Jak obliczyć listę płac?

Jak obliczyć listę płac?

Każda szanująca się działalność gospodarcza ma wykwalifikowanych księgowych, którzy zajmują się stroną formalną. Niejednokrotnie ilość nowych ustaw jest tak duża, że sam przedsiębiorca we wszystkim się nie orientuje i nie jest na bieżąco. Lepiej zatrudnić osobę (czasem wystarczy jedna) kompetentną, która weźmie na siebie dopełnianie wszelkich powinności księgowych.

W związku z tym to na księgowej spoczywa odpowiedzialność uzupełniania listy płac. Jak szybko i sprawnie wprowadzić taką listę? Wygląda to następująco:

– określenie wysokości płacy minimalnej i wysokość ewentualnych premii i dodatków,

– spisanie wszystkich premii i gratyfikacji oraz określenie, które są opodatkowane, a które nie,

– wzięcie pod uwagę wszelkich składek ubezpieczeniowych (głównie społeczne, emerytalne, chorobowe) pobieranych z wynagrodzenia, powinny być zaokrąglane do pełnych groszy (nie dotyczy ubezpieczenia społecznego),

– sprecyzowanie wysokości składek z uwzględnieniem aktualnej stopy procentowej (ewoluuje na podstawie wysokości składek oraz sposobu jej potrącania),

– wyznaczenie wielkości podatku dochodowego, później od postawy podatkowej odjąć składki społeczne, a także koszty uzyskania przychodu. Kwotę ostateczną z tych działań potraktować należy za podatek dochodowy i zamieścić w formularzy PIT,

– wysokość składki z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego,

– wysokość wypłaty bez opodatkowania, to znaczy netto – od kwoty brutto należy odjąć wszelkie składki ubezpieczeniowe, zaliczki podatkowe oraz potrącenia. Do tej sumy dodać należy wszystkie bonusy i dodatki, które nie są opodatkowane.

 

Justyna Błahut
www.BiznesGazeta.pl

Previous Ile wyniesie ryczałt samochodowy w 2013 roku?
Next Czym są koszty uzyskania przychodu?

Może to Ci się spodoba

Obiad z kontrahentem może być kosztem uzyskania przychodu

Dla przedsiębiorcy równie ważne jak osiągnięcie jak najwyższych przychodów jest umniejszenie tych przychodów o jak największą wartość kosztów ich uzyskania. Dzieje się tak dlatego, że koszty uzyskania przychodu mogą znacznie

Koszty 0 Comments

Włączenie mieszkania do majątku firmy – korzyści i ryzyko

Wizja zwiększenia kosztów firmy o amortyzację mieszkania i wydatki na media jest niezwykle kusząca dla przedsiębiorców, którzy swoją działalność prowadzą we własnych czterech ścianach. Ale czy wszystko złoto, co się

Koszty 0 Comments

Kiedy można zmienić stawkę amortyzacyjną?

Możliwość wprowadzenia zmian do pierwotnych warunków amortyzacji dla przedsiębiorców jest bardzo rygorystycznie traktowane przez przepisy o amortyzacji. Regulacje prawne zawarte w ustawie o CIT oraz PIT, przewidują możliwość obniżania lub

Podatki 6 komentarzy

Wydatki na psa – ochroniarza jako koszty uzyskania przychodu

Gdy przedsiębiorca „zatrudni” psa do ochrony firmy, może odliczyć wydatki poniesione na utrzymanie zwierzęcia od dochodu. Jako koszty uzyskania przychodu można zakwalifikować wydatki poniesione nie tylko na wyżywienie, ale też

Koszty 0 Comments

Jak określić wartość mieszkania do celów amortyzacji?

Biznesmeni, którzy zdecydowali się zaadaptować cześć swojego mieszkania na cele prowadzonej działalności gospodarczej, mogą odliczyć straty amortyzacji w ramach prowadzonej działalności. Decydując się na taki czyn, należy w początkowej fazie:

Koszty 0 Comments

Jak reklamę wliczyć do kosztów?

Bardzo często przedsiębiorcy inwestują w reklamę i akcje promocyjne, aby poprawić sprzedaż i prezentować swoje usługi. Niewielu jednak wie, jak traktować wydatki na reklamę. Czy rzeczywiście można wliczać je do

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź