Doradztwo prawne dla e-biznesu

Doradztwo prawne dla e-biznesu

E-biznes obejmuje swoim zakresem wiele rodzajów i form działalności gospodarczej, które mogą być wykonywane drogą elektroniczną. Jedną z najbardziej popularnych jest prowadzenie e-sklepów – jako akcesoryjny kanał sprzedażowy, obok sklepów stacjonarnych tudzież jako jedyna droga oferowania przed przedsiębiorców swoich towarów. Twórca sklepu internetowego – nierzadko realizujący wizję takiego sklepu – w obliczu wielości przepisów odnoszących się do sprzedaży w sklepach internetowych pozostaje bezradny. Właśnie w takich sytuacjach skorzystanie z usług świadczonych przez sektor doradztwa prawnego jest najpewniejszym rozwiązaniem – zwłaszcza, gdy podmiot doradzający specjalizuje się w zagadnieniach prowadzenia e-biznesu.

Przedsiębiorcy wykonujący swoją działalność w formie e-biznesu oczekują w zakresie doradztwa wieloaspektowości. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań doradczych niezbędne jest zapoznanie się dokładnie z formą prowadzenia e-biznesu, z którą mamy do czynienia. Z uwagi na ogromną (i nadal rosnącą) konkurencję w sieci, e-biznes powinien rządzić się przemyślanymi regułami, doskonale dopasowanymi do jego specyfiki. Doradztwo generalizujące e-biznes może wyrządzić więcej szkód niż samodzielne, nieprofesjonalne próby opracowywania regulaminów czy pozostałych dokumentów.
Dla e-biznesu wyjściowym aktem prawnym jest ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną („uUDE”). Niemniej ważna pozostaje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny („KC”). E-biznes musi stosować się również do znowelizowanej i obowiązującej od 25.12.2014 r. ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta („uPrK”).

Przedsiębiorca oferujący usługę świadczoną drogą elektroniczną powinien posiadać regulamin jej świadczenia. Przedsiębiorca w treści regulaminu wskazuje rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną oraz warunki świadczenia usług drogą elektroniczną. Obowiązkowo w regulaminie powinny znaleźć się również warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną, wskazanie na prawo do odstąpienia od tak zawartej umowy i tryb postępowania reklamacyjnego.

Regulamin nie powinien być zbyt obszerny, gdyż może działać na potencjalnych klientów odstraszająco lub może być niezrozumiały. Szczególne znaczenie należy przypisać zrozumiałym sformułowaniom oraz prostocie wyrazu. Skonkretyzowanie wielu kwestii zależne będzie od kategorii klientów. W treści regulaminu niezbędne jest zróżnicowanie sytuacji prawnej kupujących będących konsumentami w rozumieniu art. 22[1] KC oraz kupujących występujących w obrocie profesjonalnym (B2B).
Przedsiębiorca powinien przygotować również politykę prywatności, w której należy zawrzeć m.in. informacje wskazane w art. 6 uUDE. Polityka w stosunku do regulaminu jest stosunkowo krótka i opiera się na dość jednolitych rozwiązaniach. E-przedsiębiorcę wiążą również szczególne zasady w odniesieniu do ochrony danych osobowych podmiotów korzystających z jego usług.

Z uwagi na wspomnianą wieloaspektowość oraz możliwość bardzo indywidualnego dopasowania rozwiązań do specyfiki prowadzenia konkretnych e-biznesów niniejszy artykuł ma na celu zaakcentowanie wybranych zagadnień dotyczących prawnych aspektów e-biznesu, z którymi spotykają się na co dzień eksperci JPL Group. Rolą doradztwa prawnego jest wspieranie e-przedsiębiorcy tak, by jego e-biznes działający w oparciu o przepisy prawa i przyjazne klientom rozwiązania prawidłowo funkcjonował. Tymczasem nie można zapomnieć, iż doradztwo – pomimo tego, iż przymiotnik „prawne” wskazuje na pewną konieczność i obowiązek – powinno być otwarte na sugestie i potrzeby e-przedsiębiorców, gdyż to oni są gospodarzami własnych przedsiębiorstw.

Paweł Leśny

Katarzyna Barszczewska

JPL Group Sp. z o. o.

Previous Po 24 latach połączą siły: Ericsson przejmuje polską firmę Ericpol
Next Pracodawca i pracownik – trudna sztuka kompromisu

Może to Ci się spodoba

Kryzysy wizerunkowe dotyczą nie tylko firm

Kryzysy wizerunkowe dotykają nie tylko marek, lecz także blogerów i vlogerów. We wrześniu przekonali się o tym blogerka Mama Ginekolog czy Youtuber Serafin Pęzioł, autor kanału SerafinTV. Z krytyką internautów w ubiegłym miesiącu musieli

Obieg dokumentacji w firmach będzie szybszy i tańszy

Firmy mogą zaoszczędzić co najmniej 60 proc. czasu na obsługę danego procesu po wprowadzeniu elektronicznych dokumentów. W ten sposób oszczędzają również koszty i usprawniają obsługę klienta. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów

Duże firmy wstrzymują produkcję podczas niedoborów energii na rynku

Wobec rosnących kosztów energii większość przedsiębiorstw szuka w tej chwili sposobów na zoptymalizowanie jej kosztów. Dla części z nich – przede wszystkim dla dużych, energochłonnych biznesów – sposobem może być udział w programie DSR

Firmy szukają oszczędności. Zamiast zwalniać, będą zmieniać procesy zakupowe

Spadające bezrobocie, podwyżki płac i narastające problemy z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników sprawiają, że w Polsce kształtuje się rynek pracownika. Przedsiębiorstwa nie mogą optymalizować kosztów związanych z zatrudnieniem, dlatego muszą szukać oszczędności gdzie indziej. Duży potencjał

Od przyszłego roku duże firmy muszą sporządzać raporty społeczne

W przyszłym roku zacznie w Polsce obowiązywać znowelizowana ustawa o rachunkowości, która nałoży na duże przedsiębiorstwa obowiązek raportowania społecznego. W Polsce obejmie on około 300 dużych firm, które będą zobowiązane upubliczniać swoje

e-Firma i Startup 0 Comments

Blogi, własna firma i content marketing – czy to da się połączyć?

Przedsiębiorcy coraz częściej wychodzą naprzeciw internautom i udostępniają im za darmo teksty informacyjne, artykuły i poradniki. To świetny sygnał, który świadczy o tym, że polscy właściciele firm zaczynają doceniać moc

1 Comment

  1. sieradz
    19 listopada, 17:58 Reply
    A czy ktoś wie w ogóle czy takie porady prawne mogą być dostępne bezpłatnie?

Zostaw odpowiedź