Czy można prowadzić dwie księgi przychodów i rozchodów?

Czy można prowadzić dwie księgi przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów stosowana jest do zapisywania wszystkich transakcji, które miały miejsce w przedsiębiorstwie. Są jednak sytuacje, w których można prowadzić kilka oddzielnych ksiąg. Kiedy jest to możliwe i jak do tego doprowadzić?

Możliwość posiadania ksiąg przychodów i rozchodów wiąże się z prowadzeniem działalności gospodarczej. Czasami jednak firma posiada dwa lub trzy oddziały, gdzie każdy prowadzi odrębne transakcje. Wówczas można wprowadzić oddzielne księgi, aby zapisywać w nich zdarzenia gospodarcze odpowiednie dla jednostkowej siedziby.

Oznacza to, że w ramach jednego przedsiębiorstwa prowadzi się kilka ksiąg, aby usystematyzować dochody i rozchody w każdym oddziale. Jest to wygodne i dobre rozwiązanie, pozwala bowiem zapanować nad wszystkimi zdarzeniami gospodarczymi firmy z uwzględnieniem podziału na podległe jednostki.

Aby jednak korzystać z tej formy księgowania transakcji należy powiadomić o tym fakcie najbliższy Urząd Skarbowy, który musi znać szczegóły dotyczące metody rozliczenia oraz sposoby odprowadzania należnego podatku. Oprócz tego wszystkie księgi muszą być dostępne w razie kontroli pod jednym adresem (nawet, jeśli księgowością zajmuje się powołana w tym celu firma).

 

Justyna Błahut
www.biznesgazeta.pl

Previous Elektroniczny sąd
Next Czy każdy może otworzyć prywatne przedszkole?

Może to Ci się spodoba

Jak opisać remanent w KPiR?

Zmorą wielu handlowców jest konieczność przeprowadzenia remanentów. Obowiązek ten wiąże się z wieloma zobowiązaniami, wyrzeczeniami i formalnościami. Jak ująć różnice wynikające z remanentu w KPiR? Wedle prawa remanent powinien zostać

Jak rozliczyć wydatki poniesione na założenie firmy?

Wiele oddania i wyrzeczeń wymaga otwarcie własnej firmy. Żadną tajemnicą nie jest, że żeby biznes zaczął funkcjonować trzeba włożyć spore pieniądze na tzw. start. Większość płynie z kieszeni samego przedsiębiorcy.

Jak udokumentować podróż służbową w księdze przychodów i rozchodów?

Udokumentowanie kosztów uzyskania przychodów dotyczących diet z tytułu podróży służbowej może być przeprowadzone w formie: – w postaci druków rozliczeniowych diet za wyjazdy zagraniczne i potwierdzone pieczęcią imienną działalności gospodarczej,

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post