Cyfrowa rewolucja w bankowości

Tradycyjne formy kontaktu z bankiem tracą na rzecz mobilnych. Klienci chcą przez smartfony sprawdzać stan konta, robić przelew i kupować produkty. Eksperci oceniają, że płatności mobilne, które są dziś popularne wśród klientów indywidualnych, wkrótce wejdą także do firm. Nowe technologie pozwalają także dostosowywać ofertę dla klienta do jego indywidualnych potrzeb. Do tego w coraz większym stopniu wykorzystują zaawansowane algorytmy i technologię big data. Kluczowym problemem jest zapewnienie przy tym wszystkim bezpieczeństwa klientów, ich danych osobowych i środków.

Do sektora finansowo-bankowego szybkim krokiem wkracza technologia. Zmieniają się sposoby komunikacji z klientem oraz kanały świadczenia usług – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Roman Durka, wiceprezes zarządu w spółce Sygnity. – Elementem, który widać na co dzień, jest mobilność. Większość usług dostarczana jest już poprzez smartfony i urządzenia mobilne. Coraz więcej osób w taki sposób wykonuje operacje i komunikuje się z bankiem.

Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod koniec ubiegłego roku na rynku było 56,6 mln aktywnych kart SIM (zarówno pre-, jak i post-paid oraz M2M), co stanowiło jeden z najwyższych wskaźników nasycenia tego rodzaju usługami w Europie (147 proc.). Także dlatego, jak tłumaczy Roman Durka, oferta banków obecnie idzie w kierunku udostępniania usług poprzez wszystkie możliwe kanały (tzw. omnichannel).

To bardzo silnie rozwijany trend – ocenia Roman Durka. – Wszystko jednak zmierza w kierunku mobilności. Sądzę, że już niebawem wszystkie lub prawie wszystkie płatności będą odbywały się drogą mobilną. Powoli wejdzie to także do ruchu finansowego pomiędzy instytucjami, bo obecnie z takich płatności korzystają głównie klienci indywidualni.

Na ten segment bankowości duży wpływ ma rozwój tzw. API (skrót od ang. Application Programming Interface), czyli udostępnianie usług poprzez aplikacje klientów. To bezpośredni link do płatności zamieszczany na stronie internetowej sklepu, dostawcy usługi itp. Zdaniem Durki wraz z dalszym rozwojem e-commerce i m-commerce API będzie zyskiwać na popularności.

Technologia ta w znakomity sposób zmienia rynek, ponieważ dzięki niej można wdrażać nowe formuły płatności dopasowane do różnego rodzaju sklepów internetowych, typów zachowań klienta oraz jego potrzeb. To duża korzyść dla klienta, który w danym sklepie ma od razu możliwość załatwienia operacji bankowej, jeśli taka jest wymagana – ocenia Roman Durka.

Customizacja, czyli dopasowywanie do potrzeb, dotyczy przede wszystkim form kontaktu z klientami, a także budowania oferty dla nich. W tym pomocne są zaawansowane algorytmy i technologie big data, które służą dokładnej analizie danych.

Roboty w komunikacji z klientem w banku nie są jeszcze wykorzystywane masowo, ale zmierzamy w tym kierunku. Szczególnie w obsłudze, w której następuje komunikacja głosowa, te roboty mają swoją rolę do odegrania, a także w analizie danych, w udostępnianiu dopasowanej do potrzeb klienta informacji. Uważam, że to jest kierunek, który też będzie się silnie rozwijał w przypadku rynku bankowo-finansowego – wyjaśnia Roman Durka.

Cyfrowa rewolucja w bankowości oznacza jednak szereg wyzwań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa. W tym zakresie banki również korzystają z nowoczesnych rozwiązań. Jednym z nich jest biometria głosowa, która pozwala na precyzyjną weryfikację klienta.

Wykorzystanie technologii biometrii głosowej daje możliwość zweryfikowania, czy mamy do czynienia z danym klientem, czy nie mamy do czynienia z kimś, kto zsyntezował głos danego użytkownika. Jesteśmy w stanie zweryfikować płeć danego klienta, poziom jego emocji. To jest bardzo istotne z punktu widzenia dzisiejszych aspektów bezpieczeństwa – wyjaśnia Mariusz Jurak, dyrektor zarządzający sektora bankowo-finansowego Sygnity.

Służy do tego Sygnity LivePass, narzędzie bazujące na wykorzystaniu technologii biometrii głosowej. Według Mariusza Juraka zapewnia ono niezaprzeczalną identyfikację użytkownika, wykorzystując cechy fizyczne i behawioralne jego głosu. Proces ten odbywa się przy tym w sposób bezinwazyjny, zdalnie, podczas kontaktu telefonicznego czy rozmowy wideo z instytucją finansową.

Jak podkreśla Jurak, LivePass może być wykorzystywane na przykład podczas autoryzacji transakcji w kanałach elektronicznych – bankowości mobilnej czy internetowej – oraz zdalnej obsłudze klienta, m.in. w call center, infolinii lub wirtualnym oddziale. Może ono być stosowane także w innych sektorach, gdzie ważne jest uwierzytelnianie dostępu do wrażliwych danych, np. w telekomunikacji, administracji publicznej, służbach mundurowych czy opiece zdrowotnej.

Previous 7 banków, 2 sieci handlowe i firma telekomunikacyjna w dziesiątce największych zagranicznych płatników podatku CIT w Polsce
Next Jak nie dać się naciągnąć na drogą taksówkę?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 3 komentarze

Rośnie polski rynek materiałów budowlanych

Krajowy rynek materiałów budowlanych prężnie się rozwija i staje się coraz bardziej nowoczesny. Pod tym względem jest porównywany do dojrzałego rynku zachodnich sąsiadów. Niektóre segmenty są mniejsze niż kilkanaście lat temu,

Wiadomości 0 Comments

Dobra sytuacja w branży mieszkaniowej przyspiesza rozwój rynku sklepów budowlanych

Rynek DIY, czyli Do-It-Yourself (zrób to sam), wart jest blisko 52 mld zł i w zeszłym roku wzrósł o ponad 5 proc. – wynika z danych PMR. Szybki rozwój tego rynku to efekt m.in.

Wiadomości 0 Comments

Eksperci przestrzegają przed radykalnymi zmianami w opiece zdrowotnej

Projekt nowelizacji ustawy, który zakłada utworzenie sieci szpitali, będzie sprzyjał największym szpitalom. Szanse na kontrakty z płatnikiem stracą mniejsze i prywatne placówki. Bez prywatnego kapitału państwo nie poradzi sobie z ochroną zdrowia – przestrzegają

Wiadomości 0 Comments

5 mld zł rocznie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rozwój nowoczesnego przemysłu

Inicjatywy Narodowego Centrum Badan i Rozwoju będą spójne z rządowym Planem na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, który ma na celu budowę przemysłu nowych technologii – podkreśla dyrektor Centrum. Łącznie trafi na nie ok. 5

Wiadomości 1Comments

Doha – okno na cały świat

Jest na świecie kraj, którego mieszkańcy nie muszą martwić się o pracę, godziwe wynagrodzenie i dach nad głową. Gdzie blisko 80% ludzi to emigranci zarobkowi, tworzący prawdziwy gospodarczy raj, wybudowany

Wiadomości 0 Comments

Jak budować dobrą atmosferę?

Dobra atmosfera wśród pracowników oraz w relacjach z przełożonym to podstawa udanej współpracy. Na właściwe stosunki trzeba długo pracować i nieustannie dbać o i właściwy poziom. Duży wpływ na odpowiednią

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź