Praca zdalna a telepraca
W dobie pandemii COVID-19 zmieniło się wiele, właściwie dotyczy to każdej dziedziny życia, w tym także rynku pracy. Panująca przez dłuższy czas sytuacja zobligowała Ustawodawcę do wdrożenia nowelizacji w przepisach pracy zdalnej. Wiele firm zaczęło praktykować ten model ze względu na bezpieczeństwo pracowników, niwelując przy tym osobiste kontakty w miejscu świadczenia pracy.
Przepisy o telepracy
W Kodeksie Pracy od dawna używane było pojęcie telepracy, ale nie cieszyła się ona zbyt dużym zainteresowaniem. Polega ona na tym, że pracownik wykonuje swoje obowiązki w miejscu innym, niż firma, a wyniki przekazuje za pośrednictwem nośników komunikacji elektronicznej. Przekazywanie rezultatów może odbywać się na innych zasadach, pod warunkiem, że zostały one ustalone w firmie. W tym zakresie panuje właściwie elastyczność, oczywiście przełożony miał prawo w każdej chwili skontrolować podwładnego w godzinach pracy. Nie było w tym zakresie mowy o jakichkolwiek przejawach naruszania sfery prywatnej, właściwie warunki określa się bezpośrednio z pracodawcą, jest to kwestia często indywidualna i zależna od stanowiska, na którym jest się zatrudnionym. Ciekawym źródłem informacji na ten temat jest setel.pl.
Praca zdalna w Polsce
Nieco inaczej wygląda kwestia pracy zdalnej w Polsce, ponieważ w przeciwieństwie do telepracy nie jest wymagana zgoda pracownika. Przejście na tryb zdalny jest traktowany jako polecenie służbowe, ponieważ na szali leży dobro ogółu, czyli ograniczenie transmisji wirusa. W takim przypadku sprzeciwienie się podwładnych może skutkować zwolnieniem z pracy. Kolejną różnicą jest fakt zapewnienia pracownikowi odpowiednich środków do wykonywania obowiązków zawodowych w domu. W telepracy przełożony nie ma obowiązku wyposażenia podwładnego, taki obowiązek istnieje w przypadku pracy zdalnej. Jednak nie są znane bliższe szczegóły, jak na przykład ubezpieczenie przekazanego sprzętu, czy kwestii ekwiwalentu za własny sprzęt, z którego korzysta pracownik. Braków jest nieco więcej, ponieważ na chwilę obecną nie jest również określony sposób dostępu do serwisu, czy kontroli firmowych urządzeń podczas korzystania z nich poza siedzibą firmy. Stroną, którą warto odwiedzić w celu pozyskania innych ciekawych informacji na temat rynku pracy jest setel.pl. Wniosek jest jednak jeden, przepisy zostały znowelizowane na szybko, dlatego są zbyt ogólne, zawierają mało szczegółów, którymi byliby zainteresowani pracodawcy i pracownicy. Nie mniej jednak praca zdalna stała się popularna i ten tryb cały czas stosuje wiele przedsiębiorstw.
Może to Ci się spodoba
Połączenie Orlenu i Lotosu poprawi bezpieczeństwo energetyczne Polski
Konsolidacja Orlenu i Lotosu może przynieść duże korzyści polskiej gospodarce – oceniają eksperci Instytutu Staszica. Budowa przez duże koncerny siły ekonomicznej państwa w ramach inwestycji w przetwórstwo ropy czy możliwość inwestowania w duże projekty technologiczne
Masz pomysł na biznes, ale nie brakuje ci środków? Rozwiązaniem może być dotacja z urzędu pracy
Od dłuższego czasu nie możesz znaleźć pracy? Jeżeli masz pomysł na własną firmę, to warto spróbować. Dlaczego? Bo wcale nie musisz inwestować własnych środków, możesz skorzystać z dotacji z urzędu
Polski biznes tworzy listę postulatów dla rządu
Czołowi przedstawiciele polskiego biznesu chcą stworzyć Kodeks, zawierający szkice ustaw, które mogłyby poprawić warunki do prowadzenia biznesu w Polsce. W tym celu zawiązali największą w tej części Europy inicjatywę, która
W branży transportowej jest 100 tys. wakatów
Branża transportowa boryka się z brakami kadrowymi, które sięgają nawet 100 tys. wakatów dla zawodowych kierowców. Eksperci alarmują, że jeśli problem będzie się zaostrzał, może zahamować rozwój polskich przedsiębiorstw, które są rosnącą
Jaki odkurzacz wybrać dla seniora?
Seniorzy często szukają urządzeń, które ułatwią im życie i umożliwią wykonywanie codziennych czynności bez trudu. Odkurzacz to jedno z takich urządzeń, które może okazać się szczególnie przydatne dla seniorów. Jednak,
Pieczątki – tu liczy się precyzja
Firmowa pieczątka nie jest nowością. Przedsiębiorcy posługują się tym narzędziem od wielu lat. Dzięki niej, nie jest konieczne wypełnianie wielu pól na urzędowych formularzach i łatwiejsze jest adresowanie kopert. Z
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post