PIT 2021/2022 – którą deklarację wybrać? Do kiedy złożyć?

PIT 2021/2022 – którą deklarację wybrać? Do kiedy złożyć?

Poza nielicznymi wyjątkami każdy, kto osiąga w Polsce dochody, jest zobowiązany od odprowadzania podatków. Najważniejszym obowiązkiem sprawozdawczym w tym zakresie są coroczne deklaracje podatkowe. Którą spośród deklaracji podatkowych należy wybrać, aby móc prawidłowo rozliczyć się z Urzędem Skarbowym?

akie są najważniejsze rodzaje deklaracji podatkowych? 

Zgodnie z polskim prawem, po zakończeniu danego roku podatkowego należy złożyć deklarację podatkową. Możliwe jest złożenie deklaracji w formie tradycyjnej (papierowej), aczkolwiek coraz bardziej popularnym rozwiązaniem jest PIT 2021/2022 online. Generalnie, wyróżnia się następujące rodzaje zeznań podatkowych: 

  • PIT-37, 
  • PIT-36, 
  • PIT-36L 
  • PIT-28, 
  • PIT-16A. 

Jakich grup podatników dotyczy każdy z przedstawionych powyżej formularzy? 

Którą deklarację wybrać? 

PIT-37 

Najczęściej wykorzystywanym rodzajem formularza podatkowego jest bez wątpienia zeznanie PIT-36. Za jego pomocą możliwe jest rozliczenie się z dochodów uzyskiwanych z takich źródeł, jak np. umowa o pracę, umowy cywilnoprawne (tzn. o dzieło, agencyjne i zlecenia) oraz renty i emerytury. 

PIT-36 

Deklaracja podatkowa PIT-37 dotyczy szerokiego grona podatników w Polsce. Do podmiotów zobowiązanych do stosowania właśnie tego rodzaju deklaracji należą między innymi: przedsiębiorcy, osoby uzyskujące dochody z najmu. Ponadto, zalicza się do nich również osoby zarabiające za granicą (zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy), część rolników oraz wszystkich tych, którzy prowadzili tzw. działalność nierejestrowaną. Grupy te łączy jedno kryterium: rozliczanie na zasadzie skali podatkowej (tj. podatku wynoszącego 17% przy rocznych dochodach poniżej 85 528 złotych oraz 32% od nadwyżki ponad tę kwotę). 

PIT-36L 

PIT-36L obowiązuje wszystkich przedsiębiorców, którzy rozliczają swoje dochody na zasadzie podatku liniowego, czyli stałej stawki podatku wynoszącej 19% (brak progresji podatkowej). W tym przypadku nie można odliczyć niektórych ulg, np. z tytułu posiadania dzieci. 

PIT-28 

Deklaracja PIT-28 to zeznanie podatkowe, którego wymaga się od dwóch grup podatników w Polsce: przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ryczałtu oraz tych, którzy zajmują się wynajmem lub dzierżawą lokali. Zasadniczo, podatnicy ci nie mają możliwości pomniejszenia podstawy do opodatkowania o koszty uzyskania przychodu. 

Z drugiej strony, mają oni możliwość zastosowaniu większość ulg dostępnych dla pozostałych grup podatników (np. ulga na Internet czy ulga abolicyjna), a stawki podatku są w przypadku niektórych branż nawet kilkakrotnie niższe niż podatek dochodowy od osób fizycznych. PIT-28 należy składać w terminie do ostatniego dnia lutego roku następującego po roku podatkowym (w przypadku trzech poprzednich rodzajów deklaracji deadline to 30 kwietnia). 

PIT-16A 

PIT-16A to deklaracja dotycząca tych przedsiębiorców, którzy rozliczają się na zasadzie karty podatkowej. W odróżnieniu od pozostałych grup, na wysokość zobowiązania podatkowego nie mają tu wpływu dochody czy przychody. Wysokość podatku jest określona pochodna trzech: liczby mieszkańców w miejscowości prowadzenia firmy, branży oraz wielkości przedsiębiorstwa mierzonej liczbą pracowników. Ponieważ ustalanie podatku jest tu względnie najprostsze, termin na złożenie PIT-16A jest krótki – do 31 stycznia następnego roku. 

Deklaracja podatkowa PIT a ulgi 

Aby móc skorzystać z ulg podatkowych, należy wybrać dodatkowo jeden z następujących formularzy: PIT/0 lub PIT/D. Suma ulg naniesionych w formularzu powinna zostać przeniesiona do „właściwej” deklaracji podatkowej. 

Previous Powerbanki i inne oryginalne gadżety reklamowe. Jakie opcje mamy do wyboru?
Next Podstawowe informacje o profesjonalnych rusztowaniach aluminiowych

Może to Ci się spodoba

Branża PR przechodzi rewolucję

Media społecznościowe stały się ważnym narzędziem budowania wizerunku, komunikacji z dziennikarzami i bezpośrednimi odbiorcami. Zmieniły one radykalnie krajobraz branży public relations, ale na rynku wciąż jest miejsce dla tradycyjnej prasy, radia i telewizji –

Leasing 0 Comments

Samochody używane coraz częściej kupowane w kredycie lub leasingu. Zwiększa się zainteresowanie młodszymi autami

Klienci kupujący za gotówkę wciąż są większością na rynku samochodów używanych. Polacy poszukują jednak coraz nowszych aut, a więc i droższych, stąd rosnąca popularność takich form finansowania zakupu, jak kredyt czy

Wartość eksportu polskiej żywności przekroczy w tym roku 25 mld zł

Polska żywność cieszy się coraz większym uznaniem na zagranicznych rynkach – nie tylko w Europie, lecz także na całym świecie. Według ministra rolnictwa tegoroczna wartość eksportu w tym sektorze przekroczy 25 mld złotych.

Połączenie Orlenu i Lotosu może być niekorzystne dla rynku

PKN Orlen chce złożyć do Komisji Europejskiej wniosek dotyczący fuzji z Lotosem do końca 2018 roku lub na początku 2019 roku. Jak wynika z raportu Warsaw Enterprise Institute, połączenie obu firm jest

Prowadzenie konta Amazon – 7 korzyści współpracy z autoryzowaną agencją Smartbuyers Polska (SPN Amazon)

Rozpoczęcie sprzedaży na platformie Amazon otwiera przed przedsiębiorcami nowe, niezwykle atrakcyjne możliwości rozwoju biznesu na globalnym rynku. Jednak sukces na Amazonie nie przychodzi sam – profesjonalne prowadzenie konta Amazon wymaga

CRM w call center

Dziś chcemy się komunikować szybko, prosto i efektywnie i to w dodatku w każdej dziedzinie życia. Pod największa ,,presją” w tej kwestii stoją takie działy jak marketing, sprzedaż i wszystkie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź