„Puste faktury” – co grozi za  wystawienie?

„Puste faktury” – co grozi za wystawienie?

Zgodnie z art. 62. § 2 Kodeksu karnego skarbowego „Kto fakturę lub rachunek, określone w § 1 (za wykonanie świadczenia), wystawia w sposób nierzetelny albo takim dokumentem posługuje się, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych”. Zastosowanie tego przepisu jako narzędzia do wymierzania kary, w odniesieniu do wystawców tzw. „pustych faktur” może budzić wątpliwości. Dlaczego?

TK – konsekwencje z KKS oraz ustawy o VAT naraz – możliwe

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dn. 21 kwietnia 2015r.(sygn. akt P 40/13), orzekł, że wystawca „pustej faktury” może ponieść zarówno odpowiedzialność podatkową (z art. 108 ustawy o VAT), jak i karną skarbową (z art. 62 par. 2 kodeksu karnego skarbowego).

Według sędziów TK, jeśli wystawca takiego dokumentu godzi w obowiązek podatkowy, wówczas może odpowiadać karnie z art. 62 par. 2 kks. Jeśli zaś nie godzi w obowiązek podatkowy, może odpowiedzieć za fałszerstwo dokumentów z art. 271, §1 kk.

Sprawa, w której orzekał Trybunał Konstytucyjny, dotyczyła osoby, która wystawiała „puste faktury” w latach 2007 – 2009. Sąd Rejonowy we Wrocławiu zwrócił się do TK z zapytaniem prawnym, czy dopuszczalna jest odpowiedzialność za przestępstwo skarbowe albo wykroczenie skarbowe na podstawie art. 62 § 2 kk, pomimo uprzedniego zastosowania wobec tej samej osoby swoistej sankcji podatkowej polegającej na obowiązku zapłaty podatku w efekcie samego wystawienia fikcyjnej faktury wskazującej kwotę podatku (na podstawie z art. 108, ust. 1 ustawy o VAT).

Rozpatrując wskazany przypadek pod względem zgodności z art. 2 Konstytucji,  wyrażającym zakaz podwójnego stosowania środka represyjnego za popełnienie tego samego czynu zabronionego (zasada ne bis in idem), TK zauważył, że art. 108 ust. 1 ustawy o VAT nie może być kwalifikowany jako przepis wprowadzający odpowiedzialność karną w rozumieniu art. 42 ust. 1 Konstytucji. Regulacja art. 108 ust. 1 ustawy o VAT nie ma charakteru represyjnego, pełni ona przede  wszystkim funkcję prewencyjną. Tym samym nie można uznać, że w przypadku wystawienia  nierzetelnej faktury przez ten sam podmiot, może dojść do podwójnego karania (stosowania środka represyjnego), na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 62 § 2 kks. Nie budzi wątpliwości, natomiast, represyjny charakter tej regulacji. Art. 62 § 2 kks penalizuje zachowanie polegające na wystawieniu, w sposób nierzetelny, faktury lub rachunku za wykonanie świadczenia albo posługiwanie się takim dokumentem. Regulacja ta ma na celu zwalczanie przestępczości skarbowej, godzącej w interes fiskalny państwa.

Badając zgodność opisanego przypadku z art. 42, ust. 1 Konstytucji, który wskazuje, że  „Odpowiedzialności karnej podlega ten tylko, kto dopuścił się czynu zabronionego pod groźbą kary przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia (…)”. Zakres stosowania gwarancji przewidzianych w art. 42 Konstytucji obejmuje zatem przede wszystkim odpowiedzialność karną w ścisłym tego słowa znaczeniu, tj. odpowiedzialność za przestępstwa, TK orzekł, że „art. 62 § 2 kks  w zakresie, w jakim dopuszcza odpowiedzialność za przestępstwo skarbowe, polegające na  wystawieniu faktury dokumentującej czynność niewykonaną, tej samej osoby fizycznej, która  uprzednio, na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, została zobowiązana do zapłaty podatku w  kwocie wykazanej na tej fakturze, nie jest niezgodny z art. 42 ust. 1 Konstytucji.

