jak podkreślają eksperci, przedsiębiorstwa, które nie nadążą za cyfrową rewolucją, będą miały problem z przetrwaniem.

W skali Europy obserwujemy upowszechnianie technologii cyfrowych w biznesie. Jak wynika z raportu DESI 2017 (Digital Economy and Society Index) liczba firm wykorzystujących oprogramowanie do elektronicznego obiegu informacji wzrosła do 36 proc., czyli o 10 punktów procentowych w stosunku do 2013 roku. Faktury elektroniczne stosowało w 2016 roku 18 proc. przedsiębiorstw podczas gdy w 2014 roku tylko 11 proc. Także coraz powszechniej doceniany jest potencjał social mediów w komunikacji z klientami i handlu online. Odsetek firm sięgających po to rozwiązanie wzrósł z 14 proc. w 2013 roku do 20 proc. w 2016.

– Dokumenty papierowe stanowią tylko część ogólnej informacji, która jest przetwarzana w polskich przedsiębiorstwach. Ta informacja na koniec dnia musi być spójna niezależnie od tego, czy jej źródło jest analogowe, czy cyfrowe. Nowoczesność i innowacyjność w naszej branży przejawią się tym, aby w sposób możliwie najsprawniejszy i najtańszy przekształcać dokumentację analogową w dokumentację cyfrową – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Konrad Rochalski, prezes zarządu ArchiDoc, firmy specjalizującej się w digitalizacji przedsiębiorstw.

Nowe technologie pozwalają przeorganizować pracę całego przedsiębiorstwa, m.in. w zakresie obsługi klienta czy przechowywania i analizy gromadzonych danych. Raport Microsoftu i Konfederacji Lewiatan wskazuje, że w Polsce ok. 60 proc. nakładów na inwestycje przeznaczanych jest na nieruchomości. Polska pod względem cyfryzacji przedsiębiorstw plasuje się w ogonie Europy i w indeksie DESI 2017 wyprzedzamy tylko Rumunię. Tymczasem cyfryzacja kluczowych procesów, w tym obiegu dokumentów w firmie, przynosi określone korzyści.

– Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów trudno wprost przełożyć na oszczędności czy sprawność obsługi klienta. Jednak obserwując polskie urzędy, oparte o dokumenty papierowe, które spoczywają na kuwetach, wędrują od biurka do biurka, gubią się po drodze i tracą swój priorytet, widać, jak bardzo taki proces może usprawnić technologia. W elektronicznym obiegu każdy dokument jest nadzorowany i pilnowany przez system, w którym można prześledzić drogę jego przepływu, ile spędził czasu na danym biurku, sprawdzić, dlaczego tak długo i dlaczego w ten sposób ten dokument został przeprocesowany – tłumaczy Rochalski.

Technologia pozwala automatyzować procesy rejestrowania danych z dokumentów w systemach informatycznych. Zapewnia też szybki dostęp do ich wersji elektronicznej. Pracownicy korzystający z systemu mają do dyspozycji szereg funkcjonalności, które umożliwiają sprawną obsługę znajdującej się w nim dokumentacji. Nowe rozwiązania sprawiają, że każdy etap obiegu danego dokumentu w organizacji jest rejestrowany w systemie. Coraz częściej systemy workflow mają swoje wersje mobilne.

– Nowoczesne biuro coraz częściej jest biurem zdalnym. Menadżerowie i ludzie zarządzający nowoczesnymi organizacjami niekoniecznie pracują przy biurku, mając dostęp do komputera. Naturalne jest więc to, że elektroniczny obieg dokumentów musi być obsługiwany zarówno z urządzeń mobilnych, jak i ze stacjonarnych, z każdego kanału komunikacji – zaznacza prezes ArchiDoc.

Badania przeprowadzone na zlecenie Microsoft przez Boston Consulting Group wskazują, że te polskie przedsiębiorstwa, które aktywnie biorą udział w procesie cyfryzacji, rosną o 26 proc. rocznie i zwiększają zatrudnienie o 8 proc. Najczęściej to największe firmy działające w branżach o dużej konkurencyjności, przede wszystkim w telekomunikacji, finansach i bankowości.

Firmy, które nie inwestują w digitalizację, rozwijają się nawet czterokrotnie wolniej i redukują etaty o 1 proc. w skali roku. Niechętnie cyfryzują się małe i średnie przedsiębiorstwa. Rozwiązania, które oferują firmy specjalizujące się w digitalizacji przedsiębiorstw, wprowadzają udogodnienia, które mają przekonać tych, którzy najmocniej opierają się cyfryzacji.

– Pomagamy w przekształcaniu polskich przedsiębiorstw z opartych na informacji analogowej na oparte na informacji cyfrowej. Pomagamy budować biura bez papieru, aby to zrobić, potrzebujemy wydajnej, sprawnej i elastycznej technologii. Zbudowaliśmy ją sami – platforma INDO jest bardzo elastyczna o dostosowana do potrzeb polskich przedsiębiorców –przekonuje Konrad Rochalski.

Previous Codziennie podejmowane są próby wyłudzenia nawet 1 mln zł
Next Brak kierowców i unijny pakiet drogowy największymi zagrożeniami dla firm transportowych

Może to Ci się spodoba

Trwa hossa na rynku magazynów. W niektórych regionach Polski brakuje wolnych powierzchni do wynajęcia

Pierwsze półrocze tego roku było rekordowe dla rynku powierzchni magazynowych. Aktywni byli zarówno deweloperzy, którzy oddali do użytku ponad 740 tys. mkw. nowych magazynów, jak i najemcy – tradycyjnie z sektora logistycznego oraz e-commerce.

Coraz mniej kontraktów i przetargów w infrastrukturze. Polskie firmy zmuszone do szukania zleceń za granicą

Spadła liczba przetargów infrastrukturalnych, co powoduje, że zaostrza się konkurencja – w każdym z nich bierze udział coraz więcej firm. Z kolei inwestorzy wymagają coraz dłuższych, nawet 10-letnich zabezpieczeń. Szansą na odbicie

Wartość eksportu polskiej żywności przekroczy w tym roku 25 mld zł

Polska żywność cieszy się coraz większym uznaniem na zagranicznych rynkach – nie tylko w Europie, lecz także na całym świecie. Według ministra rolnictwa tegoroczna wartość eksportu w tym sektorze przekroczy 25 mld złotych.

Polskie start-upy rosną w siłę i wychodzą na zagraniczne rynki

Polskie start-upy rozwijają się głównie z własnych środków, ale chcą też przyciągać zagranicznych inwestorów. Coraz łatwiej jest im też pozyskać wsparcie z budżetu państwa czy funduszy unijnych. W Warszawie zakończyła się właśnie

Zeszyty z nadrukiem firmowym, ale nie tylko. Gadżety reklamowe, na które warto postawić

Każda firma, niezależnie od branży, w której funkcjonuje, nie istniałby, gdyby nie odpowiednia promocja i reklama. Taką funkcją idealnie spełniają szeroko pojęte gadżety reklamowe. Pozwoli to na kształtowanie wizerunku firmy

Co trzecia innowacyjna firma w Polsce zakładana jest przez kobietę

Prawie co trzeci start-up w Polsce ma wśród założycieli kobietę. Tylko niewielka część z nich tworzy go w obszarze technologicznym czy naukowym. Dodatkowo co piąta studentka uczelni technicznej nie wie, czym jest start-up technologiczny.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź