Jak obliczyć listę płac?
Każda szanująca się działalność gospodarcza ma wykwalifikowanych księgowych, którzy zajmują się stroną formalną. Niejednokrotnie ilość nowych ustaw jest tak duża, że sam przedsiębiorca we wszystkim się nie orientuje i nie jest na bieżąco. Lepiej zatrudnić osobę (czasem wystarczy jedna) kompetentną, która weźmie na siebie dopełnianie wszelkich powinności księgowych.
W związku z tym to na księgowej spoczywa odpowiedzialność uzupełniania listy płac. Jak szybko i sprawnie wprowadzić taką listę? Wygląda to następująco:
– określenie wysokości płacy minimalnej i wysokość ewentualnych premii i dodatków,
– spisanie wszystkich premii i gratyfikacji oraz określenie, które są opodatkowane, a które nie,
– wzięcie pod uwagę wszelkich składek ubezpieczeniowych (głównie społeczne, emerytalne, chorobowe) pobieranych z wynagrodzenia, powinny być zaokrąglane do pełnych groszy (nie dotyczy ubezpieczenia społecznego),
– sprecyzowanie wysokości składek z uwzględnieniem aktualnej stopy procentowej (ewoluuje na podstawie wysokości składek oraz sposobu jej potrącania),
– wyznaczenie wielkości podatku dochodowego, później od postawy podatkowej odjąć składki społeczne, a także koszty uzyskania przychodu. Kwotę ostateczną z tych działań potraktować należy za podatek dochodowy i zamieścić w formularzy PIT,
– wysokość składki z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego,
– wysokość wypłaty bez opodatkowania, to znaczy netto – od kwoty brutto należy odjąć wszelkie składki ubezpieczeniowe, zaliczki podatkowe oraz potrącenia. Do tej sumy dodać należy wszystkie bonusy i dodatki, które nie są opodatkowane.
Justyna Błahut
www.BiznesGazeta.pl
Może to Ci się spodoba
Czym jest amortyzacja jednorazowa?
Na amortyzację jednorazową mogą liczyć mniejsi przedsiębiorcy oraz ci, którzy odpisy amortyzacyjne poczynili w roku rozpoczęcia działania firmy. Jakie są szczegóły korzystania z tego typu rozwiązania? Dlaczego warto się na
Firma w mieszkaniu – zwiększenie zysku przez amortyzację
Spora grupa przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu. Takie rozwiązanie ma swoje liczne plusy, m.in. brak konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z wynajmowaniem lokalu, możliwość prowadzenia
Czym są koszty uzyskania przychodu?
Koszty uzyskania przychodu to nic innego, jak koszty (nakłady) poniesione na osiągnięcie konkretnej korzyści. Innymi słowy nakłady włożone w osiągniecie wyznaczonego celu. Podatek od zysku przedsiębiorstwa nazywany jest podatkiem dochodowym.
Włączenie mieszkania do majątku firmy – korzyści i ryzyko
Wizja zwiększenia kosztów firmy o amortyzację mieszkania i wydatki na media jest niezwykle kusząca dla przedsiębiorców, którzy swoją działalność prowadzą we własnych czterech ścianach. Ale czy wszystko złoto, co się
Jak określić wartość mieszkania do celów amortyzacji?
Biznesmeni, którzy zdecydowali się zaadaptować cześć swojego mieszkania na cele prowadzonej działalności gospodarczej, mogą odliczyć straty amortyzacji w ramach prowadzonej działalności. Decydując się na taki czyn, należy w początkowej fazie:
Czy wydatki poniesione na mieszkanie można wliczyć w koszty podatkowe firmy?
Osoba, której siedziba prowadzonej działalności gospodarczej znajduje się w miejscu zamieszkania, ma możliwość zaliczenia części wydatków poniesionych na mieszkanie w koszty podatkowe. Pierwszym krokiem jest określenie powierzchni lokalu, który ma
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post