Jak prowadzić ewidencję czasu pracy?
Pracownicy są ściśle rozliczani z czasu pozostawania do dyspozycji pracodawcy. Ewidencja pracy jest takim dokumentem, w którym weryfikuje się godziny pracy w celu naliczenia należnego wynagrodzenia.
Zasady prowadzenia ewidencji określone są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku. Zgodnie normą kadry sporządzają indywidualne zestawienia dla każdego pracownika obejmujące: łączny czas pracy (w tym soboty, niedziele, nadgodziny oraz święta), urlopy, dyżury, usprawiedliwione nieobecności i pobrane urlopy.
W przypadku występowania urlopów, niezbędne jest dołączenie do kart ewidencji wypełnionych wniosków o dni wolne.
Nie wszyscy pracodawcy mają obowiązek prowadzenia ewidencji godzinowej. Należą do nich ci, którzy rozliczają prace na podstawie wykonanych zadań lub płacą dodatkowo za wykonaną pracę w postaci ryczałtu. Ewidencja czasu pracy nie obejmuje osoby zarządzające na zlecenie właściciela zakładem pracy.
W przypadku nieścisłości w określeniu czasu pracy osoby niemającej jej ewidencji, konieczne jest wszczęcie postępowania sądowego. W trakcie procesu sąd na postawie przedstawionych dowodów określi czy i w jaki sposób oskarżony nie wywiązał się z podjętej pracy.
Podsumowując, w razie sporu ewidencja czasu pracy jest wyczerpującym dokumentem do rozwiania wątpliwości, bez konieczności ingerencji sądu.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Czy pracując na umowie zlecenie należy się urlop i okres wypowiedzenia?
Jednym z rodzajów umów cywilnoprawnych jest umowa zlecenie. Nie jest ona umową o pracę, wobec czego nie odnoszą się do niej regulacje prawa pracy. Przepisy dotyczące tego rodzaju zatrudnienia znajdują
Jak lekarz odpowiada za swoje błędy?
Każdy lekarz, który otworzył prywatny gabinet opieki zdrowotnej uważany jest za przedsiębiorcę i powinien wypełniać określone obowiązki podatkowe. Poza tym ponosi odpowiedzialność za jakość wykonanych usług oraz zgodność z wcześniejszą
Kto zabezpiecza dowody wypadku w pracy?
W niejednym miejscu pracy dochodzi do wypadków. Czasem zawini człowiek, innym razem maszyna. Prawo Pracy jasno określa obowiązki wszystkich zaangażowanych w sytuacji wystąpienia takiego incydentu. Za wypadek w pracy uznaje
Jaka ulga dotyczy praktyk zawodowych?
Pracodawca decydujący się na angażowanie nieletnich w celu otrzymania przez nich doświadczenia zawodowego, musi przestrzegać wszelkie ulgi przysługujące takim osobom. Rząd kraju namawia jednak do tego typu działań dając zwrot
Zobowiązania pracodawcy względem bezpieczeństwa pracowników
Ochrona zdrowia i życia jest bardzo istotną dziedziną w firmach zatrudniających pracowników, przez co przedsiębiorca ma dodatkowe zadania. Ponadto jest zobowiązany do finansowania wszystkich kosztów zachowania bezpieczeństwa w firmie. Prawo
Kiedy można złożyć podanie o uchylenie mandatu?
Do obowiązków inspektora pracy należy badanie stosowania zasad opisanych w Kodeksie Pracy przez polskich przedsiębiorców. Gdy biznesmeni nie stosują się do rozporządzeń mogą otrzymać mandat karny za swoje przewinienia. Inspektor
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post