Zarzut uszczuplenia podatku a nieprecyzyjne zapisy ustawy o VAT

Przesłanie płynące z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z pewnością nie zachęca do uprawniania procederu wystawiania fikcyjnych faktur. Jednak wątpliwości może budzić fakt postawienia osobie wystawiającej „puste faktury” zarzutu z art. 62 § 2 kks za uszczuplenie podatku.  Inspektor kontroli skarbowej zarzucił osobie z opisanego przypadku, że od stycznia 2007 do grudnia 2008r. wystawiała nierzetelne faktury, jednak nie zarzucił jej uszczuplenia podatku za ten okres, gdyż wówczas obowiązywała jeszcze ustawa o VAT w starym brzmieniu, a za odprowadzenie podatku odpowiadał tylko podatnik. Od grudnia 2008r. Obowiązek zapłaty podatku ciąży również na wystawcy pustych faktur (art. 103 ustawy o VAT), dlatego okres od stycznia do grudnia 2009r. inspektor potraktował inaczej i zarzucił wystawianie nierzetelnych faktur oraz uszczuplenie podatku.

Czy zarzut uszczuplenia podatku w aspekcie „pustych faktur” jest zasadny? W świetle art. 103 ustawy o VAT dzień zapłaty podatku VAT jest zależny od momentu powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie art. 19 ustawy o VAT za dzień ten uznaje się zasadniczo dzień otrzymania zapłaty za fakturę. W przypadku fikcyjnych faktur, moment powstania obowiązku podatkowego, w tym kontekście, jest niemożliwy do ustalenia w niebudzącym wątpliwości stopniu.

Previous Prawa autorskie – kary za łamanie praw twórców zbyt surowe
Next Zwrot podatku VAT – co zrobić, gdy cierpliwość się kończy?

Może to Ci się spodoba

Firmy szukają sposobów na ograniczenie wydatków i zwiększenie mobilności swoich pracowników

Tylko około 30 proc. pracowników w firmach ma do dyspozycji samochód służbowy. Pozostali muszą używać aut prywatnych lub transportu publicznego. Dlatego firma może zdecydować się na car-sharing, czyli usługę współdzielenia samochodu.

Kryterium najniższej ceny wciąż najważniejsze w zamówieniach publicznych. Brakuje oceny całościowych kosztów i korzyści

W latach 2012-2014 tylko w 2 proc. zamówień publicznych zamawiający przy wyborze oferty nie kierował się wyłącznie najniższą ceną, a ustalał dodatkowe kryteria – wynika z raportu NIK. Choć w ostatnich miesiącach ten odsetek

Trwa hossa na rynku magazynów. W niektórych regionach Polski brakuje wolnych powierzchni do wynajęcia

Pierwsze półrocze tego roku było rekordowe dla rynku powierzchni magazynowych. Aktywni byli zarówno deweloperzy, którzy oddali do użytku ponad 740 tys. mkw. nowych magazynów, jak i najemcy – tradycyjnie z sektora logistycznego oraz e-commerce.

W 2017 r. prognozowany jest wzrost cyberataków

Branża zajmująca się bezpieczeństwem w cyberprzestrzeni w bieżącym roku spodziewa się narastających wyzwań związanych z ochroną danych i infrastruktury IT. Z raportu EY wynika, że ponad połowa firm miała w ostatnim czasie do czynienia z naruszeniem

Biznes przestawia się na obieg zamknięty. Nawet niewielkie zmiany w łańcuchu dostaw mogą przynieść firmom wielomilionowe oszczędności

Polskie firmy są dopiero na początku drogi do zrównoważonego rozwoju, ale przykładają do niego coraz większą wagę, co wymusza m.in. presja regulacyjna oraz rosnące oczekiwania ze strony klientów, inwestorów i partnerów biznesowych. – Aby

W ubiegłym roku upadło 750 firm

Przyczyną utraty płynności przez firmę często są zarówno zaległości w płatnościach kontrahentów, jak i ryzykowne decyzje inwestycyjne i operacyjne. Rozwiązaniem dla przedsiębiorcy mającego przejściowe problemy finansowe może być odroczenie przez ZUS terminu płatności składek. Urząd zobowiązuje

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź