Innowacyjne polskie start-upy na celowniku inwestorów zagranicznych. Zaangażowanie polskich koncernów wciąż niewielkie
Polska na czele krajów Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby start-upów. Z coraz większą uwagą przyglądają im się zagraniczni inwestorzy. Dotyczy to szczególnie najbardziej innowacyjnych firm. W ich rozwoju mogłoby pomóc większe zainteresowanie dużych polskich korporacji.
– Korporacje w niedostateczny sposób angażują się w inwestowanie w start-upy. Gdyby każda z nich dała listę trzech najbardziej technologicznie palących problemów do rozwiązania, to deklaruję, że przyprowadzę projekty, zarówno z Polski, jak i zagranicy, które będą rozwiązaniem na nie – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Maciej Sadowski, kierujący fundacją StartUp Hub Poland. – Dla dużych polskich koncernów inwestycja rzędu 10 mln złotych rocznie to nie jest dużo, a dzięki niej wokół tych firm mogłyby powstać małe pęcherzyki w postaci innowacyjnych start-upów.
W ten sposób każdy z koncernów zyskuje innowacyjne pomysły na rozwiązanie swoich problemów, a także zdobywa punkty wizerunkowe. W dłuższej perspektywie takie „pęcherzyki” mogą się stać pełnowartościowym centrum badawczo-rozwojowym dla danej firmy. Jak podkreśla Sadowski, w taki sposób rozwijają się m.in. Google czy Intel.
– Większe zaangażowanie korporacji mogłoby się przyczynić do zakorzenienia się innowacji w polskim ekosystemie – mówi Maciej Sadowski.
Zaznacza jednocześnie, że polskim start-upom i tak jest łatwiej niż jeszcze kilka lat temu, bo inwestorzy zagraniczni, np. fundusze venture capital, z coraz większą uwagą przyglądają się tworzonym nad Wisłą innowacjom. Wciąż jednak to zainteresowanie nie jest satysfakcjonujące.
– Chcielibyśmy, żeby było więcej inwestorów. To jest jednak uzależnione od jednego, absolutnie najważniejszego elementu, jakim jest duża podaż wysokokalorycznych, ciekawych start-upów, które naprawdę mają szansę na globalną ekspansję, a nie kolejny jakiś tam serwis randkowy dla wędkarzy, który może zrobi jakąś chwilową karierę w Polsce, ale potem nikt w to nie zainwestuje globalnie – wyjaśnia Maciej Sadowski.
Jego zdaniem w Polsce drzemie ogromny potencjał i ma szanse stać się technologicznym hubem, który będzie sprzyjał rozwojowi innowacyjnych start-upów. Nasz kraj już jest jednym z liderów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby start-upów. Stale rozwija się też startupowy ekosystem. Funkcjonuje tu ponad 50 Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Od 2004 roku dzięki nim powstało ponad 7 tys. firm, a obecnie rozwija się w nich więcej niż 1,5 tys. start-upów.
– Raport Kompassu mówi o nas jako o tzw. fast runnerów, czyli kraju, który bardzo szybko dobija do czołówki. Do Berlina będzie nam nadal daleko, ale z drugiej strony takie huby jak np. Praga czy Budapeszt – moim zdaniem – są już powoli w cieniu Polski jako zbioru kilku hubów: Warszawy, Krakowa czy Trójmiasta – mówi prezes Fundacji StartUp Hub Poland.
Dzięki temu Polska ma też szanse, by przyciągać młodych i innowacyjnych przedsiębiorców z innych krajów, np. Ukrainy, Mołdawii czy Białorusi. Wyszukiwaniem tego typu projektów zajmuje się właśnie fundacja.
– Zachęcamy, żeby w Polsce i z krajowym kapitałem komercjalizowali swoje odkrycia, żeby tu stworzyli miejsca pracy, oddali fiskusowi procent za działalność i jeszcze sławili naszą markę „made in Poland” na świecie – mówi Sadowski.
Rozwojowi innowacyjności i start-upom sprzyjać mogą również inicjatywy ustawodawcze, m.in. przyjęta w ubiegłym tygodniu przez Sejm ustawa o wspieraniu innowacyjności. Wprowadza ona możliwość zaliczania kosztów działalności badawczo-rozwojowej do kosztów uzyskania przychodów w podatkach dochodowych. Umożliwi ona także rozwój rynku venture capital przez premiowanie funduszy inwestujących w najbardziej innowacyjne firmy zajmujące się działalnością B+R.
Według raportu sporządzonego przez Business Link na podstawie ankiet z udziałem około stu aktywnych, młodych biznesmenów do rozwoju start-upów najbardziej potrzebne są: zwiększanie liczby klientów (54 proc.), wsparcie finansowe (38 proc.) oraz nowi partnerzy biznesowi (32 proc.). Prawie dwie trzecie ankietowanych biznesmenów wierzy, że Polska to dobre miejsce na rozwój start-upu.
StartUp Hub Poland skupia się na tworzeniu odpowiednich warunków dla start-upów high technology w Polsce. Fundacja oferuje projektom wsparcie finansowe w postaci do 50 tys. euro kapitału preinkubacyjnego oraz do 1,7 mln euro kapitału zalążkowego, a także dostęp do biur, laboratoriów, mentoring i wsparcie prawne czy operacyjne.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Co trzecia młoda firma upada w ciągu pierwszego roku
W I półroczu 2017 roku ogłoszono informacje o niewypłacalności 418 przedsiębiorstw – wynika z analizy Euler Hermes. To 15-proc. wzrost względem I połowy 2016 roku. Upadają zwykle młode firmy: po pierwszym roku
Środki unijne szansą na rozwój polskich firm
Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MMSP) to podmioty mające największy wpływ na rozwój polskiej gospodarki. Firmy te działają w dynamicznym i złożonym otoczeniu, które wymusza na nich podejmowanie różnych działań
ISO TS – czyli jakość w branży motoryzacyjnej
Branża motoryzacyjna dawniej była regulowana przez różne normy państwowe. Obecnie mamy do dyspozycji międzynarodową specyfikację techniczną ISO TS 16949. System ten ujednolica normy amerykańskie (QS-9000), niemieckie (VDA6.1), francuskie (EAQF) i
Małe i średnie firmy na celowniku hakerów
Od pięciu lat rośnie liczba ataków hakerskich na systemy małych i średnich firm. W 2015 roku próby kradzieży danych od przedsiębiorców z tego sektora stanowiły 42 proc. wszystkich ataków zablokowanych przez Symantec, podczas
Firmy coraz częściej wynajmują samochody zamiast je kupować
Przedsiębiorcy coraz częściej wolą wynajmować samochody służbowe, niż je kupować. Co piąte auto, które w II kwartale trafiło do firm, było użytkowane w ramach wynajmu długoterminowego. Po polskich drogach jeździ ponad 135
Jak dobrze zaprojektowany sklep internetowy może pomóc firmie budowlanej?
Korzystanie ze sklepu internetowego to świetny sposób na wzmocnienie wizerunku firmy budowlanej i pozyskanie nowych klientów. W przypadku firm z branży budowlanej, sklep internetowy może okazać się nieocenionym narzędziem marketingowym,

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post