Sektor energetyczny rozwija się w kierunku e-commerce i elektronicznej obsługi klienta

Rynek e-commerce notuje dwucyfrowe wzrosty, a jego całkowita wartość wyniesie pod koniec roku blisko 36 mld zł. Na tej dynamice skorzystać chcą firmy z sektora energetycznego. Wprowadzenie elektronicznych kanałów sprzedaży i obsługi klienta ma pomóc im obniżać koszty, pozytywnie wpłynąć na terminowe regulowanie płatności i zwiększyć zadowolenie konsumentów. To ścieżka, którą podąży cała branża – oceniają przedstawiciele PayU.

– Energetyka dotychczas nie inicjowała rozwoju w zakresie e-commerce, ale to się zmienia. Widzimy pierwsze pozytywne kroki. Dobrym przykładem jest nasza współpraca z PGE zainicjowana w ubiegłym roku. Obecnie obserwujemy 15-20-proc. wzrost miesiąc do miesiąca i bardzo dobrą reakcję konsumentów na rozwiązania digitalowe, e-commerce’owe czy eBOKi. To przyszłość energetyki, ponieważ coraz więcej klientów korzysta z tych kanałów – tłumaczy Sylwia Bilska, general manager PayU w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

PayU, jeden z największych na polskim rynku operatorów płatności internetowych, nawiązał pod koniec ubiegłego roku współpracę ze spółką PGE Obrót. W efekcie ponad 5 mln klientów, którym przedsiębiorstwo dostarcza energię elektryczną, zyskało możliwość skorzystania z nowej formy płatności w ramach usługi eFaktura. Regulowanie rachunków za energię odbywa się w oparciu o indywidualne numery rachunków bankowych. Usługa jest dostępna w PGE eBOK, czyli elektronicznym biurze obsługi klienta, dostępnym również w wersji mobilnej. Trzy lata temu spółka umożliwiła też klientom zakup energii za pośrednictwem serwisu aukcyjnego Allegro.

Jak podkreśla, Sylwia Bilska, tego typu zmiany czekają całą branżę.

– To szlak, który przetarły już inne branże. Kilka lat temu wszyscy odprawialiśmy się na samolot przy okienku na lotnisku, dziś już wszyscy robią to przez internet. W tym samym kierunku będzie podążała energetyka. Spodziewamy się przeniesienia obsługi klienta do eBOK-ów, co zwiększy zadowolenie konsumentów, przyspieszy obsługę i zmniejszy koszty po stronie branży energetycznej – prognozuje Sylwia Bilska.

Z ubiegłorocznego badania PwC „7 pokus polskiej energetyki” wynika, że proces digitalizacji dla firm z sektora energetycznego to duże wyzwanie. Tempo wdrażania zmian plasuje tę branżę poza liderami w tym zakresie, czyli np. sektorem bankowym, mediowym czy telekomunikacyjnym. Eksperci PwC wiążą to z historyczną specyfiką działalności. Po pierwsze, energetyka była od zawsze silnie regulowanym rynkiem, wiele lat funkcjonowała jako monopol. Po drugie, specyfikę tę pogłębia jeszcze fakt, że generowana energia elektryczna nie ma substytutu. Dlatego branża nie koncentrowała swojej działalności na kliencie. A dziś to właśnie potrzeby konsumentów wymuszają cyfryzację na poszczególnych branżach.

Rynek e-commerce rośnie bardzo dynamicznie, a Polska jest pod tym względem w czołówce krajów europejskich. Z raportu „Barometr e-commerce 2016” opracowanego przez ekspertów Sociomantic Labs wynika, że pod koniec tego roku wzrośnie o 15 proc. i osiągnie wartość 35,8 mld zł. Liczba działających e-sklepów zwiększy się natomiast o 7 proc. i przekroczy 23,5 tys. podmiotów. Według prognoz, polski rynek e-commerce będzie się rozwijał co najmniej do 2020 roku. Pod koniec dekady jego wartość przekroczy 63 mld zł i będzie odpowiadać za 10 proc. udziałów w całym sektorze handlu.

Previous Wypożyczalnia samochodów, czyli pomysł na dochodowy biznes
Next CRM w call center

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Drony, rowery cargo i autonomiczne wózki usprawniają pracę firm kurierskich

Branża kurierska inwestuje w innowacyjne rozwiązania. Wymuszają to na niej rosnące oczekiwania konsumentów, związane przede wszystkim z jak najszybszym dostarczeniem przesyłki, oraz zamykanie centrów miast dla ruchu samochodowego. W miastach firmy inwestują w ekologiczne środki

Wiadomości 0 Comments

Rośnie sprzedaż mieszkań od deweloperów. Zapowiada się kolejny rekordowy rok

Ubiegły rok był kolejnym, w którym sprzedaż mieszkań na rynku pierwotnym rosła. Był to także okres stabilnych cen – wahnięcia w ciągu nie przekraczały 2–3 proc. W 2017 roku te tendencje będą się

Wiadomości 0 Comments

Rośnie liczba odmów na pobyt stały dla cudzoziemców w Polsce

W ubiegłym roku liczba cudzoziemców mających ważne zezwolenie na pobyt w Polsce wzrosła o 47 tys. – mniej niż rok i dwa lata temu. W zdecydowanej większości są to obywatele Ukrainy. Najczęściej na

Wiadomości 0 Comments

Jak liczy liczarka?

Przeciętny Kowalski liczy z prędkością 60-70 banknotów na minutę, a profesjonalna liczarka – nawet 1500 banknotów na minutę. Dodatkowo jest nieomylna, podzieli stosik na konkretne nominały i wykryje fałszywki. Jeśli

Wiadomości

Przybywa upadłości osób prywatnych

Od początku roku do połowy czerwca w Polsce upadło już 490 osób prywatnych. Najwięcej upadłości dotknęło mieszkańców Mazowsza, najmniej woj. opolskiego. Według przewidywań Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor w tym roku

Wiadomości 0 Comments

Jak powinna wyglądać umowa pożyczki chwilówki?

Podstawą udzielenia zobowiązania pożyczkowego, jakim jest m.in. chwilówka udostępniana klientowi przez firmę pożyczkową, powinna być formalna umowa, spełniająca określone wymagania. Polacy mają problem z wczytywaniem się i zapoznawaniem z warunkami

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź