Strata w działalności gospodarczej– zasady rozliczania

Strata w działalności gospodarczej– zasady rozliczania

W każdej działalności gospodarczej może zdarzyć się strata. Dotyczy to nie tylko przedsiębiorstw, które słabiej sobie radzą w danym okresie, ale również tych, które zainwestowały sporo środków w rozwiązania, które przyniosą pożądany efekt w dalszej przyszłości.

Kwestia straty może dotyczyć zarówno prowadzonej działalności gospodarczej, jak i:

  • sprzedaży nieruchomości,
  • działalności w działach specjalnych produkcji rolnej (na przykład uprawie w szklarniach czy prowadzeniu pasiek),
  • najmie, podnajmie, dzierżawie i innych umowach o podobnym charakterze,
  • sprzedaży praw majątkowych (na przykład papierów wartościowych),
  • działalności prowadzonej osobiście (na przykład w formie kontraktu menedżerskiego),
  • stosunku pracy (kiedy koszty uzyskania są wyższe niż przychody).

Stratę można rozliczyć w ramach tego samego źródła. Oznacza to, że jeśli strata powstała w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej to nie można rozliczyć jej np. w ramach przychodów ze stosunku pracy. Wyjątek stanowi przypadek, gdy przedsiębiorca prowadzi dwie firmy. Wówczas rozliczanie straty jednej z firm przez umniejszanie dochodów drugie, jest dopuszczalne.

Stratę można rozliczać w końcu kolejnych 5 lat od momentu jej powstania. Z takiej możliwości mogą skorzystać tylko podatnicy, którzy rozliczają się z podatków na zasadach ogólnych, ryczałtem lub podatkiem liniowym.

Rozliczanie straty oznacza, że o jej kwotę umniejsza się uzyskany w roku obrotowym dochód. Jeżeli strata przewyższa wartość dochodu w danym roku, wówczas przedsiębiorca może rozliczać ją jeszcze przez kolejne 4 lata. Warunkiem, którego należy przestrzegać jest odliczanie w danym roku nie więcej niż 50% całej rozliczanej straty.

Straty powstałe w kolejnych latach rozlicza się przez okres 5 lat dla każdej z nich, tzn. jeżeli przedsiębiorstwo osiągnęło stratę w 2010r, to jej rozliczanie należy zakończyć w 2015r. Jeśli strata powstała również w 2011r. to rozliczanie tej straty należy zakończyć w 2016r.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Student na działalności gospodarczej – jakie składki ZUS?
Next Zagraniczna podróż służbowa – jak ją rozliczyć?

Może to Ci się spodoba

Dlaczego warto wykorzystywać taśmy z nadrukiem w biznesie?

Prowadzenie biznesowego nastawionego na produkcję oraz wysyłkę towarów lub półproduktów wiąże się z ich pakowaniem. Niezbędne w tym wypadku są nie tylko kartony czy wypełniacze pustej przestrzeni, które chronią produkty,

Szwajcarska luksusowa marka z polskim rodowodem wraca na rynek po 100 latach

Po 100 latach nieobecności na polski rynek wraca Czapek & Cie – szwajcarska manufaktura z polskim rodowodem, która wytwarza jedne z najbardziej cenionych na świecie czasomierzy. Wspólnie ze specjalizującą się w dobrach luksusowych

Wirtualne biura w Warszawie – prestiż i elastyczność w atrakcyjnej cenie

Prowadzisz firmę, a może dopiero rozważasz jej założenie? Przerażają Cię koszty związane z wynajmem biura, a nie chcesz prowadzić firmy z domu? W poniższym tekście opowiemy, dlaczego wirtualne biuro to

Świetlane perspektywy branży centrów przetwarzania danych

– Ilość danych będzie gwałtownie rosła, wiec branża data center ma przed sobą bardzo dobre perspektywy rozwoju – ocenia Ryszard Hordyński z Huawei Polska. W kolejnych latach będzie ją napędzać postępująca cyfryzacja

Podatki 0 Comments

Rok wyborczy będzie sprzyjać rozdawnictwu. W 2022 roku nowe „prezenty” od rządu kosztowały podatników ponad 57 mld zł

57,6 mld zł – tyle, według wyliczeń Warsaw Enterprise Institute, były w sumie warte nowe świadczenia socjalne, dopłaty, ulgi podatkowe i inne „prezenty”, które rząd ufundował Polakom w 2022 roku. Do prowadzonych od

Mała firma 0 Comments

Efektywne wsparcie sprzedaży i budowanie lojalności

Zindywidualizowanie produktu czy usługi to tylko pierwszy krok do zbudowania relacji z klientem. Jak ją podtrzymać, aby klient nie szukał alternatywy? Przyjrzyjmy się programom lojalnościowym i wsparcia sprzedaży B2B2C. Jak

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź