Czym jest zrównoważony rozwój w biznesie?

Czym jest zrównoważony rozwój w biznesie?

Świat stojący u progu katastrofy klimatycznej musi działać na rzecz poprawy środowiska naturalnego. Wpływ organizacji na ten proces jest ogromny, ale tylko wspólne starania, które można określić mianem zrównoważonego rozwoju, mogą przynieść spodziewane efekty. Jak wprowadzić tę filozofię w firmie? Jakie korzyści płyną ze zrównoważonego rozwoju? 

Definicja zrównoważonego rozwoju

Idea zrównoważonego rozwoju ma swoje korzenie w gospodarce leśnej. Aby nie doprowadzić do całkowitego zniszczenia terenów tego typu, w XIX wieku ustalono zasadę, iż należy ścinać tylko tyle drzew, aby las mógł się naturalnie odbudować. Równie istotnym wydarzeniem była publikacja Raportu Brundtland w 1987, który został stworzony przez Światową Komisję ds. Środowiska i Rozwoju. Raport stworzył nowoczesną koncepcję zrównoważonego rozwoju, z której organizacje czerpią do dziś. 

Obecnie zrównoważony rozwój dotyczy kwestii środowiskowych w znacznie szerszym znaczeniu. Jest ważnym aspektem działalności firm, rządów i organizacji pozarządowych na świecie. Należy go rozumieć jako solidarność międzypokoleniową, a więc taką organizację wytwarzania dóbr i usług, aby przyszłe pokolenia również mogły je wytwarzać. Oznacza to podjęcie wysiłków na rzecz m.in.:

  • ograniczenia zużycia zasobów, emisji gazów cieplarnianych,
  • utrzymania poziomu wody pitnej,
  • opracowywania i tworzenie rozwiązań związanych z ograniczaniem zasobów, energii,
  • eliminacji substancji toksycznych i niebezpiecznych z procesów produkcji,
  • wprowadzania zmian wpływających na lokalną społeczność, projektowanie zgodne z miejscowym zapotrzebowaniem,
  • ograniczenia przyczyn i negatywnych skutków (np. chorób o podłożu psychicznym) w środowisku pracy,
  • stawiania na rozwiązania ekologiczne w każdym możliwym aspekcie działalności, ale nie dla samych działań i w zgodzie z potrzebami biznesowymi. 

Korzyści płynące ze zrównoważonego rozwoju

Zrównoważony rozwój nie jest procesem samym w sobie. Musi być osadzony w realiach biznesu, którego dotyczy, dlatego musi nieść określone korzyści. Wśród nich warto wymienić:

  • poprawa wizerunku firmy w oczach klientów i kandydatów do pracy,
  • optymalizacja procesów i wprowadzanie istotnych innowacji, które pozwalają dostarczać lepsze produkty lub usługi,
  • wzmocnienie poczucia misji wśród pracowników, obniżenie stresu związanego z zagrożeniami wynikającymi ze zmian środowiskowych,
  • poprawa ekosystemu planety, lepsze warunki życia dla wszystkich,
  • pozytywne zmiany w środowisku lokalnym.

Jak wprowadzać zmiany w stronę zrównoważonego rozwoju?

W organizacjach, w których kwestie środowiskowe i szeroko rozumianego ludzkiego podejścia do biznesu nie są priorytetem, powinna zajść transformacja kulturowa, aby wprowadzenie zasad zrównoważonego rozwoju było możliwe. Najczęściej oznacza to zakwestionowanie wielu aspektów działalności firmy, począwszy od misji, wizji i strategii, a skończywszy na kwestiach związanych z organizacją pracy, komunikacją wewnętrzną czy zdolnościami przywódczymi. Transformację tego typu warto przeprowadzić z zaufanym partnerem, który znając cel, zdiagnozuje najistotniejsze potrzeby organizacji i stworzy odpowiedni program rozwojowy. W Impact wspieramy firmy w tym zakresie poprzez metodę experential learning, nastawioną na naukę poprzez doświadczanie, dzięki czemu program rozwojowy, ukierunkowany na zrównoważenie kwestii biznesowych i środowiskowych, jest skuteczny. 

Zobacz: https://www.impactinternational.com/polska/wyzwania-srodowiskowe-kontra-biznes-czy-da-sie-je-pogodzic

 

Previous Ile kosztuje transport cargo ze Szwecji do Polski?
Next Rozliczanie PIT z małżonkiem sposobem na obniżenie podatku

Może to Ci się spodoba

38 proc. młodych uważa, że do znalezienia pracy potrzebne jest szczęście i dobre kontakty

W Polsce jest spora grupa młodych osób, które nie pracują i nie uczą się, wiele z nich wciąż pozostaje na utrzymaniu rodziców. Ich głównym problemem jest ciągłe szukanie pomysłu na siebie i brak motywacji

Firmy logistyczne poszukują chętnych do pracy

Rozwijający się rynek usług przyspiesza wzrost branży logistycznej. Oznacza to, że coraz większe będzie też zapotrzebowanie na kadrę, przede wszystkim pracowników operacyjnych – kierowców i magazynierów. W III kwartale tego roku wzrost

e-Firma i Startup 1Comments

Doradztwo prawne dla e-biznesu

E-biznes obejmuje swoim zakresem wiele rodzajów i form działalności gospodarczej, które mogą być wykonywane drogą elektroniczną. Jedną z najbardziej popularnych jest prowadzenie e-sklepów – jako akcesoryjny kanał sprzedażowy, obok sklepów

Samochód 4 komentarze

Firmy coraz częściej wynajmują samochody zamiast je kupować

Przedsiębiorcy coraz częściej wolą wynajmować samochody służbowe, niż je kupować. Co piąte auto, które w II kwartale trafiło do firm, było użytkowane w ramach wynajmu długoterminowego. Po polskich drogach jeździ ponad 135

Tylko 220 z 6 tys. firm wykonało obowiązkowy audyt energetyczny

Zaledwie 220 przedsiębiorstw złożyło informację o przeprowadzeniu audytu do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Zobowiązanych jest do tego w sumie ponad 6 tys. podmiotów. Na realizację audytu pozostały im tylko trzy miesiące. Za

Polskie firmy nieprzygotowane na cyberataki

Połowa dużych firm zamierza w ciągu dwóch lat zwiększyć wydatki na bezpieczeństwo systemów informatycznych i ochronę danych. To o tyle istotne, że 40 proc. z nich nie ma nawet scenariusza awaryjnego na wypadek cyberataku. Restrykcyjne

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź