Jak obniżyć koszty zatrudnienia pracowników w czasie kryzysu?

Jak obniżyć koszty zatrudnienia pracowników w czasie kryzysu?

Od kilku lat wszystkie firmy borykają się z problemami finansowymi. Bezpośredni wpływ ma na to sytuacja gospodarcza i ekonomiczna na świecie. Nie ma już naiwnego, który wierzy w ,,krainę dobrobytu”. Każdy stara się logicznie obracać pieniędzmi, odkłada wszystkie nadwyżki, poświęca je jedynie na niezbędne wydatki. Kiedy już się nie da więcej ciąć kosztów, a zysków nadal nie ma, zwykle zaczynają szukać pieniędzy wśród pracowników.

Zazwyczaj decyzje bywają naprawdę radykalne, to znaczy wyczyszczenie części załogi. Pracodawcy biorą pod uwagę osoby najmniej efektywne, których staż w branży jest dość krótki, a po ich usunięciu firma znacząco nie straci. Powinności zwolnionych pracowników przejmą ci, którzy jeszcze pozostali. Może dać to odwrotny wynik, bowiem obarczony wieloma zadaniami pracownik, chcąc sprostać, będzie robił, ale nieprecyzyjnie. Dlatego usunięcie całej kadry trzeba wielokrotnie przeanalizować. Czasami powinno się zacząć od mniej zdecydowanych postanowień. Jak to zrobić?

Niektóre firmy mogą się pochwalić szerokim zapleczem socjalnym, proponują pracownikom opłaconą opiekę medyczną, dodatki na dzieci, premie według uznania i inne bonusy. Zwykle stopniowe rezygnowanie z nadprogramowych wypłat już przynosi efekty i powoli reperuje budżet firmy. Trzeba jednak uprzedzić zatrudnionych, że będą pozbawiani części wynagrodzenia i ustalić, że po polepszeniu się sytuacji finansowej firmy nastąpi powrót do właściwego nagradzania. Wówczas zawrzeć należy pewnego typu porozumienie, które ureguluje sytuację na czas kryzysu w firmie.

W porozumieniu takim trzeba zawrzeć informację, dlaczego pracowników pozbawiono części honorarium oraz wyznaczyć zakres czasu, w którym firma musi oszczędzać. Przełożony nie może natomiast zapominać, że wraz z wdrożeniem takiego porozumienia wydajność pracy może ulec diametralnej zmianie, bowiem wynagrodzenie jest dla wielu pracowników wielką motywacją do pracy. Nie musi się to zawsze kończyć zwolnieniem, wystarczy wytłumaczyć, że nagromadziło się wiele problemów finansowych, firma wzięła kredyty, itd. Jednakże maksymalny ważność porozumienia nie może wynosić więcej niż trzy lata.

Zwykle na zawarcie porozumienia zgadzają się pracownicy, którzy znaleźli się w kryzysowej sytuacji finansowej lub w sytuacji, w której utrata pracy przyniesie ogromne obciążenie dla domowego budżetu. Ci, którzy mają mniej do stracenia odejdą pierwsi. Obie decyzje są dopuszczalne, ponieważ wynikają z warunków zawartych w umowie o pracę.

Są również tacy pracodawcy, którzy chcą uchronić całą kadrę, ale oferują inne często niesprzyjające propozycje. Na przykład wysyłają pracownika na urlop bezpłatny (nie ma wyboru), choć pracownik wcale go nie potrzebuje. Lub sugerują zmniejszenie liczby godzin pracy, co automatycznie zmniejszy honorarium.

Wiadomo jednak, że żadne z wcześniej omówionych rozwiązań nie będzie korzystne dla pracownika. Przysporzy mu jedynie dodatkowego stresu i lęku przed stratą pracy. Zwykło się mówić, że umowa o pracę zapewnia bezpieczne zatrudnienie. Lecz, jak pokazuje życie, w czasie załamania gospodarczego można być przygotowanym na wszystko.

 

Justyna Błahut
www.biznesgazeta.pl

Previous Kiedy pracownik zwróci pracodawcy koszty odbytych szkoleń?
Next Czy wymiana opon w samochodzie to wydatek firmowy?

Może to Ci się spodoba

Mała firma 0 Comments

Dług w wyniku nieściągalnych należności – jak nie wpaść w błędne koło zadłużenia?

Prowadząc własną działalność gospodarczą bardzo łatwo stać się ogniwem w łańcuchu zadłużenia. Czasem słyszy się tłumaczenia dłużników, że nie są w stanie uregulować własnych zobowiązań, gdyż nie mogą ściągnąć należności

Mała firma 0 Comments

Kiedy mówimy o odpowiedzialności cywilnej?

Za usługi i dobra niezgodne z porozumieniem należy ustosunkować się do odpowiedzialności. W kraju niejednokrotnie podczas funkcjonowania działalności gospodarczej mówi się o zasadach z tytułu norm administracyjnych i karnoprawnych. Dziś

Mała firma 0 Comments

Aktualizacja przepisów podatkowych

Coraz częściej można dostrzec działania Trybunału Konstytucyjnego w rozpatrywaniu zażaleń. Pośród nich występują także reklamacje na normy podatkowe. Efektem tego powiększa się ilość werdyktów, w jakich orzeka się rozbieżność danych

Personel 1Comments

Jak rozwiązywać spory pracownicze?

Konflikty i waśnie są naturalnym procesem, który zdarza się w większych społecznościach. Rozbieżny pogląd na świat, inne doświadczenia i predyspozycje powodują, że pracownicy wypowiadają różne zdanie na zawodowe sprawy. Jednak

Mała firma 0 Comments

Czy ekwiwalent za odzież roboczą podlega opodatkowaniu?

Pracodawca ma zobowiązanie nieodpłatnego dostarczenia zatrudnionego odzieży i obuwia roboczego, które spełniają wszystkie obowiązkowe normy, jeżeli ulegnie ona zniszczeniu lub zabrudzeniu albo domagają się warunki bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik

Mała firma 0 Comments

Czy przedsiębiorcy powinni stosować multisourcing?

Kłopoty ekonomiczne sprawiają, że przedsiębiorcy poszukują nowych sposobów na generowanie zysków. Okazuje się bowiem, że utrzymywanie nieprzerwanych kontaktów tylko z jednym kontrahentem przestaje być opłacalne. Czy w związku z tym

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź