Anulowanie faktur VAT – kiedy możliwe?
Każda transakcja w firmie jest zapisywana i poświadczana wypisaniem faktury w dwóch egzemplarzach. Bywają sytuacje, gdy faktura jest nieprawidłowo sporządzona (zawiera błędne informacje) lub klient wycofuje się z zakupu (ma takie prawo). Aczkolwiek nie w zawsze anulacja faktury może zostać wykonana bez komplikacji.
W żadnej z ustaw nie ma konkretnych procedur informujących o sposobach i metodach anulacji faktury. Za wzór służą przedsiębiorcom różnorakie dokumenty sądowe oraz interpretacje wydawane przez urzędy, z których wynika, że aby anulować fakturę trzeba mieć poważne ku temu powody. Jakie to sytuacje?
Anulacja jest możliwa głównie wtedy, gdy faktura nie jest poświadczeniem zawartej transakcji, tzn. nie sprzedano towaru lub usługi lub gdy nie nabrała mocy prawnej. To samo dzieje się w sytuacji, gdy rzecz nie pasuje kupującemu lub nie zgadza się z opisem.
Jeśli rzeczywiście są podstawy, wtedy procedura anulacji jest bardzo prosta. Trzeba skreślić obie faktury i dopisać informację, że doszło do anulacji, po czym potwierdzić wszystko podpisem. Nie należy jednak traktować anulacji jako ewentualności, gdy coś pójdzie źle. Anulacja musi być ostatecznością, gdy pozostałe metody zawodzą lub nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Można uciekać się na przykład do próby korygowania, gdy dostrzeżono błędy.
Justyna Błahut
www.BiznesGazeta.pl
Może to Ci się spodoba
Obowiązek podatkowy a sprzedaż licencji na oprogramowanie
Nie każda usługa świadczona przez dłuższy czas jest usługą ciągłą w rozumieniu ustawy o VAT. Korzystanie z usługi przez wiele miesięcy jest tylko jednym z warunków, które decydują o ciągłym
Folia z z naniesionym pyłem tytoniowym nie podlega akcyzie?
Pytanie spółki, która zamierzała produkować folię z celulozy z naniesionym pyłem tytoniowym (folia zastępować miała bibułkę papierosową) o kwestię akcyzy w odniesieniu do sprzedaży tego produktu, doczekało się dwóch interpretacji
Wydatki komplementariusza na pokrycie straty spółki nie są kosztem podatkowym
Wydatek ponoszony przez spółkę na pokrycie strat w spółkach komandytowych nie może być uznany, za związany z jej przychodem, czy też służący zabezpieczeniu albo zachowaniu źródła przychodów orzekł Wojewódzki Sąd
Jak zarejestrować się jako podatnik VAT?
Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą zobowiązany jest dopełniać wszystkie ustawowe formalności. Zwłaszcza wtedy, gdy chciałby wpisać się w urzędzie skarbowym jak podatnik. Nie jest to konieczne tylko po warunkiem, że
Jak rozliczyć się z transakcji z przedsiębiorstwem, które nie płaci podatku VAT?
Według przepisów podatkowych podatkowi od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów zrealizowana na obszarze kraju, lub wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT). Na potrzeby dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych, podmiot musi być wpisany
Zmiany w rozliczaniu VAT w budownictwie kłopotem dla branży
Nowe zasady rozliczania VAT za usługi budowlane, które weszły w życie z początkiem stycznia, mają uszczelnić system podatkowy oraz ograniczyć oszustwa i nadużycia. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości interpretacyjne. Sam podatnik musi sklasyfikować usługi.

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post