Polscy eksporterzy i importerzy będą mogli skorzystać z nowego połączenia kolejowego do Chin
Licząca ok. 70 mln mieszkańców chińska prowincja Hunan położona w południowo-wschodniej części kraju chce współpracować z Polską. Operator intermodalny Loconi podpisał porozumienie o współpracy w zakresie rozwoju przewozów kolejowych między tą prowincją a Polską. Uruchomione przed niespełna dwoma laty pociągi wożące kontenery między Chinami a Europą mają być również nadawane z prowincji Hunan oraz trafiać do Polski w celu dalszej dystrybucji na terenie Europy. Na razie będzie to jedno regularne połączenie. – To szansa, żeby zwiększyć eksport polskich produktów, np. żywności, do Chin – podkreślają przedstawiciele operatora.
– Memorandum, które podpisaliśmy było inicjatywą prowincji Hunan. Jest świadectwem tego, że Polska zyskuję w oczach Chin, jeśli chodzi o wymianę handlową i postrzeganie na rynku europejskim – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Lidia Dziewierska, prezes zarządu Loconi Intermodal. – Polskę wybrano jako kraj, który będzie oknem na Europę.
Linia kolejowa Xiangyu Express z prowincji Hunan do Europy (z portem docelowym w Duisburgu w Nadrenii-Westfalii) została uruchomiona na jesieni 2014 roku. Przewozi kontenery i jest alternatywą dla jedynej dotychczas drogi morskiej. Transport trwa 18 dni, a sama linia mierzy niemal 12 tys. km. Koszt takiego transportu jest kilkukrotnie wyższy niż koszt transportu drogą morską, ale czas o ponad połowę krótszy. Teraz z tego połączenia łatwiej będzie skorzystać także polskim firmom.
– Zaczynamy od jednego połączenia. Nasi partnerzy w zasadzie już te pociągi organizują i kolejne rozkłady są wdrażane. Natomiast, co ciekawe, to są pociągi, które w większości są załadowane towarem z Chin, a prawie w ogóle nie wiozą towaru z Polski. Wsparcie władz prowincji, którego dowodem jest chociażby odbywająca się wizyta, to najlepsza okazja do tego, że pociągi te jeździły załadowane również w drodze powrotnej – mówi Dziewierska.
Pociągi będą regularnie odjeżdżać tego samego dnia o stałych porach. Dziewierska podkreśla, że może się to okazać niepowtarzalną szansą dla polskich przedsiębiorców, którzy szukają nowych rynków zbytu dla swoich produktów.
– To rozwiązanie logistyczne jest dzisiaj narzędziem dla polskich eksporterów, którzy poszukują możliwości, aby zawrzeć porozumienie i móc dokonywać wymiany handlowej z Chinami – przekonuje Dziewierska. – Ostatnie cztery lata to czas wzmożonej aktywność zarówno prowincji chińskich, jak i naszych misji gospodarczych. Pierwsze efekty już są – to 30-proc. wzrost wymiany handlowej, którą odnotowuje prowincja Hunan w kontaktach z Polską.
Jak twierdzi Lidia Dziewierska, wzrost wymiany handlowej z Państwem Środka może sięgać 100–200 proc. rocznie, z uwagi na wciąż niską wartość bezwzględną tej wymiany. Wszystko dlatego, że chińska gospodarka przestawia się z taniego producenta na tory konsumenta towarów i usług. Jej zdaniem może pomóc to rozwinąć polski eksport do Państwa Środka.
Z najnowszych danych GUS za styczeń 2016 roku wynika, że Chiny są dla Polski drugim po Niemczech importerem. Ich udział w imporcie wynosi 12,7 proc. Wartość przywiezionych towarów wyniosła 1,65 mld euro i była o 1,6 proc. wyższa niż przed rokiem. Eksport Polski do Chin na razie jest niewielki.
– Jest duże zapotrzebowanie na polską żywność, która w świadomości Chińczyków jest zdrowa, ekologiczna i dobra, dlatego w pierwszej kolejności to będzie promowane, usługa będzie adresowana właśnie do tych przedsiębiorców – podkreśla prezes Loconi Intermodal
Loconi ma w Polsce trzy terminale własne: w Radomsku, Poznaniu oraz nowo otwarty, największy terminal w Warszawie. Planuje w najbliższym czasie uruchomienie kolejnych, w Lubuskiem, Łódzkiem i Małopolsce.
– Pracujemy nad projektami, które mają spowodować przeniesienie ładunków z dróg na kolej, również w relacjach paneuropejskich. Współpraca z prowincją Hunan oraz partnerami, którzy w prowincji organizują takie połączenia, to krok ku temu, żeby w Polsce budować operatora intermodalnego, który może konkurować z największymi w Europie – mówi Lidia Dziewierska.
Firma Loconi została strategicznym partnerem prowincji Hunan w dziedzinie transportu intermodalnego nie tylko na Polskę, lecz także na Europę. Tym samym udało się jej pokonać rywali z Niemiec i Czech.
– Sam terminal nie wystarczy, by klienci mogli korzystać z transportu intermodalnego. Połączenia, które budujemy w ramach naszych terminali, muszą być równie elastyczne, jak transport drogowy, aby klienci otrzymali autentyczną alternatywę dla transportu drogowego – mówi Dziewierska. – Nasze doświadczenia pokazują, że potrzebujemy roku, aby ten transport stał się serwisem codzienny z portów i żeby w ciągu roku przenieść z dróg na tory ok. 20–30 tys. samochodów ciężarowych.
Może to Ci się spodoba
Kieszonkowe na ferie karta czy gotówka?
Rozpoczął się sezon zimowych wyjazdów. Dzieci, które spędzą ferie na różnego rodzaju obozach i wycieczkach, zwykle dostają od rodziców trochę pieniędzy. Expander podpowiada, aby kwota kieszonkowego nie była zbyt duża,
Internet – źródło wiedzy czy pułapka?
Zagrożenia płynące z regularnego korzystania z komputera to temat na niejedną dyskusję. Czy marnujemy czas, patrząc godzinami ekran, czy może korzystamy z niedostępnego wcześniej na taką skalę źródła wiedzy i
Efektywny organizer na biurko
Ergonomia pracy to skomplikowane słowo, którym lubią posługiwać się osoby odpowiedzialne za przygotowanie warunków pracy czy po prostu urządzanie pomieszczeń. Jest to jak najbardziej odniesienie do konkretów, ponieważ ergonomia to
10 sposobów na dobrą atmosferę w pracy
Sukces w pracy zależy nie tylko od zaangażowania, talentu czy ambicji pracownika. Wpływa na to również życzliwe otoczenie biurowe, w którym ludzie się lubią, szanują i wspierają. Jeśli choć jedna
Szkolenia Compliance – dla kogo?
Compliance to pojęcie znane w biznesie od lat, jednak dziś pojawiające się coraz częściej, szczególnie w kontekście planowanych zmian w prawie dotyczącym odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. Znaczenie tej dziedziny z całą
Polacy spędzają w internecie średnio 11 godzin dziennie. To prawie dwa razy więcej niż dwa lata temu
Statystyczny Polak korzysta z internetu łącznie o 5 godzin więcej niż jeszcze dwa lata temu. Jednocześnie prawie podwoił się odsetek tych, którzy chętnie testują nowe technologie i kupują gadżety. Eksperci McKinsey & Company
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post