Włączenie mieszkania do majątku firmy – korzyści i ryzyko

Włączenie mieszkania do majątku firmy – korzyści i ryzyko

Wizja zwiększenia kosztów firmy o amortyzację mieszkania i wydatki na media jest niezwykle kusząca dla przedsiębiorców, którzy swoją działalność prowadzą we własnych czterech ścianach. Ale czy wszystko złoto, co się świeci? Warto przekalkulować.

Obniżenie kwot odprowadzanych na konto urzędu skarbowego może być znaczące, jeśli mieszkanie włączy się do majątku firmy. Wszak roczna stawka amortyzacji to 1,5% jego wartości początkowej. Do tego dochodzą rachunki za prąd, gaz, wodę, które również można by odliczyć od przychodu. Zacznijmy od początku. Przede wszystkim, aby koszty związane z mieszkaniem można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, należy faktycznie prowadzić w nim działalność gospodarczą.

Obliczanie wartości początkowej mieszkania

Aby rozpocząć amortyzację lokalu trzeba określić jego wartość początkową. Tu przedsiębiorca ma dwie opcje do wyboru.

Pierwsza z nich to standardowa wycena dokonywana na podstawie m.in. ceny nabycia. Drugi wariant zakłada przyjęcie wartości początkowej jako iloczynu metrów kwadratowych mieszkania i stawki ustawowej w wysokości 988zł. Wynik otrzymany tą metodą, w większości przypadków będzie rażąco odbiegał od rzeczywistej wartości mieszkania, trudno bowiem w obecnych czasach znaleźć mieszkanie, którego cena za metr kwadratowy będzie choćby zbliżona do kwoty 1000zł, zwłaszcza w dużych miastach.

Jeśli do celów działalności gospodarczej przeznaczone są tylko niektóre z pomieszczeń w mieszkaniu, należy to uwzględnić przy obliczaniu wartości początkowej. Podobnie, gdy mieszkanie stanowi współwłasność przedsiębiorcy, wartość początkową mieszkania ustala się w takiej proporcji, w jakiej ustalony jest udział we własności (wyjątek stanowi wspólność majątkowa małżonków, chyba, że małżonkowie wykorzystują mieszkanie do celów odrębnie prowadzonych działalności gospodarczych).

Stawka amortyzacji

Podstawową stawką amortyzacji mieszkania jest 1,5% . Stosując taki współczynnik odpisów amortyzacyjnych można dokonywać przez kolejnych 60 lat. Jak łatwo obliczyć, firma, która dysponuje mieszkaniem o wartości ok. 300 000zł, rocznie odpisze 4 500zł, czyli przy 18% stawce podatku dochodowego, umniejszy zobowiązanie wobec fiskusa o 810zł.

Jeśli przedsiębiorca chce zastosować wyższą stawkę amortyzacyjną musi spełnić jeden z warunków. Pierwszy to wykazanie, że przed wprowadzeniem mieszkania do majątku firmy było ono użytkowane przez okres co najmniej 5 lat. Drugi warunek to obowiązek udowodnienia, iż na ulepszenie mieszkania, przed wprowadzeniem mieszkania do majątku firmy, wydano 30% jego wartości początkowej. Amortyzację wg indywidualnie określonej stawki można stosować tylko przez 10 lat, co oznacza, że odpis nie może przekroczyć 10% wartości początkowej rocznie.

Podwyższony podatek od nieruchomości

Decydując się na włączenie mieszkania do środków trwałych przedsiębiorstwa, trzeba pamiętać o niekorzystnych rozwiązaniach podatkowych w stosunku do nieruchomości przeznaczonych na cele działalności gospodarczej. W porównaniu do podatków od nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkalne, podatek od metrażu wykorzystywanego na potrzeby firmy może być aż trzydziestokrotnie wyższy. Przy stumetrowej powierzchni podatek wyniesie ponad 200zł.

Sprzedaż mieszkania będącego składnikiem majątku firmy

Problematyczne może okazać się zbycie mieszkania w sytuacji, gdy przedsiębiorca wcześniej skorzystał z odliczenia VAT od jego zakupu. Urząd skarbowy z pewnością zażąda zwrotu odliczonych kwot.

Komornik w mieszkaniu

Trzeba też wziąć pod uwagę, że włączając mieszkanie do majątku firmy, przenosimy ryzyko działalności gospodarczej na prywatne pole. Może się okazać, że upadające przedsiębiorstwo odbierze nam nie tylko środki do życia, ale i dach nad głową.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Wypowiedzenie umowy o pracę, a okres wypowiedzenia
Next Kiedy pracodawca zwalnia z obowiązku świadczenia pracy

Może to Ci się spodoba

Podatki 0 Comments

Nowy podatek od urządzeń elektronicznych nie przysłuży się kulturze. Wywinduje za to ceny sprzętu

– Problem z opłatą reprograficzną jest taki, że ona w żaden sposób nie przysłuży się kulturze. Natomiast każdy Polak zapłaci wyższą cenę sprzętu elektronicznego – mówi dr Dawid Piekarz, wiceprezes Instytutu Staszica. Jego zdaniem

Koszty 0 Comments

Jak spółka powinna zbierać dokumenty potwierdzające przychody?

Spółki kapitałowe (w tym spółka z o.o.) są objęte podatkiem dochodowym CIT. W związku z tym wszystkie zyski i straty powinny być rzetelnie księgowane, a koszty uzyskania przychodu właściwie dokumentowane.

Wydatki na psa – ochroniarza jako koszty uzyskania przychodu

Gdy przedsiębiorca „zatrudni” psa do ochrony firmy, może odliczyć wydatki poniesione na utrzymanie zwierzęcia od dochodu. Jako koszty uzyskania przychodu można zakwalifikować wydatki poniesione nie tylko na wyżywienie, ale też

Podatki 0 Comments

Czy procedury podatkowe ulegną zmianie?

W zgodzie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów zmianie mają ulec zasady związane z rozliczaniem podatku. Z faktu mogą być szczęśliwi przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy z formularzami mają poważne kłopoty. Czego można

Folia z z naniesionym pyłem tytoniowym nie podlega akcyzie?

Pytanie spółki, która zamierzała produkować folię z celulozy z naniesionym pyłem tytoniowym (folia zastępować miała bibułkę papierosową) o kwestię akcyzy w odniesieniu do sprzedaży tego produktu,  doczekało się dwóch interpretacji

Koszty 0 Comments

Jak reklamę wliczyć do kosztów?

Bardzo często przedsiębiorcy inwestują w reklamę i akcje promocyjne, aby poprawić sprzedaż i prezentować swoje usługi. Niewielu jednak wie, jak traktować wydatki na reklamę. Czy rzeczywiście można wliczać je do

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź