Czym jest nadużycie pozycji dominującej na rynku?

Czym jest nadużycie pozycji dominującej na rynku?

Oto możliwie zrozumiałe wyjaśnienia występujących w codziennym życiu pojęć, które mają istotne znaczenie, ale których skutki i znaczenie nie zawsze są zrozumiałe dla wszystkich obywateli.

Konkurencja jest to rywalizacja w celu osiągnięcia tych samych celów gospodarczych, np. zdobywanie klientów zainteresowanych nabyciem dóbr, które spełniają określone zapotrzebowanie. Rywalizacja konkurentów jest limitowana lub niemożliwa, gdy rynek jest zmonopolizowany przez jednego przedsiębiorcę. Stan konkurencji jest stanem pożądanym, a dążenie przedsiębiorców do zdobycia jak największego udziału w rynku jest normalne. Prawo nie zakazuje zdobywania i utrzymywania pozycji dominującej na rynku, jednak zakazuje jej nadużywanie w celu zmniejszenia negatywnych efektów tego stanu rzeczy.

Pozycja dominująca znaczy, że dany właściciel firmy jest największym podmiotem realizującym działalność gospodarczą na danym rynku. Dlatego też może on swobodnie kształtować ceny, ponieważ klienci muszą korzystać z jego produktów, z uwagi na to, że na rynku nie ma żadnej realnej konkurencji. Przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku osiąga ponad 40%. Kolektywną pozycję dominującą może też posiadać kilku przedsiębiorców, jeżeli podejmą oni wspólnie równorzędne działania.

Określenie pozycji dominującej polega na określeniu rynku właściwego. Jest to rynek towarów i usług, które brane są za substytuty oraz oferowane są na obszarze, na którym panują zbliżone warunki konkurencji. Określenie tego rynku jest potrzebne do zmierzenia siły rynkowej danego przedsiębiorcy.

Nadmierne używanie pozycji dominującej może polegać na wykorzystywaniu nieuczciwych praktyk cenowych lub sztuczne ograniczanie zbytu towarów lub wielkości produkcji lub stosowanie niejednolitych zapisów umów, które powodują zróżnicowane warunki konkurencji.

Istotne jest, aby właściciele przedsiębiorstw posiadający pozycję dominującą na rynku powinni podchodzić w szczególności ostrożnie do podejmowanych działań na rynku, tak aby nie narażać się na oskarżenie stosowania działań, które redukują konkurencję, a w razie konfliktu z odpowiednim organem potrafili udowodnić, że stosowana przez nich polityka rynkowa jest zgodna z prawem.

Joanna Walerowicz
www.biznesgazeta.pl

Previous Jakie informacje są nieczytelne dla klienta na paragonie?
Next Zwroty połowy wartości kas fiskalnych

Może to Ci się spodoba

Mała firma 0 Comments

Amortyzacja środków wykorzystywanych sezonowo

Inwestycja w środki trwałe polega na stopniowym dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych. W przypadku środków trwałych, których koszt nie przekroczył 3 500 zł wydatki na ich kupno mogą być doliczane w koszty

Mała firma 1Comments

Czy można tanio reklamować swój biznes?

Każdy startujący lub początkujący przedsiębiorca nie ma wątpliwości, że reklama i marketing to nieodłączna część każdego interesu. Niestety jest to droga inwestycja, aczkolwiek zwykle przynosi pożądane efekty. Nie należy jednak

Mała firma 0 Comments

Jak działać kiedy istotne są terminy?

Typowe wśród Polaków jest anegdota : „Co masz zrobić dziś, zrób jutro”. W większości przypadków wynika to z przekonania, iż lepiej przedyskutować problem ściśle, zanim zacznie się działać. Czy na

Mała firma 0 Comments

Ceny na sprzedawanych towarach

Według aktualnie obowiązującego prawa każdy sprzedawany w sklepie przedmiot musi posiadać metkę z ceną lub informację o wartości oferowanego towaru. Wszyscy przedsiębiorcy są zobowiązani do eksponowania cen, a ich ukrywanie

Mała firma 0 Comments

Poprawia się sytuacja w segmencie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw

Po pogorszeniu nastrojów w sektorze MŚP w I kwartale roku teraz widać ich znaczącą poprawę – wynika z Barometru EFL. Bardziej optymistyczne są prognozy dotyczące sprzedaży produktów i usług. Statystyki GUS pokazują też, że

Mała firma 0 Comments

Prezenty w sytuacjach biznesowych

Obdarowywanie świątecznymi upominkami w biznesie stało się swego rodzaju tradycją. Odpowiednio dobrany podarunek, wręczany ważnym klientom lub partnerom biznesowym, jest formą podziękowania za współpracę oraz szansą na ocieplenie relacji. W

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź