PIT 2021/2022 – którą deklarację wybrać? Do kiedy złożyć?

PIT 2021/2022 – którą deklarację wybrać? Do kiedy złożyć?

Poza nielicznymi wyjątkami każdy, kto osiąga w Polsce dochody, jest zobowiązany od odprowadzania podatków. Najważniejszym obowiązkiem sprawozdawczym w tym zakresie są coroczne deklaracje podatkowe. Którą spośród deklaracji podatkowych należy wybrać, aby móc prawidłowo rozliczyć się z Urzędem Skarbowym?

akie są najważniejsze rodzaje deklaracji podatkowych? 

Zgodnie z polskim prawem, po zakończeniu danego roku podatkowego należy złożyć deklarację podatkową. Możliwe jest złożenie deklaracji w formie tradycyjnej (papierowej), aczkolwiek coraz bardziej popularnym rozwiązaniem jest PIT 2021/2022 online. Generalnie, wyróżnia się następujące rodzaje zeznań podatkowych: 

  • PIT-37, 
  • PIT-36, 
  • PIT-36L 
  • PIT-28, 
  • PIT-16A. 

Jakich grup podatników dotyczy każdy z przedstawionych powyżej formularzy? 

Którą deklarację wybrać? 

PIT-37 

Najczęściej wykorzystywanym rodzajem formularza podatkowego jest bez wątpienia zeznanie PIT-36. Za jego pomocą możliwe jest rozliczenie się z dochodów uzyskiwanych z takich źródeł, jak np. umowa o pracę, umowy cywilnoprawne (tzn. o dzieło, agencyjne i zlecenia) oraz renty i emerytury. 

PIT-36 

Deklaracja podatkowa PIT-37 dotyczy szerokiego grona podatników w Polsce. Do podmiotów zobowiązanych do stosowania właśnie tego rodzaju deklaracji należą między innymi: przedsiębiorcy, osoby uzyskujące dochody z najmu. Ponadto, zalicza się do nich również osoby zarabiające za granicą (zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy), część rolników oraz wszystkich tych, którzy prowadzili tzw. działalność nierejestrowaną. Grupy te łączy jedno kryterium: rozliczanie na zasadzie skali podatkowej (tj. podatku wynoszącego 17% przy rocznych dochodach poniżej 85 528 złotych oraz 32% od nadwyżki ponad tę kwotę). 

PIT-36L 

PIT-36L obowiązuje wszystkich przedsiębiorców, którzy rozliczają swoje dochody na zasadzie podatku liniowego, czyli stałej stawki podatku wynoszącej 19% (brak progresji podatkowej). W tym przypadku nie można odliczyć niektórych ulg, np. z tytułu posiadania dzieci. 

PIT-28 

Deklaracja PIT-28 to zeznanie podatkowe, którego wymaga się od dwóch grup podatników w Polsce: przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ryczałtu oraz tych, którzy zajmują się wynajmem lub dzierżawą lokali. Zasadniczo, podatnicy ci nie mają możliwości pomniejszenia podstawy do opodatkowania o koszty uzyskania przychodu. 

Z drugiej strony, mają oni możliwość zastosowaniu większość ulg dostępnych dla pozostałych grup podatników (np. ulga na Internet czy ulga abolicyjna), a stawki podatku są w przypadku niektórych branż nawet kilkakrotnie niższe niż podatek dochodowy od osób fizycznych. PIT-28 należy składać w terminie do ostatniego dnia lutego roku następującego po roku podatkowym (w przypadku trzech poprzednich rodzajów deklaracji deadline to 30 kwietnia). 

PIT-16A 

PIT-16A to deklaracja dotycząca tych przedsiębiorców, którzy rozliczają się na zasadzie karty podatkowej. W odróżnieniu od pozostałych grup, na wysokość zobowiązania podatkowego nie mają tu wpływu dochody czy przychody. Wysokość podatku jest określona pochodna trzech: liczby mieszkańców w miejscowości prowadzenia firmy, branży oraz wielkości przedsiębiorstwa mierzonej liczbą pracowników. Ponieważ ustalanie podatku jest tu względnie najprostsze, termin na złożenie PIT-16A jest krótki – do 31 stycznia następnego roku. 

Deklaracja podatkowa PIT a ulgi 

Aby móc skorzystać z ulg podatkowych, należy wybrać dodatkowo jeden z następujących formularzy: PIT/0 lub PIT/D. Suma ulg naniesionych w formularzu powinna zostać przeniesiona do „właściwej” deklaracji podatkowej. 

Previous Powerbanki i inne oryginalne gadżety reklamowe. Jakie opcje mamy do wyboru?
Next Podstawowe informacje o profesjonalnych rusztowaniach aluminiowych

Może to Ci się spodoba

Tworzenie koncepcji marketingowej dla biznesu

Skuteczny marketing może przynieść Twojej firmie wiele korzyści. Mając to na uwadze, przyjrzymy się wszystkiemu, co musisz wiedzieć o tworzeniu strategii marketingowej. Tworzenie koncepcji marketingowej dla biznesu Skuteczny marketing może

Facebook wprowadza nowe narzędzie do zakupów online

Facebook staje się internetową fabryką nowych produktów i usług – mówi Joanna Jałowiec, redaktor naczelna Proto.pl. Największy serwis społecznościowy wprowadził w październiku trzy nowe aplikacje, zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i dla biznesu. W

Mała firma 3 komentarze

Wypożyczalnia samochodów, czyli pomysł na dochodowy biznes

Wypożyczalnie samochodów systematycznie zyskują na popularności, co ma nierozerwalny związek ze wzrostem mobilności społeczeństwa. Jest to dość kosztowny pomysł na biznes, niemniej przy sprzyjających warunkach można liczyć na stosunkowo szybki

Rośnie udział polskich firm w przetargach na budowę nowych odcinków dróg

Budowa dróg przyspiesza. W tym roku ma zostać oddane do użytku 400 km nowych odcinków. Na koniec 2017 roku sieć dróg szybkiego ruchu będzie liczyła ponad 3,4 tys. km, a

Wartość eksportu polskiej żywności przekroczy w tym roku 25 mld zł

Polska żywność cieszy się coraz większym uznaniem na zagranicznych rynkach – nie tylko w Europie, lecz także na całym świecie. Według ministra rolnictwa tegoroczna wartość eksportu w tym sektorze przekroczy 25 mld złotych.

Sprzedaż fotobudek – czy to biznes dla Ciebie?

Jeśli kiedykolwiek myślałeś o prowadzeniu własnego biznesu, sprzedaż fotobudek może okazać się pomysłem na biznes dla Ciebie! Popularność fotobudek od lat nie słabnie, a na imprezy takie jak wesela czy

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź