Zaawansowana analityka napędza rozwój cyfrowej gospodarki

Firmy coraz powszechniej korzystają z analizy danych i rozwiązań klasy big data, aby prześcignąć konkurencję i tworzyć nowe modele biznesowe. Segment ten rozwija się w tempie sześciokrotnie szybszym niż cała branża IT, a biznes w coraz większym stopniu dostrzega korzyści związane z analizą danych – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie SAS, globalnego dostawcy analityki biznesowej. Wykorzystanie danych decyduje dziś o bezpieczeństwie i konkurencyjności przedsiębiorstw oraz satysfakcji ich klientów. Może też zapewnić gospodarce miliardowe wpływy.

Zdaniem ekspertów najważniejszymi czynnikami wpływającymi na wzrost wolumenu dostępnych danych są sieci społecznościowe oraz inteligentne urządzenia. Ich produkcja i popularyzacja tworzy zupełnie nowy ekosystem niespotykanych dotąd ilości danych, które mają istotne znaczenie dla biznesu. Ich skuteczne przetwarzanie i wykorzystywanie w procesach podejmowania decyzji, pozwalających np. na ograniczanie nieplanowanych przestojów maszyn i urządzeń, umożliwia  oferowanie i dostarczanie nowych usług o dużo większej wartości biznesowej.

– To wszystko zasila cyfrową gospodarkę. Czyli jeżeli zgodzimy się, że big data jest paliwem cyfrowej gospodarki, to możemy powiedzieć, że analityka to silnik, który będzie ją napędzał. Dzieje się tak dlatego, że potrzebujemy tego silnika analitycznego do odkodowania potencjału wszystkich gromadzonych danych. Tak będzie wyglądała przyszłość – powiedział agencji informacyjnej Newseria Biznes Amir Sohrabi, dyrektor operacyjny SAS na Europę Wschodnią i Bliski Wschód podczas listopadowej konferencji SAS Forum Polska 2017.

Zmieniająca się rola analityki biznesowej daje możliwość określenia na nowo rozwiązań odpowiedzialnych w firmach za gromadzenie, przetwarzanie i analizę danych. Zmienia się także podejście do strategii budowania samych rozwiązań. Popularyzacja korzystania z chmur obliczeniowych, wykorzystywania nowoczesnych algorytmów i sztucznej inteligencji zmusza organizacje do poszukiwania nowych rozwiązań i pozyskiwania nowej klasy pracowników – specjalistów data science.

Dyrektor operacyjny SAS na Europę Wschodnią i Bliski Wschód podkreśla, że kluczem do sukcesu w cyfrowych czasach jest umiejętność właściwego wyboru partnera w kreowaniu przewag konkurencyjnych przy pomocy  narzędzi analitycznych.

– Organizacje i firmy będą musiały pracować z tymi, którzy posiadają ekspercką wiedzę w domenie analityki. Ona jest sercem cyfrowej transformacji i to tu właśnie SAS wnosi najwięcej doświadczeń. Jesteśmy w tym biznesie od 40 lat – w zaawansowanej analityce, sztucznej inteligencji, przemysłowych zastosowaniach uczenia maszynowego. To nasze DNA, tym się zajmujemy – mówi Amir Sohrabi.

Zdaniem eksperta SAS rosnący popyt na specjalistów do zaawansowanej analizy danych nie jest zaskoczeniem. Jego zdaniem w tym aspekcie nie należy spodziewać się rewolucji w najbliższym czasie. Zaznacza jednak, że należy przygotować się do wsparcia gospodarki w transformacji.

– Zajmujemy się rozwojem talentów od ponad 40 lat, nasz etos i korzenie wywodzą się ze szkolnictwa wyższego. Ponieważ nie chodzi tylko o tworzenie technologii – chodzi o zapewnienie, że będą dostępni ludzie umiejący skutecznie ją wykorzystać. I to jest coś, w czym jesteśmy naprawdę dobrzy. Jestem dumny, że tak wiele uniwersytetów i uczelni wyższych, szczególnie w Polsce, używa oprogramowania SAS do nauczania i rozwijania kompetencji swoich studentów. To pomaga napędzać ten typ innowacyjności, który jest krytyczny dla cyfrowej gospodarki. – mówi Amir Sohrabi

Globalna firma badawcza IDC szacuje, że w 2020 r. wydatki przedsiębiorstw związane z implementacją uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji wyniosą już 47 mld dolarów, co oznacza pięciokrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2016. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez SAS, z których wynika, że tę technologię wykorzystuje już blisko co trzecie przedsiębiorstwo, a kolejne 30 proc. planuje w ciągu najbliższych kilku lat wykorzystać uczenie maszynowe (na przykład w projektach związanych z cyberbezpieczeństwem).

Dyrektor operacyjny SAS na Europę Wschodnią i Bliski Wschód zaznacza, że SAS jest gotowy do współpracy z biznesem i administracją publiczną w cyfrowej technologii i jej procesach.

– Dlaczego SAS? To kombinacja technologii którą stworzyliśmy, 40 lat aktywnej obecności na rynku i faktu, że opiekujemy się naszymi klientami oraz rozwijamy kadry i kompetencje dla kolejnych etapów rozwoju cyfrowej gospodarki – mówi Amir Sohrabi.

Wpływ analityki na rozwój gospodarki, big data, uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja i Internet rzeczy – czyli główne trendy napędzające cyfrową transformację biznesu – były głównym tematem zakończonej w Warszawie konferencji SAS Forum Polska 2017. To jedno z najważniejszych spotkań praktyków i użytkowników analityki biznesowej w Polsce, które rokrocznie przyciąga około tysiąca ekspertów z kraju i całego świata.

Previous Kompleksowe usługi call center - dlaczego warto?
Next Oszczędzanie na emeryturę może obniżyć podatek. Za 2017 rok ulga sięgnie 1,6 tys. zł

Może to Ci się spodoba

Zmiany organizacyjne jako szansa na rozwój pracowników

Decyzja o wdrożeniu zmian organizacyjnych nierzadko jest poparta szeroko zakrojonymi badaniami rynkowymi. Czy obrany nowy kierunek przyniesie spodziewane wyniki? Jak rynek zareaguje na transformację, którą przejdzie firma? To tylko niektóre

Tylko połowa polskich firm jest gotowa na nowe przepisy o ochronie danych osobowych

Od maja 2018 roku, czyli od wejścia w życie nowych unijnych przepisów, kary dla przedsiębiorców za naruszenie ochrony danych osobowych będą znacznie bardziej dotkliwe niż obecnie. Choć na przygotowanie firmy mają coraz

Od lipca fiskus będzie kontrolować firmy przez Jednolity Plik Kontrolny

Po 1 lipca urzędy skarbowe będą przeprowadzać kontrole skarbowe elektronicznie, z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Zmiany te wymagają od firm dostosowania swoich systemów informatycznych, które od tego momentu będą musiały

Polskie start-upy na celowniku inwestorów

Dzięki współpracy z inwestorem start-up dostaje zwykle nie tylko kapitał na rozwój, lecz także wsparcie merytoryczne i know-how, do którego na co dzień nie ma dostępu. Korzyścią po stronie inwestora jest z kolei stopa zwrotu

Dlaczego mała firma powinna zainwestować w centralę telefoniczną

Wielu początkujących przedsiębiorców i właścicieli małych firm sądzi, że centrala telefoniczna dla firm to zbędny wydatek, który sprawdza się tylko w przypadku dużych przedsiębiorstw. Czy tak jest naprawdę? Okazuje się,

Biuro rachunkowe 0 Comments

JPK w 2018 roku

Już za chwilę przywitamy hucznie rok 2018. Czeka nas kolejny etap wprowadzania zmian w zakresie podatkowym. Cały czas trwa przecież szeroka reforma systemu administracji podatkowej oraz walki z nieuczciwymi działaniami

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź