Czy zapłacimy podatek VAT w przypadku zawieszenia firmy?
Badania obrazują, że w ostatnim czasie zauważalnie wzrosła liczba przedsiębiorców, którzy zdecydowali się zawiesić działalność gospodarczą. Jest to rezultat pogarszającej się koniunktury i braku zadowalających dochodów. Równocześnie zmalała liczba osób, które zamknęli prowadzony biznes. W sensie operacyjnym obydwie formy zaprzestania działalności znaczą to samo, jednak w rozumieniu podatkowym wywołują całkiem odmienne skutki.
W przypadku rozwiązania spółki handlowej, która pozbawiona jest osobowości prawnej lub spółki cywilnej oraz zaprzestania działalności przez osobę fizyczną, podatek VAT trzeba odprowadzić również od towarów wyprodukowanych samodzielnie oraz towary, które po zakupie nie były przedmiotem dostawy. W takiej sytuacji aktualna jest tzw. zasada neutralności, zgodnie z którą podatek VAT musi zapłacić konsument czyli przedsiębiorca.
Przedsiębiorca powinien zgłosić naczelnikowi urzędu skarbowego fakt zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych i tym samym zostanie wypisany z rejestru podatników VAT.
Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników ma możliwość zawieszenia działalności gospodarczej na okres od 1 do 24 miesięcy. Zawieszenie firmy powinni zacząć planować 10 miesięcy wcześniej osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, ponieważ dzięki temu zabezpieczą się przed opodatkowaniem VAT towarów, które pozostały w ich firmie.
Zlikwidowanie działalności i zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu nie dotyczy podatników, którym przysługuje zwolnienie podmiotowe i nie płacą podatku VAT.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Anulowanie faktur VAT – kiedy możliwe?
Każda transakcja w firmie jest zapisywana i poświadczana wypisaniem faktury w dwóch egzemplarzach. Bywają sytuacje, gdy faktura jest nieprawidłowo sporządzona (zawiera błędne informacje) lub klient wycofuje się z zakupu (ma
ViaTOLL po rozbudowie mógłby posłużyć do walki z przemytem i wyłudzeniami podatku VAT
Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL w ciągu pięciu lat przyniósł prawie 7 mld zł do Krajowego Funduszu Drogowego. W przyszłym roku Ministerstwo Infrastruktury ma zadecydować o jego przyszłości, ponieważ w 2018 roku wygasa
Rewolucja w kontroli podatku VAT. Od 1 lipca wejdzie w życie Jednolity Plik Kontrolny, który ma uszczelnić system podatkowy
Na dodatkowe wpływy w wysokości 200 mln zł w pierwszym roku i 300 mln zł w drugim liczy Ministerstwo Finansów po wprowadzeniu Jednolitego Pliku Kontrolnego w rozliczeniach przedsiębiorców z fiskusem. W wybranych przypadkach nowy system zakłada
Za kilka miesięcy mechanizm podzielonej płatności VAT ma być obowiązkowy
Ze split payment, czyli mechanizmem podzielonej płatności VAT, zetknął się mniej więcej co czwarty podatnik VAT, czyli ok. 400 tys. przedsiębiorców w Polsce. Aktywnie korzysta z tego jednak trochę ponad połowa z nich.
Rozliczenie kwartalne podatku dochodowego i VAT
Podatnicy podatku dochodowego oraz VAT z reguły rozliczają się z fiskusem za miesięczne okresy rozliczeniowe. Nie jest to jednak obligatoryjny tryb rozliczeń dla wszystkich przedsiębiorców. Część podatników decyduje się na
Czy wpłacając zaliczkę powinniśmy otrzymać fakturę?
Niejednokrotnie nabywcy wpłacają zaliczkę na poczet usług wykonywanych przez zleceniobiorcę. Najczęściej jest to wymóg firmy i stanowi asekuracje w momencie nie wykonania odbioru zamówionych dóbr po ich realnym wykonaniu. Według
 
	         
	       		 
						         
						         
						         
						         
						         
						        
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post