Kiedy pracownik zwróci pracodawcy koszty odbytych szkoleń?
Każdy pracownik, który ma pracę pragnie, aby nieustannie powiększać swoje kwalifikacje, poszerzać umiejętności i ciągle się samodoskonalić. W związku z tym przedsiębiorstwa bardzo często umożliwiają swojej kadrze szkolenia lub kursy doszkalające. Wiedzą, jak jak ważne są takie szkolenia oraz jak bardzo mogą wpłynąć na jakość pracy.
W większości przypadków to pracodawca pokrywa koszty wysłania pracownika na kursy oraz dodatkowe koszty (koszty przejazdu, noclegu, wyżywienia, materiałów szkoleniowych).
Zazwyczaj przedsiębiorcy zabezpieczają się i zawierają deklaracje czy też umowy lojalnościowe. Są to dokumenty, w których przełożony oferuje, że opłaci wszystkie koszty kursu, a podwładny zapewnia, że wykorzysta pozyskaną naukę do rozrostu firmy i usprawnienia mechanizmów w niej rządzących. Poza tym potwierdza, że nie złoży wypowiedzenia w konkretnym terminie od przebycia szkolenia. Reasumując, taka umowa obejmuje: deklarację zatrudniającego, deklarację pracownika, czas ważności umowy (maksymalny czas obowiązywania umowy lojalnościowej nie może przekraczać trzech lat).
Podpisujący deklarację muszą zdawać sobie sprawę, że w przypadku niedopełnienia z założeń w niej zawartych zostaną obciążeni grzywną (zwykle równowartość kosztów szkolenia).
W jakich przypadkach można mówić o niewywiązaniu się z założeń umowy? Oto one: przede wszystkim, wtedy, gdy zatrudniony odda na ręce zatrudniającego wypowiedzenie wcześniej niż zatwierdzono w umowie lojalnościowej. Także, gdy zatrudniony zaprzestanie uczęszczania na kurs lub w ogóle go nie podejmie bez rzeczowego wyjaśnienia swojej decyzji. I ostatecznie, gdy przedsiębiorca nie będzie przestrzegał terminu obowiązywania umowy lojalnościowej i wcześniej dymisjonuje pracownika.
W sytuacji, gdy zatrudniony nie dopełni obowiązków umieszczonych w deklaracji lojalnościowej, wówczas zobligowany będzie do kompletnego zwrotu kosztów poświęconych na szkolenie.
Justyna Błahut
www.biznesgazeta.pl
Może to Ci się spodoba
Czy pracodawca może nas odwołać z urlopu?
Wyobraź sobie, że jesteś na urlopie. Odpoczywasz nad morzem, gdy dzwoni twój szef. Odbierasz i słyszysz, że natychmiast musisz wracać do firmy. Czy możesz odmówić? Jakie prawa – związane z
Jak internet pomaga w rekrutacji pracowników?
W dobie rozwoju technologicznego i innowacyjnych rozwiązań internet stał się świetnym narzędziem służącym do wielu celów. Obecnie większość korzysta z sieci, aby porozumiewać się z rodziną lub znajomymi, czytać wiadomości
Pracownicy z Ukrainy wracają do kraju walczyć z Rosją
Szacuje się, że z Polski wyjechało kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców, którzy wrócili zaciągnąć się do armii i bronić kraju przez rosyjską inwazją. Dla polskiego rynku pracy oznacza to potężny odpływ pracowników. Nie spowoduje on
Co daje picie wody, czyli 5 powodów, dla których pracownicy powinni mieć zawsze obok siebie szklankę z wodą
Naukowcy i lekarze potwierdzają, że ilość płynów rekomendowanych do picia zależy od wagi, płci, wieku i aktywności fizycznej. Regularne uzupełnianie płynów – w tym głównie wody – jest istotne zwłaszcza
Autonomiczne drony zmienią rynek pracy. Wkrótce mogą zastąpić pracowników ochrony
Drony latające bez udziału operatora są coraz częściej wykorzystywane nie tylko w wojskowości, lecz również w usługach cywilnych. Niedawno ruszyły pierwsze regularne, długodystansowe loty między Warszawą a Pułtuskiem i Sochaczewem. Coraz częściej drony stosowane
Zmieniają się zasady zatrudniania osób niepełnosprawnych
Od 1 lipca wchodzą w życie nowe przepisy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ulga, o jaką pracodawcy mogą obniżyć wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zostanie obniżona z 80 do 50 proc. To oznacza więcej
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post