Czym jest zrównoważony rozwój w biznesie?

Czym jest zrównoważony rozwój w biznesie?

Świat stojący u progu katastrofy klimatycznej musi działać na rzecz poprawy środowiska naturalnego. Wpływ organizacji na ten proces jest ogromny, ale tylko wspólne starania, które można określić mianem zrównoważonego rozwoju, mogą przynieść spodziewane efekty. Jak wprowadzić tę filozofię w firmie? Jakie korzyści płyną ze zrównoważonego rozwoju? 

Definicja zrównoważonego rozwoju

Idea zrównoważonego rozwoju ma swoje korzenie w gospodarce leśnej. Aby nie doprowadzić do całkowitego zniszczenia terenów tego typu, w XIX wieku ustalono zasadę, iż należy ścinać tylko tyle drzew, aby las mógł się naturalnie odbudować. Równie istotnym wydarzeniem była publikacja Raportu Brundtland w 1987, który został stworzony przez Światową Komisję ds. Środowiska i Rozwoju. Raport stworzył nowoczesną koncepcję zrównoważonego rozwoju, z której organizacje czerpią do dziś. 

Obecnie zrównoważony rozwój dotyczy kwestii środowiskowych w znacznie szerszym znaczeniu. Jest ważnym aspektem działalności firm, rządów i organizacji pozarządowych na świecie. Należy go rozumieć jako solidarność międzypokoleniową, a więc taką organizację wytwarzania dóbr i usług, aby przyszłe pokolenia również mogły je wytwarzać. Oznacza to podjęcie wysiłków na rzecz m.in.:

  • ograniczenia zużycia zasobów, emisji gazów cieplarnianych,
  • utrzymania poziomu wody pitnej,
  • opracowywania i tworzenie rozwiązań związanych z ograniczaniem zasobów, energii,
  • eliminacji substancji toksycznych i niebezpiecznych z procesów produkcji,
  • wprowadzania zmian wpływających na lokalną społeczność, projektowanie zgodne z miejscowym zapotrzebowaniem,
  • ograniczenia przyczyn i negatywnych skutków (np. chorób o podłożu psychicznym) w środowisku pracy,
  • stawiania na rozwiązania ekologiczne w każdym możliwym aspekcie działalności, ale nie dla samych działań i w zgodzie z potrzebami biznesowymi. 

Korzyści płynące ze zrównoważonego rozwoju

Zrównoważony rozwój nie jest procesem samym w sobie. Musi być osadzony w realiach biznesu, którego dotyczy, dlatego musi nieść określone korzyści. Wśród nich warto wymienić:

  • poprawa wizerunku firmy w oczach klientów i kandydatów do pracy,
  • optymalizacja procesów i wprowadzanie istotnych innowacji, które pozwalają dostarczać lepsze produkty lub usługi,
  • wzmocnienie poczucia misji wśród pracowników, obniżenie stresu związanego z zagrożeniami wynikającymi ze zmian środowiskowych,
  • poprawa ekosystemu planety, lepsze warunki życia dla wszystkich,
  • pozytywne zmiany w środowisku lokalnym.

Jak wprowadzać zmiany w stronę zrównoważonego rozwoju?

W organizacjach, w których kwestie środowiskowe i szeroko rozumianego ludzkiego podejścia do biznesu nie są priorytetem, powinna zajść transformacja kulturowa, aby wprowadzenie zasad zrównoważonego rozwoju było możliwe. Najczęściej oznacza to zakwestionowanie wielu aspektów działalności firmy, począwszy od misji, wizji i strategii, a skończywszy na kwestiach związanych z organizacją pracy, komunikacją wewnętrzną czy zdolnościami przywódczymi. Transformację tego typu warto przeprowadzić z zaufanym partnerem, który znając cel, zdiagnozuje najistotniejsze potrzeby organizacji i stworzy odpowiedni program rozwojowy. W Impact wspieramy firmy w tym zakresie poprzez metodę experential learning, nastawioną na naukę poprzez doświadczanie, dzięki czemu program rozwojowy, ukierunkowany na zrównoważenie kwestii biznesowych i środowiskowych, jest skuteczny. 

Zobacz: https://www.impactinternational.com/polska/wyzwania-srodowiskowe-kontra-biznes-czy-da-sie-je-pogodzic

 

Previous Ile kosztuje transport cargo ze Szwecji do Polski?
Next Jak wybrać wsparcie i pomoc IT do swojej firmy?

Może to Ci się spodoba

W ciągu 5 lat spodziewane są duże zmiany w procesie rekrutacji

Na polskim rynku pojawiają się pierwsze firmy, które wykorzystują uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję w rekrutacji pracowników. Część z nich stosuje komputerowe algorytmy do wyszukiwania na rynku pracy odpowiednich kandydatów. Korzyścią dla firm są

CRM w call center

Dziś chcemy się komunikować szybko, prosto i efektywnie i to w dodatku w każdej dziedzinie życia. Pod największa ,,presją” w tej kwestii stoją takie działy jak marketing, sprzedaż i wszystkie

Firma 1Comments

Wyjazd integracyjny czy szkolenie?

Czy możliwe jest połączenie wyjazdu integracyjnego dla pracowników i szkolenia z zarządzania? Czy pracownicy mogą nauczyć się czegoś pożytecznego, jednocześnie bawiąc się i relaksując? Oczywiście. To właśnie wspólne przeżycia najlepiej

Czy owoce do biura to dobry benefit?

Owoce zamawiane do biur są chętnie wybieranym benefitem dla pracowników, a owocowe dni na stałe wpisały się w kalendarze wielu firm. Nic dziwnego – to nie tylko przejaw troski o

Firma 1Comments

Łatwiejsza relacja firmy z klientami = CRM

Konkurencja na dzisiejszym rynku jest ogromna. Setki, a nawet tysiące firm, rywalizują ze sobą na co dzień, by zdobyć jak największą rzeszę klientów, ponieważ to ma swój bezpośredni przekład na

Bez innowacji firmy ubezpieczeniowe przegrają walkę o klientów

Zmieniające się oczekiwania klientów i pojawienie się na rynku nowych graczy – insurtechów, które mają lepiej dostosowane do ich potrzeb produkty – wymusza na ubezpieczycielach zwrot ku innowacjom i wdrażanie cyfrowych rozwiązań.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź