Jak założyć spółkę przez Internet?

Jak założyć spółkę przez Internet?

Założenie spółki z o.o. przez internet, a dokładnie w systemie S24, pozwala nam zaoszczędzić mnóstwo czasu oraz pieniędzy, ponieważ opłaty związane z całym procesem rejestracji spółki są znacznie niższe. Jednak nie jest to też rozwiązanie bez wad. 

Jak założyć spółkę przez internet? Od czego zacząć? Jakie dokumenty będą nam potrzebne? O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem procesu rejestracji spółki i po jego zakończeniu? Sprawdź koniecznie!

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – charakterystyka

Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, to kapitałowe spółki handlowe, które posiadają swoją osobowość prawną. Założyć ją może zarówno kilku wspólników, jak i jedna osoba. Warto jednak zaznaczyć, iż jednoosobowej spółki z o.o. nie może założyć inna, jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Do założenia spółki uprawnione są zarówno podmioty fizyczne, jak i te, które mają osobowość prawną, niezależnie od miejsca siedziby oraz obywatelstwa. Decydując się na takie rozwiązanie, ograniczamy ryzyko finansowe tylko do wkładu (w przeciwieństwie np. do JDG, gdzie za zobowiązania firmy odpowiadamy całym swoim majątkiem).

Aby rozpocząć rejestrację, musimy posiadać kapitał zakładowy. Wysokość kapitału zakładowego podczas tworzenia spółki z o.o. to minimum 5 tysięcy złotych. Oczywiście z biegiem czasu będzie można go powiększyć.

Jak założyć spółkę z o.o. w systemie S24?

Jeżeli myślimy o zarejestrowaniu spółki z o.o. przez internet, warto wcześniej przygotować kilka informacji:

  • nazwę firmy,
  • dane adresowe spółki, w tym adres siedziby spółki oraz adres e-mail i link do strony internetowej (jeżeli taką posiadasz),
  • listę członków zarządu oraz wspólników,
  • przedmiot działalności spółki według kodów PKD,
  • właściwy sąd rejestrowy,
  • rodzaj naszej spółki (internetowo może dojść do założenia spółki z o.o., spółki komandytowej oraz spółki jawnej).\

Procedura zakładania spółki przez internet jest bardzo prosta. System przeprowadzi nas przez cały proces krok po kroku. Podstawą jest posiadanie aktywnego konta w systemie S24 (na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości) oraz podpisu elektronicznego (profil zaufany, podpis kwalifikowany). Do założenia konta będziemy potrzebować hasła oraz adresu e-mail.

Po utworzeniu konta, w zakładce „moje przedsiębiorstwo” musimy wybrać opcję dodawania nowego przedsiębiorstwa, wybrać siedzibę spółki oraz jej formę prawną.

System wygeneruje nam większość dokumentów, które musimy złożyć. Niektóre pisma trzeba jednak dołączyć dodatkowo w formie załączników. Pamiętajmy, aby do zgłoszenia spółki dołączyć kompletną listę dokumentów. W innym przypadku nasz wniosek może zostać odrzucony.

Kolejnym krokiem jest stworzenie umowy spółki. Dodajemy listę wspólników (dane), wybieramy kody PKD oraz siedzibę. Należy tutaj określić również wartość udziałów wniesionych przez każdego z członków oraz zaznaczyć, w jaki sposób będzie odbywało się ich zbycie i zastawienie. Decydujemy również jakie organy zarządzające spółki będą wchodzić w jej skład oraz wybieramy, kto będzie upoważniony do składania oświadczeń.

Następny etap wymaga podjęcia decyzji na temat tego, czy nasza spółka będzie wymagała zatwierdzenia przez uchwałę wspólników zaciągania zobowiązań o wartości, która znacznie przewyższa wartość kapitału zakładowego.

Po uzupełnieniu wzorca umowy spółki należy ją podpisać. Umowa spółki musi zostać opatrzona podpisami elektronicznymi wspólników. W systemie znajdziemy opcję „podpisz”, która odpowiednio pokieruje nas dalej.

Gdy umowę mamy już gotową, musimy wygenerować dodatkowe dokumenty:

  • oświadczenie o wniesieniu kapitału,
  • lista wspólników.

Otwieramy je, klikając zakładkę „nowy dokument” w systemie. Pamiętajmy, że lista wspólników musi zostać podpisana przez zarząd spółki.

Dodatkowo trzeba samodzielnie dołączyć kilka innych pism:

  • lista adresów do doręczeń członków organu lub osób uprawnionych do powołania zarządu,
  • oświadczenie o tym, czy spółka z o.o. jest cudzoziemcem, w rozumieniu ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców,
  • lista adresów do doręczeń osób reprezentujących spółkę, prokurentów, likwidatorów.

Wzory znajdziemy w internecie. Dokumenty drukujemy i skanujemy. Gotowe pliki w formacie PDF załączamy w systemie, wybierając opcję „wczytaj”, a następnie „wybierz dokument”. Każdy plik musimy dołączyć oddzielnie. Wgrane dokumenty należy podpisać elektronicznie, korzystając z zakładki „dokumenty” i „wybierz dokument”. Należy dodać każdą osobę podpisującą i złożyć wymagane podpisy.

Prawidłowe wykonanie powyższych kroków skutkuje widocznymi dokumentami opatrzonymi statusem „dokument podpisany”.

To jednak nie koniec. Przed nami jeszcze złożenie wniosku, potrzebnego do zarejestrowania spółki. Wniosek o wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym załączamy wraz z wcześniej wygenerowanymi dokumentami oraz umową spółki z o.o. (zakładka „wniosek o rejestrację w rejestrze przedsiębiorców”). Obecnie taki dokument można złożyć jedynie przez internet.

Określamy również, do którego oddziału Krajowego Rejestru Sądowego ma być skierowany nasz wniosek, uzupełniamy adres siedziby firmy, oświadczamy, iż żaden z członków zarządu nie jest zawieszony i wybieramy główny kod PKD naszej spółki z o.o.

Rejestrację spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez internet zależy zakończyć, podpisując dokument i dokonując opłat. Pamiętajmy, że do złożenia prośby o wpis potrzebujemy podpisów wszystkich wspólników.

Co zrobić po założeniu spółki przez internet?

Po skierowaniu wniosku o wpis do sądu rejestrowego musimy wykonać jeszcze kilka innych zadań. W ciągu 14 dni trzeba wypełnić deklarację PCC-3 oraz zapłacić podatek. W ciągu 7 dni natomiast powinniśmy złożyć oświadczenie o pokryciu kapitału zakładowego i przesłać wniosek VAT-R. 21 dni mamy z kolei na wysłanie NIP-8.

Ważne jest również założenie konta bankowego. Założenie rachunku bankowego należy zgłosić do urzędu skarbowego. Zgłoszenie płatnika ZUS oraz uzyskanie NIP-u i numeru REGON odbywa się natomiast automatycznie, po wpisie spółki do KRS. Powiadomienie o tym otrzymujemy w systemie S24.

Warto również wyrobić pieczątkę firmową i podpisać umowę z wybranym biurem rachunkowym. Pamiętajmy też, że mamy 7 dni (od dnia rejestracji spółki w KRS) na zgłoszenie beneficjentów rzeczywistych spółki do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.

Ile kosztuje założenie spółki?

Jeżeli zakładasz firmę, z pewnością zainteresuje Cię także temat dodatkowych kosztów, związanych z całym procesem. Zawarcie umowy spółki i rejestracja przez system S24 wiąże się z:

  • opłatą 100 złotych za zamieszczenie wpisu w MSiG,
  • opłatą w wysokości 250 złotych za wpis do KRS,
  • opłatą manipulacyjną operatora płatności.

Nie zapomnijmy również o dodatkowych kosztach. Wysokość minimalnego kapitału to 5 tysięcy złotych. Zapłacić należy także podatek PCC (podatek od czynności cywilnoprawnych) w wysokości 23 złotych w przypadku minimalnego kapitału zakładowego.

Odpisy dokumentów mogą nas kosztować około 200 złotych, a dołączenie oświadczenia zarządu o pokryciu zakładowego kapitału to koszt 40 złotych.

Pomimo iż ceny te nie wydają się niskie, zakładając spółkę z pomocą notariusza, koszty będą jeszcze większe.

Rejestracja spółki przez internet – wady i zalety

Dlaczego założenie spółki z o.o. przez internet do dobry pomysł? W przypadku rejestracji spółki, którą możemy założyć przez internet, nie musimy nawet wychodzić z domu. System S24 przeprowadza nas przez cały proces, który trwa około dwóch godzin i pozwala nam zaoszczędzić mnóstwo czasu. Przy zakładaniu spółki przez internet, większość niezbędnych dokumentów znajdziemy systemie. Nie musimy już zawierać umowy w formie aktu notarialnego, dzięki czemu obniżamy koszty rejestracji. Co więcej, podlegamy o połowę niższej opłacie sądowej.

Niestety, podczas zakładania spółki przez internet występują ograniczenia w kształtowaniu umowy spółki. Kapitał zakładowy musi zostać pokryty w formie pieniężnej, a sposoby zbycia udziałów są bardziej ograniczone.

Podsumowanie

Spółki z o.o., komandytowe i jawne możemy zarejestrować przez internet. Rejestracja spółki odbywa się przez system S24, jest bardzo intuicyjna i nie zajmie nam wiele czasu. Warto skorzystać z tej opcji, ponieważ ogranicza ona nasze koszty do niezbędnego minimum. 

Pamiętajmy również, że po założeniu spółki, musimy dokonać wszystkich dodatkowych obowiązków i pokryć w określonym terminie dodatkowe opłaty.

W razie jakichkolwiek pytań lub problemów warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów. Kliknij i dowiedz się więcej.

Previous System CRM online czy działający lokalnie - co wybrać?
Next Polacy nie umieją zadbać o swój dobrostan. W dobie pandemii mocniej wspierają ich w tym pracodawcy

Może to Ci się spodoba

Inwestycje w IT mogą przynosić oszczędności i przyspieszać rozwój biznesu

W przyszłości dane i informacje staną się kluczem do wszelkich decyzji i procesów biznesowych – prognozują przedstawiciele firmy Dell. Do właściwego operowania danymi niezbędne są jednak nowoczesne technologie. I mimo że wydatki

Gdzie warto wynająć w Polsce biuro?

Zakładasz firmę, a może zastanawiasz się nad otwarciem nowego oddziału? Z pewnością szukasz zatem dogodnej lokalizacji. Warszawa wydaje się zbyt oklepana i jednocześnie przesadnie droga? A co powiesz na Katowice?

Zmiana dostawcy energii – dobra, ale właściwie dla kogo?

Zmiana „domyślnego” dostawcy energii elektrycznej to dziś temat bardzo modny i zarazem brzmiący atrakcyjnie dla wszystkich tych, którzy z natury lubią oszczędzać. Zawsze jednak zastanawiało mnie jedno – czy to

Dotacje 0 Comments

ZUS może dofinansować wydatki na bezpieczeństwo pracy w firmach. Mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na zwrot 90 proc. kosztów

W ubiegłym roku w wypadkach przy pracy poszkodowanych zostało ponad 88 tys. osób. Choć dbanie o bezpieczeństwo pracy spoczywa na pracodawcy, mniejsze firmy mają problem ze sprostaniem wszystkim wymogom. W ramach programu

Empik uruchomi w marcu nową wersję e-sklepu. Zainwestuje też w nową formę dostawy

Sieć Empik czekają duże zmiany. W marcu wystartuje odświeżony e-sklep, w którym znajdą się nowe produkty i kategorie. Dystrybucyjny gigant zamierza znacznie poszerzyć swoją ofertę. Niebawem wprowadzi też opcję click & collect,

Firma 1Comments

Dotacja z urzędu pracy – szansa na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Urząd pracy dostarcza swoim podopiecznym różnych narzędzi do wyjścia z szeregów bezrobotnych przez aktywizację zawodową. Szczególnie atrakcyjne wydaje się być udzielanie pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Uzyskać można nawet 20tys.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź