Wynajem długoterminowy czy leasing? Poznaj wady i zalety obu rozwiązań
Zakup auta to duży wydatek. Jeśli nie chcesz wydawać oszczędności ani brać kredytu, możesz zdecydować się na wynajem długoterminowy lub leasing. Które rozwiązanie jest korzystniejsze?
Aby firma mogła się rozwijać i zdobywać kolejne rynki, niezbędne są pojazdy, urządzenia i specjalistyczne maszyny. Jeżeli w firmowej kasie nie ma wystarczającej ilości gotówki, a kredyt w banku nie wchodzi w grę, możesz zdecydować się na wynajem długoterminowy lub leasing. Które rozwiązanie będzie lepsze? Przeanalizowaliśmy zalety i wady tych rozwiązań.
Wynajem długoterminowy – komu się opłaca?
Potrzebujesz pojazdu lub urządzenia, ale nie zamierzasz ich intensywnie eksploatować? W takim przypadku wynajem długoterminowy może okazać się korzystnym rozwiązaniem. Dlaczego? Ponieważ to rozwiązanie jest przeznaczone dla firm, które posiadają już własną flotę samochodów lub urządzenia, ale potrzebują dodatkowych sprzętów.
Plusy wynajmu długoterminowego:
- miesięczna opłata za wynajem długoterminowy pojazdu najczęściej jest niższa niż rata leasingowa;
- większość wypożyczalni, w ramach miesięcznej opłaty, oferuje również dodatkowe usługi, np. pełen serwis pojazdu;
- opłatę za wynajem pojazdu można uwzględnić w kosztach firmy.
Minusy wynajmu długoterminowego:
- tzw. kilometrówka, czyli maksymalna ilość kilometrów, którą możesz przejechać wypożyczonym pojazdem w ciągu miesiąca – nie zawsze łatwo jest to przewidzieć;
- skrócenie umowy wynajmu może wiązać się z koniecznością uiszczenia dodatkowych opłat, (o ile zostanie to zaznaczone w umowie);
- samochód należy oddać w idealnym stanie – klient odpowiada finansowo za uszkodzenia lub zużycie będące efektem nieprawidłowego użytkowania pojazdu.
Dowiedz się więcej o wynajmie długoterminowym.
A może leasing?
Leasing samochodów to rozwiązanie wymieniane jako alternatywa dla zakupu auta. Wyróżnia się m.in. leasing operacyjny i finansowy. Różnica między nimi dotyczy m.in. tego, która ze stron umowy ma prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych (są one wyznacznikiem zużywania się składnika majątkowego – np. pojazdu – w czasie). W przypadku leasingu operacyjnego jest to leasingodawca, a finansowego – leasingobiorca.
W przypadku leasingu samochodów, zainteresowani najczęściej wybierają leasing operacyjny. Oto jego główne zalety:
- koszty leasingu można potraktować jako koszty uzyskania przychodu;
- suma aktywów firmy pozostaje taka sama, bo przedmiot leasingu zostaje zaliczony do aktywów leasingodawcy;
- podpisanie umowy leasingu nie obniża zdolności kredytowej przedsiębiorcy.
Warto znać wady takiego rozwiązania. Oto najczęściej wymieniane minusy:
- leasing jest droższy niż zaciągnięcie kredytu czy skorzystanie z wynajmu;
- w przypadku utraty przedmiotu leasingu (np. kradzież pojazdu) leasingobiorca w dalszym ciągu musi płacić raty leasingowe;
- nawet niewielkie opóźnienie w spłacie kolejnych rat leasingowych może spowodować wypowiedzenie umowy.
Może to Ci się spodoba
Mikroprzedsiębiorcy chętnie wynajmują wspólną przestrzeń biurową. W Polsce jest 145 takich miejsc
W Polsce działa 145 biur coworkingowych. Ze wspólnych nowoczesnych przestrzeni biurowych, które oferują nie tylko dostęp do biurek, lecz także m.in. do sal konferencyjnych czy internetu, coraz chętniej korzystają start-upy i freelancerzy.
Inwestycje w IT mogą przynosić oszczędności i przyspieszać rozwój biznesu
W przyszłości dane i informacje staną się kluczem do wszelkich decyzji i procesów biznesowych – prognozują przedstawiciele firmy Dell. Do właściwego operowania danymi niezbędne są jednak nowoczesne technologie. I mimo że wydatki
W ciągu dekady może upaść nawet połowa prywatnych uczelni w Polsce
W ciągu najbliższych 5-10 lat nawet połowa prywatnych szkół wyższych może zostać zamknięta z powodu braku studentów – przekonuje dr Pradeep Kumar, założyciel Indo European Education Foundation. Ratunkiem dla uczelni mogą być
Bonusy dla firm od banków
Przedsiębiorca jest dla banku bardzo cennym klientem. Z tego powodu oferty kont firmowych zawierają coraz częściej różne dodatki wspomagające prowadzenie własnej działalności bądź finansowe gratyfikacje. Na co zatem aktualnie mogą
85 proc. firm widzi wpływ jakości obsługi na wyniki finansowe
Ponad dwie trzecie konsumentów może się stać lojalnymi klientami dzięki pozytywnym doświadczeniom z zespołem obsługi. Podobny odsetek stwierdza, że zła obsługa może być przyczyną rezygnacji z usług czy produktów danej firmy. Żółte
Kobiety mogą być przyszłością firm technologicznych
Rośnie liczba kobiet pracujących w branży technologicznej. Wciąż jednak jest ich zdecydowanie mniej niż mężczyzn, a to właśnie w paniach firmy widzą potencjał, który może być impulsem do rozwoju całej branży. Aby

3 komentarze
Fabricio
28 października, 21:24as
06 lutego, 13:03Stefan
23 grudnia, 12:57