ZUS przeprowadza w firmach ok. 80 tys. kontroli rocznie

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontroluje przedsiębiorców. Rocznie przeprowadza około 80 tys. kontroli. Stoją one na straży praw ubezpieczonych, ale pomagają też płatnikom w realizacji ich obowiązków. Płatnicy mogą zgłosić zastrzeżenia do protokołu kończącego kontrolę.

– Kontrole są zadaniem ustawowym Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Musimy sprawdzić, czy dane, które płatnik nam przekazuje, są zgodne z dokumentacją, którą prowadzi – przypomina w rozmowie z agencją Newseria Biznes Elżbieta Żurek z Departamentu Kontroli Płatników Składek w Centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Podczas wizyty Zakład może sprawdzić, jak płatnik wywiązuje się z zadań w zakresie ubezpieczeń społecznych. Przedmiotem kontroli jest przede wszystkim zgłoszenie zatrudnionych do ubezpieczeń oraz weryfikacja obliczania i opłacania składek.

– W czasie kontroli ustalamy, czy wszystkie osoby, które podlegają zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych bądź do ubezpieczenia zdrowotnego, są zgłoszone. W zakresie składek na ubezpieczenia społeczne sprawdzamy, czy płatnik prawidłowo obliczył podstawę ich wymiaru i same składki, czy prawidłowo ustalił prawo do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i je rozliczył. Kontrolujemy też, czy płatnik składek poprawnie przygotował wniosek o emeryturę lub rentę – wskazuje Żurek.

Kontrola nie może być przeprowadzona bez wcześniejszego zawiadomienia. Powinna się rozpocząć po upływie 7 dni od dostarczenia zawiadomienia i nie później niż 30 dni od jego doręczenia. Jeśli upłynie więcej czasu, konieczne jest ponownie zawiadomienie.

– Kontrole ZUS są zapowiadane, by płatnik miał czas na przygotowanie odpowiedniej dokumentacji, zwłaszcza że obejmują one okres co najmniej trzech lat. Na zawiadomieniu o zamiarze przeprowadzeniu kontroli jest podany kontakt do inspektora kontroli. Terminy i kolejność przygotowywania dokumentacji należy ustalić właśnie z nim – mówi Elżbieta Żurek.

Przedsiębiorca może wnieść w ciągu 3 dni sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów. ZUS w ciągu 3 dni roboczych od dnia otrzymania sprzeciwu rozpatruje go i wydaje postanowienie o odstąpieniu od czynności kontrolnych albo ich kontynuowaniu. Na to postanowienie można wnieść zażalenie (w terminie 3 dni od dnia otrzymania postanowienia). Rozstrzygnięcie zażalenia następuje w ciągu 7 dni od dnia jego wniesienia.

Efektem przeprowadzonej kontroli jest protokół, do którego w ciągu 14 dni płatnik może zgłosić zastrzeżenia. Inspektor kontroli je rozpatruje i może wówczas podjąć decyzję o przeprowadzeniu dodatkowych czynności. Płatnik otrzymuje pismo o sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń.

– Od protokołu nie można się odwołać, gdyż nie jest to decyzja administracyjna. Niemniej jednak każdy przedsiębiorca ma prawo w terminie 14 dni od otrzymania protokołu złożyć do niego zastrzeżenia. Istotne, by zastrzeżenia były złożone na piśmie – podkreśla Karolina Stawicka, adwokat w kancelarii Bird & Bird.

Ekspertka podkreśla, że termin 14 dni liczony jest od otrzymania protokołu, tzn. od momentu odebrania protokołu od inspektora kontroli, odebrania go od ZUS czy momentu nadania go na poczcie.

– Istotne jest, by składając zastrzeżenia do protokołu, nie tylko podać, z czym się nie zgadzamy, lecz także przedstawić dowody, które pomogą inspektorowi ZUS zweryfikować, czy rzeczywiście dobrze przeprowadził kontrolę, jakie mamy stanowisko – podkreśla Elżbieta Żurek.

Warto pamiętać, że po otrzymaniu zastrzeżeń, inspektor może je odrzucić. Po upływie terminu do wniesienia zastrzeżeń płatnik musi w terminie 30 dni od otrzymania protokołu złożyć dokumenty korygujące lub brakujące. Jeśli nie wykona tego obowiązku, ZUS wydaje decyzję. Przysługuje od niej odwołanie do sądu w terminie 30 dni.

Previous Import aut używanych największy od 2004 roku. Kierowcy chcą zdążyć przed zmianami prawa
Next Firmy inwestują w rozbudowę działów IT

Może to Ci się spodoba

Prawo dla firm 0 Comments

Polska deleguje do pracy za granicą najwięcej pracowników w UE. Może to się zmienić w maju po wejściu w życie zmian

Trwają prace nad ustawą o delegowaniu pracowników. Z założenia nowe prawo ma lepiej chronić pracowników delegowanych do pracy za granicą, ale zarówno dyrektywa, jak i przedstawiony przez resort pracy projekt budzą wątpliwości pracodawców.

Prawo dla firm 0 Comments

Nowa dyrektywa o delegowaniu pracowników dzieli Unię Europejską

Dyrektywa Komisji Europejskiej dotyczącą delegowania pracowników może pogłębić różnice między krajami starej a nowej Unii Europejskiej – ocenia Stefan Schwarz, prezes Stowarzyszenia Inicjatywy Mobilności Pracy. Ograniczenie czasu delegowania i prawo do

Prawo dla firm 0 Comments

Pomoc prawna w procesie rejestracji podmiotu leczniczego

Rejestracja podmiotu leczniczego jest fundamentem, na którym opiera się działalność każdej placówki medycznej. Proces ten, choć może wydawać się formalnością, wymaga precyzyjnego działania i przestrzegania określonych przepisów prawnych. Warto pamiętać,

Prawo dla firm 0 Comments

Nowe prawo restrukturyzacyjne pomaga firmom wyjść na prostą

W Polsce dotychczas tylko 1,5 proc. wszystkich upadłości kończyło się zawarciem układu. Dzięki nowemu Prawu restrukturyzacyjnemu zaczyna się to zmieniać. W pierwszym kwartale tego roku sądy wydały 117 postanowień o upadłości

Prawo dla firm 0 Comments

Fundamentalne obowiązki syndyka

Najważniejszym zadaniem syndyka jest opieka i zarządzanie majątkiem upadającego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że musi odpowiednio rozdzielić wszystkie dobra, żeby każdy wierzyciel odzyskał równowartość powierzonych pieniędzy. Jak uzyskać zezwolenie na pracę

Prawo dla firm 0 Comments

Od 2025 roku największe firmy będą musiały raportować swój wpływ na środowisko czy lokalne społeczności

Działalność CSR i ESG to wciąż słabo znane zagadnienie dla wielu firm. Nawet jeśli przedsiębiorstwa realizują inicjatywy z tego obszaru, bywają one niepoparte strategią, a czasem nakierowane wyłącznie na budowanie pozytywnego wizerunku wśród

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź