Branża leasingowa z rekordowymi wynikami za ubiegły rok

Ubiegły rok był rekordowy dla branży leasingowej, która zanotowała blisko 22-proc. wzrost i sfinansowała aktywa o wartości 82,6 mld zł. Motorem napędowym rynku pozostaje segment lekkich pojazdów, który odnotował wzrost o 31 proc. Przyczyniły się do tego zapowiedzi zmian w PIT i CIT dotyczące użytkowania samochodów w działalności gospodarczej. W tym roku największy wzrost sprzedaży powinien się przenieść do segmentu maszyn i urządzeń – zwłaszcza w kategoriach agro i maszyn budowlanych. Eksperci Santander Leasing prognozują, że mimo spowolnienia gospodarki branża leasingowa zanotuje 5,5–7 proc. wzrostu. 

 Dla branży leasingowej 2018 rok był kolejnym, rekordowym okresem jeżeli chodzi o wzrost obrotów. Rosnące PKB, malejące bezrobocie, wzrost nakładów na konsumpcję i inwestycje spowodowały, że dynamika wzrostu rynku leasingu rok do roku wyniosła 21,8 proc., a branża zanotowała kolejny rekord sprzedaży – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jakub Poręcki, dyrektor sprzedaży vendorsko-dealerskiej w Santander Leasing. 

W ubiegłym roku firmy raportujące do Związku Polskiego Leasingu sfinalizowały transakcje o łącznej wartości 82,6 mld zł. Wzrost na poziomie 21,8 proc. roku do roku był najwyższy, jaki branża odnotowała od 11 lat. Natomiast łączna wartość umów obsługiwanych przez sektor leasingowy na koniec ubiegłego roku wyniosła 146,6 mld zł, co z kolei oznacza 22,8-proc. wzrost.

Tak dobre wyniki to w dużej mierze zasługa rekordowego finansowania pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 tony, które utrzymują największy udział w rynku na poziomie 48,4 proc. W ubiegłym roku wartość aktywów sfinansowanych w tym segmencie wyniosła 39,9 mld zł, co oznacza ponad 30-proc. wzrost. Przyczyniły się do niego m.in. zapowiedź i wejście w życie od stycznia br. zmian podatkowych w PIT i CIT, dotyczących używania samochodów w działalności gospodarczej.

Drugi czynnik, który podkręcił wyniki branży, to niesłabnące zainteresowanie przedsiębiorców finansowaniem maszyn i innych urządzeń (26,3 proc. udział w rynku) oraz środków transportu ciężkiego (23,7 proc.). Łączna wartość maszyn i urządzeń sfinansowanych przez branżę leasingową w ubiegłym roku wyniosła 21,7 mld zł i była wyższa o 17,7 proc. Wpłynął na to m.in. wzrost produkcji przemysłowej, przyspieszenie w wydawaniu funduszy unijnych, wyraźne przyspieszenie inwestycji sektora publicznego oraz dużych i średnich firm. Dane ZPL pokazują, że w segmencie maszyn i urządzeń rekordową popularnością cieszyło się finansowanie sprzętu budowlanego (wzrost o 45,4 proc. rdr.), medycznego (39,1 proc.), maszyn rolniczych (18,2 proc.) oraz IT (blisko 10 proc.).

 Spodziewamy się, że w 2019 roku rynek leasingowy nadal będzie rosnąć, natomiast – mając na uwadze nieco słabsze prognozy wzrostu PKB – wiemy, że ta dynamika nie będzie już tak imponująca jak w poprzednich latach. Zakładamy, że wzrost branży leasingowej powinien oscylować na poziomie 5,5–7 proc. rok do roku – prognozuje Jakub Poręcki.

Według ekonomistów Santander Bank Polska w tym roku – pomimo spowolnienia gospodarki do poziomu około 4 proc. – krajowe inwestycje nadal będą wzrastać dzięki dostępnym jeszcze środkom UE. Jak podkreśla ekspert, głównym przedmiotem leasingu nadal będą pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony.

 Najbardziej dynamicznych wzrostów w tym roku spodziewamy się w segmencie agro oraz maszyn i urządzeń – ocenia Jakub Poręcki.

Santander Leasing, jeden z liderów polskiego rynku leasingu, w 2018 roku rósł szybciej niż cała branża. Odnotował prawie 30-proc. wzrost dynamiki sprzedaży rok do roku, finansując aktywa o rekordowej wartości 5,4 mld zł.

– Kluczowy był dla nas rynek pojazdów, na którym osiągnęliśmy dynamikę wzrostu rzędu 45 proc. Tutaj kluczowym obszarem były samochody osobowe, gdzie nasza dynamika wyniosła aż 70 proc., a obroty wzrosły z 1,1 mld zł do 1,9 mld zł na koniec ubiegłego roku – mówi dyrektor sprzedaży vendorsko-dealerskiej Santander Leasing.

Ekspert ocenia, że jednym z czynników napędzających rynek leasingu w tym roku będzie ciągle rosnąca świadomość inwestorów, którzy – poznając zalety tej formy finansowania – decydują się na nią coraz częściej.

Previous Polski Holding Hotelowy jeszcze w tym roku będzie liczył ok. 50 obiektów
Next Sztuczna inteligencja będzie odgrywać coraz większą rolę w usługach IT

Może to Ci się spodoba

Woda i wilgoć – największy wróg dokumentów

Zarządzanie dokumentami zwykle kojarzy się pracą biurową, jednak gdy są zagrożone zniszczeniem i trzeba je ratować, niezbędna jest wiedza i umiejętności związane z wieloma innymi dziedzinami. Głównym zagrożeniem dla dokumentów

Personel 0 Comments

FSM w zarządzaniu pracą mobilnych pracowników

Rosnąca liczba zadań realizowanych w terenie to dodatkowa potrzeba optymalizacji kosztów związanych z koordynacją oraz kontrolą pracy wykonywanej przez zdalnych pracowników. W sprawnym zarządzaniu firmą mają pomóc aplikacje webowe i

Kiedy warto skorzystać z usług biura nieruchomości?

Osoby chcące sprzedać dom lub mieszkanie mogą samodzielnie poszukiwać chętnych nabywców i reklamować swoją ofertę. Alternatywą jest skorzystanie z usług biura nieruchomości, które bierze na siebie przygotowanie ogłoszeń czy dopełnienie

Drutex chce w ciągu trzech lat podwoić sprzedaż i osiągnąć ponad 1 mld zł przychodów

Bytowski Drutex, lider rynku okien pionowych w Europie, zamierza w tym roku osiągnąć 750 mln zł sprzedaży, a w ciągu 2–3 lat przekroczyć 1 mld zł obrotów. Spółka przewiduje też konieczność dalszej rozbudowy

Właśnie powstało nowe centrum współpracy dużych firm ze start-upami

Zarówno rząd, jak i środowisko biznesowe w Polsce coraz bardziej doceniają rolę małych, nowoczesnych firm w zwiększaniu innowacyjności i konkurencyjności, tworzeniu nowych miejsc pracy i przyspieszaniu wzrostu gospodarczego. Właśnie ogłoszono powstanie w Warszawie nowego centrum wspierania

Na czym polega Real-Time Marketing?

Real-Time Marketing jest strategią przewidującą reagowanie tak na wydarzenia, jak i zachowania odbiorców w czasie, który będzie maksymalnie zbliżony do rzeczywistego. Cel taki można osiągnąć dzięki systemowi Marketing Automation zajmującego

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź