Ochrona firmowego logo. Wszystko, co powinieneś wiedzieć
Codziennie w obrocie gospodarczym pojawiają się nowe znaki towarowe, tworząc wartościowy element promocji oraz majątku każdego przedsiębiorstwa. Fantazyjne logo jest wizytówką każdej firmy, która staje się magnesem dla nowych klientów. Poprzez promocje i inwestycje w swoje przedsiębiorstwo, rozpoznawalność Twojej marki każdego dnia rośnie. Warto więc posiadać podstawową wiedzę jak od strony prawnej wygląda ochrona firmowego logo.
Ochrona firmowego logo przez zastrzeżenie znaku towarowego.
Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które nadaje się do odróżniania towarów i usług danego przedsiębiorcy na rynku. Dlatego do kategorii znaków towarowych oprócz logo, można zaliczyć m.in. słowo jako samą nazwę, slogan, znaki graficzne, kolory itp.
Najsilniejszą prawną formą ochrony firmowego logo jest jego zastrzeżenie w Urzędzie Patentowym. Widać to dość wyraźnie w konfrontacji z minimalną ochroną, którą prawo zapewnia znakom niezarejestrowanym.
Zobacz również:
Czy mogą istnieć dwie firmy o identycznych nazwach: https://znakitowarowe-blog.pl/dwie-firmy-o-podobnych-identycznych-nazwach/
Dokonując zgłoszenia swojego znaku towarowego, musisz określić jakie terytorium Cię interesuje. Większość przedsiębiorców kieruje się tutaj zasięgiem obecnej lub planowanej działalności. W oparciu o to kryterium wyróżniamy następujące procedury rejestracji znaków towarowych:
- krajowa (zgłoszenia dokonuje się do Urzędu Patentowego RP w Warszawie);
- regionalna (zgłoszenia dokonuje się do Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej);
- międzynarodowa (zgłoszenia dokonuje się do Biura Światowej Organizacji Własności Intelektualnej).
Formalnościami przy rejestracji znaku towarowego można spróbować zająć się samodzielnie lub zlecić wszystko rzecznikowi patentowemu. Prawo ochronne przyznawane jest na 10 lat z możliwością jego przedłużenia. W zgłoszeniu należy wyznaczyć klasy, a w nich wymienić towary albo usługi, do oznaczania których ma służyć dane logo. Ponadto należy również pamiętać o obowiązku uiszczenia stosownych opłat urzędowych.
<
Korzyści wynikające z rejestracji firmowego logo.
Zastrzeżenie znaku towarowego daje jego właścicielowi prawo do wyłącznego posługiwania się nim w swojej branży, tzn. w odniesieniu do skazanych w zgłoszeniu towarów i usług. Rejestracja znaku towarowego daje silne narzędzie prawne do walki z nieuczciwą konkurencją. Nie od dziś wiadomo, że lider rynku często jest naśladowany. Jeżeli więc ktoś zbytnio przybliży się do Twojego logo, łatwo będziesz mógł zmusić go do zaprzestania naruszania prawa.
W tym celu będziesz mógł wykazać przysługujące Ci prawa poprzez przedłożenie świadectwa rejestracji.
Dokument ten stanowi potwierdzenie:
- jaki dokładnie znak jest objęty prawem ochronnym;
- kto jest właścicielem znaku;
- do kiedy obowiązuje ochrona;
- do oznaczania jakich towarów i usług ma służyć zarejestrowane oznaczenie.
Uzyskanie prawa ochronnego daje Ci uprawnienie do umieszczania ® przy swoim logo. Dla odbiorców i konkurentów będzie to sygnał, że chronisz swoją markę w najsilniejszej formie.
<
Ochrona logo firmy przez rejestrację wzoru przemysłowego.
Innym sposobem na zabezpieczenie praw do Twojego logo jest uzyskanie prawa z rejestracji na wzór przemysłowy. Musisz jednak pamiętać, aby logo kwalifikowało się do takiej ochrony, musi spełniać dwa warunki: być nowe oraz posiadać indywidualny charakter.
Wymóg nowości oznacza, że przed datą zgłoszenia, identyczny wzór nie został publicznie udostępniony. Wzór będzie uznany za identyczny z tym już udostępnionym, jeżeli różni się od niego jedynie nieistotnymi szczegółami. Natomiast wzór zostałby uznany za posiadający indywidualny charakter, jeżeli całościowe wrażenie, jakie wywołuje na poinformowanym użytkowniku, różniłoby się od wrażenia, jakie wywiera na nim wzór udostępniony wcześniej.
Co ciekawe wielu przedsiębiorców wykorzystuje tę formę ochrony jako dodatek do zarejestrowanego znaku towarowego. Taki zabieg ma na celu rozszerzenie ochrony np. dla samego sygnetu lub innej wersji kolorystycznej logo. Rejestracja wzoru jest bowiem tańsza niż znaku towarowego.
Jak sam zauważyłeś, firmowe logo można zastrzec jako znak towarowy oraz wzór przemysłowy. Z tym że pomiędzy tymi formami ochrony nie można stawiać znaku równości. Więcej na ten temat dowiesz się z poniższego nagrania.
<<>
Czy posiadasz prawa autorskie do swojego logo?
Jeśli sam zaprojektowałeś swoje logo, to oczywiste jest, że jesteś twórcą i jedynym jego właścicielem. Jednak w większości przypadków przedsiębiorcy zlecają wykonanie firmowego logo agencji marketingowej.
I tutaj częstym błędem jest założenie, że w momencie zapłaty za fakturę, stajemy się właścicielami efektów prac grafika. Aby tak się stało, musisz podpisać z nim umowę o przeniesienie autorskich praw majątkowych. Jeżeli takiej umowy nie ma, wszelkie prawa pozostają u twórcy.
Niestety, ale brak takiej umowy może doprowadzić do tego, że skonfliktowany z Tobą grafik unieważni Twój znak towarowy.Dobra wiadomość jest taka, że taką umowę można podpisać w każdej chwili. O ile twórca oczywiście wyrazi na to zgodę (a wcale nie musi).
<
Czy niezarejestrowane logo jest jakoś chronione?
Okazuje się, że tak, choć poziom tej ochrony można uznać za minimalny. Prawa do znaków niezarejestrowanych można wywodzić z:
- prawa do komercyjnego oznaczenia towarów i usług (ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji);
- prawa autorskiego do logo (ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych).
W przypadku wystąpienia sporu będziesz musiał udowodnić przysługujących Ci prawa. Problem w tym, że nie istnieje rejestr znaków niezarejestrowanych. To wszystko będziesz musiał wykazać dowodami.
Co do zasady przyjmuje się, że prawo do znaku niezarejestrowanego przysługuje temu przedsiębiorcy, który pierwszy zaczął używać danego logo komercyjnie. Im dłużej Twoja firma jest na rynku, im większe ma obroty i szerszy zasięg terytorialny, tym silniejszą zyska ochronę.
Zakres ochrony znaku niezarejestrowanego za każdym razem będzie indywidualnie ustalany przez sąd. Prowadzenie więc sporu w oparciu o ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jest o tyle nieprzewidywalne, że sąd może uznać, że zakres przysługującej Ci ochrony jest mniejszy, niż myślisz.
Dla przypomnienia, powołując się na prawa do znaku zarejestrowanego wykazanie przysługujących Ci praw, wymaga jedynie przedłożenia do akt świadectwa rejestracji.
Może to Ci się spodoba
Polska trzeci rok z rzędu liderem eksportu stolarki okiennej w Unii
Łączna produkcja stolarki budowlanej w polskich zakładach wzrosła w 2017 roku o prawie 6 proc. i sięgnęła 23,4 mln sztuk. Natomiast w ciągu ostatnich czterech lat liczba okien i drzwi wyprodukowanych w polskich fabrykach zwiększyła się o 24
Zatrudnienie w centrach usług wspólnych rośnie skokowo
Do 2020 roku centra usług wspólnych, których jest już w Polsce ponad 1,2 tys., będą zatrudniać 340 tys. pracowników – wynika z prognoz ABSL. Tylko na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba nowych
Światowa gospodarka wychodzi na prostą. Polska ma szansę na wzrost inwestycji
Sytuacja w globalnej gospodarce powinna się poprawiać, zwłaszcza w obliczu wzrostu cen surowców – uważa Juliusz Kotyński, ekonomista z Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur. Światowa gospodarka urosła w 2016 roku o 2,44 proc. Choć to
Ubezpieczyciele chcą zwolnienia z podatku od aktywów
Kluczem do powodzenia pracowniczych planów kapitałowych jest ich dostępność – przekonuje prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń. Mogliby ją zapewnić ubezpieczyciele, którzy mają dobre relacje z pracodawcami, pracownikami i związkami zawodowymi. Nowa ustawa o PPK
Outsourcing pracowników nadużywany przez nieuczciwe firmy
Na polskim rynku pracy tzw. outsourcing pracowników nie jest regulowany szczegółowymi przepisami prawa. Dla wielu pracodawców jest to korzystne, umożliwiające elastyczność narzędzie, ale nieuczciwe firmy wykorzystują tę furtkę, obchodząc dzięki niej
Dziś największe firmy wchodzą do systemu PPK. Rynek kapitałowy zyska 3–4 mld zł w przyszłym roku
Najwięksi pracodawcy, zatrudniający powyżej 250 osób, formalnie dołączają do programu pracowniczych planów kapitałowych. Do 25 października są zobowiązani zawrzeć umowy o zarządzanie z instytucjami finansowymi i wprowadzić pracowników do systemu PPK. Eksperci oceniają,

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post